TILPASSET: Det nye multiadaptive sikkerhetsbeltet fra Volvo skal tilpasse seg brukerens høyde og vekt. Det tar også hensyn til hvilke krefter som virker på bilen i et sammenstøt slik at beltet strammes best mulig.Foto: VOLVO
Time Magazine:
Volvo-belte blant årets viktigste oppfinnelser
I 1959 tok Volvo patent på det moderne trepunkts-sikkerhetsbeltet vi kjenner fra biler i dag. Nå er deres nye multi-adaptive sikkerhetsbelte med på Time Magazines liste over årets viktigste oppfinnelser.
66 år etter at Volvo-ingeniør Nils Bohlin tok patent på trepunkstsbeltet er Volvo nok engang i førersetet når det gjelder utvikling av sikkerhet for personbiler.
Det nye adaptive beltesystemet tilpasser beskyttelsen, for eksempel ved å justere hvor mye beltet skal gi etter, ved hjelp av data fra sensorer inne og ute i bilen.
Disse overvåker brukerens høyde, vekt og sittestilling, samt farten og retningen på et eventuelt sammenstøt.
Sikkerhetsbeltet får sin debut i den elektriske 2026-modellen Volvo EX60, og Volvo hevder det vil bli enda mer effektivt etter hvert som selskapet samler inn kjøretøydata fra virkelige situasjoner.
BANEBRYTENDE: Ifølge Time Magazine er Volvos nye setebelte banebrytende innen sikkerhet.Foto: VOLVO
– Vi kan oppdatere ytelsen via trådløse oppdateringer», sier Volvos Thomas McIntyer Schultz i en pressemelding.
FORNØYD: Erik Trosby i Volvo Cars Norge gleder seg til lanseringen av EX60 og det nye sikkerhetsbeltet.Foto: VOLVO
– Det er stort å motta en slik utmerkelse. Trepunktsbeltet fra 1959 er sannsynligvis Volvos viktigste bevis for at vi er verdensledende på sikkerhet, men en slik posisjon forplikter samtidig at vi er først i utviklingen av nye og bedre løsninger. Det er også ekstra stas at det nye beltet debuterer i vår nye familie-SUV EX60, en av Volvos viktigste lanseringer på mange år, sier Erik Trosby i Volvo Cars Norge til Motor.
Åsa Haglund leder Volvos sikkerhetsavdeling. Hun mener det nye beltesystemet er en viktig utvikling.
– Med det multi-adaptive sikkerhetsbeltet i den kommende EX60-modellen utnytter vi sanntidsdata til å tilpasse oss både situasjonen og personen som bruker beltet – og gir dermed smartere, personlig beskyttelse som kan bidra til å redusere skader, forteller hun i en pressemelding fra Volvo.
Annonse
Frigjorde patentet
Da Volvo-ingeniør Nils Bohlin utviklet trepunkts-sikkerhetsbeltet i 1959, tok Volvo patent på oppfinnelsen – men i stedet for å holde teknologien for seg selv, valgte selskapet å gjøre patentet fritt tilgjengelig for andre bilprodusenter.
Grunnen var enkel: Volvo mente at teknologien kunne redde liv, og at det ville være uetisk å begrense den til egne biler.
Dette regnes i dag som et av de mest betydningsfulle bidragene til trafikksikkerhet i moderne tid.
Nå gjenstår det å se om også det multiadaptive sikkerhetsbeltet blir fritt tilgjengelig for alle.