MANGE ALTERNATIVER: Stadig flere rimelige nye modeller kommer til Norge, mens noen har vært her en stund.

Under 250.000:

Dette er de 10 billigste nybilene på markedet

Utvalget av billige nye biler har økt den senere tiden, og nå er det et bredt utvalg biler som koster mindre enn en kvart million i Norge. Se listen under.

Publisert

Per i dag er det ti nye bilmodeller som har en startpris på mindre enn 250.000 kroner i Norge. Ikke overraskende er det elbiler, men det er ikke alle som er bittesmå.

Noen av modellene har vært på markedet en stund, mens flere er helt ferske og viser en trend der produsentene nå vil lage billige elbiler.

Prisene er hentet fra Opplysningsrådet for veitrafikken sin database Kjøretøydata, og ingen av bilmodellene har en tidsavgrenset kampanjepris.

Vi har valgt billigste utstyrsversjon. I ett tilfelle er det to varianter av samme modell med, fordi de har ulike batteristørrelser.

10. Honda e:Ny1Elegance. Pris: 247.000 kroner

Honda e:Ny1 kom på markedet i 2023, og den fikk temmelig lunken mottakelse. 

– Virker frakjørt allerede før den er på norske veier, sa Motors biltester den gangen.

Bilen framsto som lite konkurransedyktig da den var priset til cirka 400.000 kroner. Nå koster den betydelig mindre, og konkurransevilkårene er dermed helt annerledes.  

Nå er det faktisk ganske mye bil for pengene.

Rekkevidde (WLTP) 412 kilometer. Ladefart 78 kilowatt. 439 centimeter lang.

9. Renault 5 E-Tech Evolution 40 kWt. Pris: 241.980 kroner

Motor var begeistret for Renaults moderne tolkning av den klassiske småbilen R5 da den ble prøvekjørt i fjor sommer. Det var riktignok utgaven med 50 kWt batteri, som koster 292.000 kroner.

Likevel er det grunn tro at varianten med mindre batteri har beholdt mye av sjarmen. Med gode kjøreegenskaper og kvalitetsfølelse for en billig penge.

Rekkevidde (WLTP) 311 kilometer. Ladefart 80 kilowatt. 392 centimeter lang.

8. Fiat Grande Panda Red. Pris: 238.900 kroner

Fiat Grande Panda er tvillingen til Citroën ë-C3 (se under), men de to bilene framstår og føles ulike. Både seter og kjørefølelse er fastere i Fiaten.

Les også: Prøvekjøring av Fiat Grande Panda

Grande Panda lener seg godt på den klassiske Panda-en, og Fiat har klart å gjøre bilen til en kul arvtaker.

Plassen er begrenset, men designen, utvendig og innvendig, er fin. Grande Panda har også en smart ladeløsning for saktelading, man kan dra ut ledningen som på en støvsuger.

Rekkevidde (WLTP) 320 kilometer. Ladefart 100 kilowatt. 400 centimeter lang.

7. Opel Frontera Edition. Pris: 238.900 kroner

Frontera er bygget på samme plattform som Citroën ë-C3 og Fiat Grande Panda, men er betydelig lengre. 

Frontera skal være et rimelig alternativ til familier som trenger litt plass. Bakseteplassen er overraskende god, og bilen har et bagasjerom som tar 460 liter.

Les også: Prøvekjøring av Opel Frontera

Frontera nyter også godt av Opels nye designspråk, som lager fine og moderne biler. Men med 113 hestekrefter er den en av de treigste elbilene på markedet.

Rekkevidde (WLTP) 305 kilometer. Ladefart 100 kilowatt. 439 centimeter lang.

6. Hyundai Inster Advanced SR. Pris: 231.000 kroner

Først og fremst svært praktisk til å være så liten, 383 centimeter, takket være det skyvbare baksetet.

Motor liker også utseendet, den skiller seg ut og er en bil det er vanskelig å være likegyldig til.

Inster er tilgjengelig med et større batteri som gir fem mil lengre rekkevidde, som starter på 251.000 kroner.

Rekkevidde (WLTP) 327 kilometer. Ladefart 120 kilowatt. 383 centimeter lang.

5. Citroën ë-C3 You. Pris: 223.900 kroner

Motor kåret Citroën ë-C3 til årets beste bilkjøp i småbilklassen i fjor. Blant annet med begrunnelsen at det er «en ærlig og redelig helelektrisk småbil, bygget for å være rimelig. Ikke kraftig rabattert fordi den ikke selger, eller fordi den skal ut av produksjon.»

Les også: Test av Citroën ë-C3

Citroën har også fått med noe de historisk sett er kjent for, kjørekomforten. Med seter, fjæring og førermiljø som imponerer til denne prisen.

Rekkevidde (WLTP) 324 kilometer. Ladefart 100 kilowatt. 402 centimeter lang.

4. Jac E30X Pure 40. Pris: 219.900 kroner

E30X kom på markedet tidligere i år og er laget av kinesiske Jac. Så langt er det registrert rundt 50 stykker i Norge.

E30X er 402 centimeter lang, 177 bred og 156 høy. Den kommer med to batteristørrelser, hvor det større batteriet koster 35.000 kroner mer og gir en rekkevidde på 374 kilometer. 

Rekkevidde (WLTP) 293 kilometer. Ladefart 70 kilowatt. 403 centimeter lang.

3. Dongfeng Nammi Box 310 km. Pris: 217.900 kroner

Kinesiske Dongfeng har kalt sin billigste bil Nammi Box i Norge, og utgaven her er topputgaven med et batteri på 42,3 kWt. 

Nammi Box er 403 centimeter lang og veier så lite som 1324 kilo. 

Begge utgavene har 94 hestekrefter. Bagasjeplassen er på 326 liter og 945 liter med bakseteryggen lagt ned.

Utstyrsnivået er bra til å være en så liten og billig bil, med blant annet adaptiv cruisekontroll og ryggekamera.

Rekkevidde (WLTP) 310 kilometer. Ladefart 70 kilowatt. 403 centimeter lang.

2. Mazda MX-30 Exclusive. Pris: 212.800 kroner

Mazda MX-30 er veteranen på denne listen. En bil som kom på det norske markedet i 2020, med stil og snau rekkevidde.

Les også: Test av Mazda MX-30

Nå er det definitivt snart slutt, produksjonen har stanset, men det er fortsatt nye biler i omløp.

– Vi har litt i underkant av 100 biler igjen av MX-30 som står fordelt litt rundt omkring i landet, sier Wenche Skarpodde, prosjektleder hos den norske importøren.

Hun regner med at modellen er sluttsolgt i løpet av august eller september.

Rekkevidde (WLTP) 200 kilometer. Ladefart 50 kilowatt. 440 centimeter lang.

1. Dongfeng Nammi Box 200 km. Pris: 199.900 kroner

Dette er Nammi Box med det minste batteriet, 31,4 kWt, som vil si en temmelig beskjeden rekkevidde.

Samtidig er det eneste nybil under 200.000 kroner i Norge i dag. Modellen skal også ha et bra utstyrsnivå – og plass, størrelsen tatt i betraktning. 

Nammi Box har vært tilgjengelig i Norge siden slutten av 2024, og det er så langt registrert 242 eksemplarer, ifølge statistikken til Opplysningrådet for veitrafikken.

Rekkevidde 200 kilometer. Ladefart 70 kilowatt. 403 centimeter lang.

Powered by Labrador CMS