MANGE ALTERNATIVER: Stadig flere rimelige nye modeller kommer til Norge, mens noen har vært her en stund.Alle foto: PRODUSENTEN/MOTOR
Under 250.000:
Dette er de 10 billigste nybilene på markedet
Utvalget av billige nye biler har økt den senere tiden, og nå er det et bredt utvalg biler som koster mindre enn en kvart million i Norge. Se listen under.
Per i dag er det ti nye bilmodeller som har en startpris på mindre enn 250.000 kroner i Norge. Ikke overraskende er det elbiler, men det er ikke alle som er bittesmå.
Noen av modellene har vært på markedet en stund, mens flere er helt ferske og viser en trend der produsentene nå vil lage billige elbiler.
Prisene er hentet fra Opplysningsrådet for veitrafikken sin database Kjøretøydata, og ingen av bilmodellene har en tidsavgrenset kampanjepris.
Vi har valgt billigste utstyrsversjon. I ett tilfelle er det to varianter av samme modell med, fordi de har ulike batteristørrelser.
Bilen framsto som lite konkurransedyktig da den var priset til cirka 400.000 kroner. Nå koster den betydelig mindre, og konkurransevilkårene er dermed helt annerledes.
9. Renault 5 E-Tech Evolution 40 kWt. Pris: 241.980 kroner
Motor var begeistret for Renaults moderne tolkning av den klassiske småbilen R5 da den ble prøvekjørt i fjor sommer. Det var riktignok utgaven med 50 kWt batteri, som koster 292.000 kroner.
Likevel er det grunn tro at varianten med mindre batteri har beholdt mye av sjarmen. Med gode kjøreegenskaper og kvalitetsfølelse for en billig penge.
Grande Panda lener seg godt på den klassiske Panda-en, og Fiat har klart å gjøre bilen til en kul arvtaker.
Plassen er begrenset, men designen, utvendig og innvendig, er fin. Grande Panda har også en smart ladeløsning for saktelading, man kan dra ut ledningen som på en støvsuger.
Frontera er bygget på samme plattform som Citroën ë-C3 og Fiat Grande Panda, men er betydelig lengre.
Frontera skal være et rimelig alternativ til familier som trenger litt plass. Bakseteplassen er overraskende god, og bilen har et bagasjerom som tar 460 liter.
Frontera nyter også godt av Opels nye designspråk, som lager fine og moderne biler. Men med 113 hestekrefter er den en av de treigste elbilene på markedet.
Motor kåret Citroën ë-C3 til årets beste bilkjøp i småbilklassen i fjor. Blant annet med begrunnelsen at det er «en ærlig og redelig helelektrisk småbil, bygget for å være rimelig. Ikke kraftig rabattert fordi den ikke selger, eller fordi den skal ut av produksjon.»
E30X kom på markedet tidligere i år og er laget av kinesiske Jac. Så langt er det registrert rundt 50 stykker i Norge.
E30X er 402 centimeter lang, 177 bred og 156 høy. Den kommer med to batteristørrelser, hvor det større batteriet koster 35.000 kroner mer og gir en rekkevidde på 374 kilometer.
Nå er det definitivt snart slutt, produksjonen har stanset, men det er fortsatt nye biler i omløp.
– Vi har litt i underkant av 100 biler igjen av MX-30 som står fordelt litt rundt omkring i landet, sier Wenche Skarpodde, prosjektleder hos den norske importøren.
Hun regner med at modellen er sluttsolgt i løpet av august eller september.
1. Dongfeng Nammi Box 200 km. Pris: 199.900 kroner
Dette er Nammi Box med det minste batteriet, 31,4 kWt, som vil si en temmelig beskjeden rekkevidde.
Samtidig er det eneste nybil under 200.000 kroner i Norge i dag. Modellen skal også ha et bra utstyrsnivå – og plass, størrelsen tatt i betraktning.
Nammi Box har vært tilgjengelig i Norge siden slutten av 2024, og det er så langt registrert 242 eksemplarer, ifølge statistikken til Opplysningrådet for veitrafikken.