400 METER JEKK: Karsten Warholm med bilen han vant på Bislett, en ekte Boble.

Bilen som har betydd mest for meg:

– Denne bobla markerte selve gjennombruddet

Karsten Warholm er verdenskjent for å løpe styggfort, men favorittbilen hans når knapt opp til fartsgrensen. Til gjengjeld var den premien for hans første store Bislett-seier.

Publisert Sist oppdatert

Karsten og drømmebilen

  • Karsten Warholm har vært verdens beste langhekkløper de siste årene, med VM-gull på 400 m hekk i 2017 og 2019.
  • Første bil: Saab 9-3 Vector.
  • Kjører nå: Hyundai Kona.

Visste du at kirsebærbrun – cherry brown – er den absolutte favorittfargen til verdensmesteren på 400 meter hekk?

Når Karsten Warholm selv får velge lakkfarge på bil, plukker han ut en nyanse som sannsynligvis er blant de minst populære hos norske bilister.

Men mer om det snodige fargevalget mot slutten av intervjuet – for hans første kjøretøy er så grått som det går an.

Helt starten av idrettskarrieren rattet den unge mannen fra Ulsteinvik en lugn svenske på vei til og fra alle de hektiske treningsøktene som skulle gjøre han til verdensstjerne.

– Det var alltid Saab. Da eg fekk sertifikatet tok eg over min mor sin 9-3 Vector stasjonsvogn som gjorde nytta med transport til både skule, trening og vennar.

Flasket opp

Saab er merket Karsten har blitt flasket opp med, som andre vokser opp med melk. Faren, Mikal Warholm hadde og har Saab som favorittmerke, pluss at han er over snittet bilinteressert.

– Jeg vil nok si at familien hadde ei overvekt av Saab i oppveksten min. Vi hadde fleire av type 9-5, i tillegg til 9-3. Saab er ein flott og solid biltype som eg skulle ønske vi fortsatt kunne ha mange av på vegane, sier Karsten.

Når det amerikanske magasinet Track & Field i fjor kåret Karsten til «Men’s Athlete of the Year» kan man tro hans eksplosive løpsinnsats gir utslag på gasspedalen:

– Nei, beviset er at folk gjerne sitter på med meg, så eg tenker at køyrestilen min er heilt fin og at passasjerane føler seg trygge. Det har dei også all grunn til, mener Karsten, som så på, men ikke deltok, når ungdom på Sunnmøre samlet seg i sentrum og rånekjørte, slik en ser mye av ellers i landet.

FAMILIEVALGET: Saab, Saab, Saab og Saab.

Tidsoptimist

– I Ulsteinvik er vi heldige med lite kø og fin trafikkflyt. Akkurat dét saknar eg i Oslo. I hovudstaden må eg alltid beregne god tid, og for meg som er tidsoptimist er ikkje det mi sterkaste side. Køkøyring er veldig frustrerande.

Karsten fått mye mediaoppmerksomhet for en tilårskommen Folkevogn Boble i aviser, på TV og under Oslo Motor Show i oktober 2019.

Warholm-familien har knapt noe forhold til Boble eller Folkevogn fra før:

– Vi har nok ikkje vore ei typisk folkevogn-familie. Interessa kom etter at eg vann Bobla og bilen symboliserer på mange måtar gjennombruddet i idrettskarriera mi, mener han.

Bobla var en avtale om premiering mellom Karsten og Steinar Hoen, stevnegeneral for Bislett Games. Mindre kjent er det at Karsten selv fikk ideen om å foreslå for Hoen at Bobla skulle bli en ekstra premie dersom han vann 400 meter hekk i 2017.

– Steinar var ikkje vanskeleg å få med på den, sier han.

FETTERHJELP: Med bistand fra en fetter som er bilmekaniker har Karsten Warholm fått en staselig Boble – i fargen Cherry Brown.

Hvorfor cherry brown?

– Eg tenkte ikkje den gongen på at bilen var i dårleg stand, men det kom fort for en dag. Saman med far min og søskenbarnet mitt Henrik hadde eg nokre runder for og imot om oppussingen av bilen ville være verd det slitet. Eg kunne aldri ha satt i gong dette prosjektet hvis ikke Henrik, som er bilmekanikar, ville ta på seg jobben.

Fin bil, men hvorfor i all verden valgte han å få lakkert hele karosseriet i den litt sære brunfargen cherry brown?

– Eg hadde tidligare sett brune bobler som eg har likt godt. Henrik foreslo denne farga som heiter Cherry Brown og den falt eg pladask for. Det er også stilig at den er senka og eg likar også godt seta som er trekt på ny av ein lokal fagmann.

Gull av vrak

Den småtøffe Bobla går knapt raskere enn hundre, og er bare registrert for fire. Så hvem får sitte på?

– Jo, sjølvskrevne passasjerar er pappa som har bildilla og som har hjulpet til med prosjektet og søskenbarnet mitt som har gjort det meste av arbeidet. Ellers er det kjekt å kunne spanderae en kjøyretur familie og venner og familie som har fulgt prosjektet og vist interesse.

Karsten retter en stor takk til mekanikerfetteren som gjorde gull av vraket.

– Han er ei tålmodig type med stort pågongsmot. Uten han hadde ikkje dette prosjektet blitt noko av. Han har brukt utallige timar på ein bil dei fleste ikkje ville ha gitt ein sjanse.

Sponset av Kona

Som en rekke andre heldige toppidrettutøvere har Karsten nå en gunstig avtale med en bilforhandler om ny bil.

Neste gang duser en Hyundai Kona på strøm, kan du sjekke om det er Karsten som suser forbi

– Elkjøyretøy er supert i byen med egen, praktisk laddar i garasja. Eg har faste ladderutiner for å sleppe rekkeviddeangst og Konaen tar meg dit eg ønsker. På lengre turar er laddestasjonar langs veiane godt utbygd og eg kombinerer med pause og litt mat medan bilen laddar. Difor trives eg med elbil.

INGEN SLÅR KONA: Nå kjører Karsten Warholm elektriske Hyundai Kona.