Motor spør norske bileiere om hvordan de (eventuelt) klarer å holde nede bilutgiftene. Dyrekjøpte erfaringer og gode råd kommer på Motor.no hver uke. Denne gangen: Gunnar Stavrum, redaktør og direktør.
Hvor mye koster bilholdet deg i måneden – og hvordan ser regnestykket ut?
– Vi har to biler. Audi e-tron, som er fem år gammel og har gått 190.000 km, og Volkswagen ID.3, som var fire år gammel og hadde gått cirka 70.000 kilometer da vi kjøpte den brukt i år.
Vi kjører rundt 40.000 km i året. Det er mye langkjøring til fjellet, til Etnedal i Valdres, og Kristiansand. Samt enkelte år til Frankrike.
Jeg vil anslå at bilholdet koster oss rundt 5000 kroner i måneden. Vi har ingen gjeld på bilene, men kapitalkostnaden er cirka 2000 kroner i måneden.
Gunnar Stavrum (63)
Redaktør og administrerende direktør for Mediehuset Nettavisen, der den mest kjente publikasjonen er Nettavisen.
Født i Kristiansund, vokst opp i Kristiansand og utdannet ved universitet i Bergen.
Tidligere blant annet journalist i TV 2. Har skrevet bøker om forretningsmennene John Fredriksen, Petter Stordalen og Kjell Inge Røkke.
Gift med Kjersti Løken Stavrum, styreleder for Schibsted Media – som eier blant annet VG, Aftenposten og svenske Aftonbladet.
Begge er elbiler, og vi lader hovedsakelig hjemme eller på hytta, så strømmen koster rundt en tusenlapp i måneden. Vi prøver å lade hjemme og på steder der det er billigst å lade.
Pluss på forsikring og diverse småtteri, så tipper jeg altså rundt 5000 kroner per måned.
Hvordan påvirket kostnadene hvilke bilvalg du faktisk har gjort? Hva er det smarteste du har gjort for å få kostnadene ned? Hvilket råd deler du gjerne om smart bilhold?
– Dette er ikke våre første elbiler. Tidligere hadde vi en Peugeot iOn. Det smarteste er utvilsomt å gå over til elbil og å dempe standardkravet til bilen i forhold til tidligere dyrere dieselbiler. Jeg bruker ofte selvvask, og sparer kanskje halvparten av maskinvaskene ved det.
Hvordan gjør du vedlikehold? Polering? Håndvask eller vaskehall? Hvor ofte?
– Halvparten håndvask, halvparten vaskemaskin. Og polering innimellom i vaskehallene.
LITT MERKETRO? Gunnar Stavrum kjører Audi i dag – men ikke lenger Q7-en.Foto: PRIVAT
Hva gjør du med dekk, skift og oppbevaring? Hvor ofte bytter du – og hva slags dekk kjøper du?
– Begge bilene har dekkhotell, så vi skifter dekk på verksted. Ettersom vi bor i Oslo, bruker vi dekk uten pigg. Det går helt fint for Audien, men er litt mer utfordrende på fjellet for ID.3-en.
Annonse
Stolt av Mazda
Hvordan sjekker du historikken på bilen når du kjøper bruktbil? Og hvor lang levetid mener du bilen din bør ha?
– Jeg har hatt åtte biler. Jeg var mektig stolt av min første bil. En hvit Mazda som jeg kjøpte for studielånet. I moderne tid har jeg bare kjøpt én bruktbil (ID.3-en). Den kjøpte jeg av en mangeårig kollega som jeg stoler på.
Hvor lang levetid bilen bør ha?
Audi e-tron-en kjører vi så lenge den går.
Hvor parkerer du bilen din? Inne – eller ute hele året?
– Utendørs. Garasjen er full av andre ting, dessverre.
Er det en, eller flere, bruks- og nytteegenskaper bilen din må ha? Hva lytter du til i bilen?
– Adaptiv cruisekontroll er et must, likeså oppvarmet ratt og minst en av bilene må ha tilhengerfeste. Vi har båt og båthenger. Mine «go to»-stasjoner er NRK Alltid nyheter og musikkanaler. I det siste er jeg blitt altetende, men lander ofte til slutt på Radio Vinyl.
RADIO VINYL: Gunnar Stavrum lytter naturligvis til nyhetssendinger, men ender ofte i retro-musikkland.Foto: PRIVAT
Hvilken farge har bilen din? Hvilke er godtatt? Og hvilken farge kan bilen din aldri ha?
– Hovedbilen er alltid mørk blå. Hvorfor «alltid»? Fordi det oser kvalitet. Nei da, det er vel gammel vane. Mørk blå er alltid trygt.
Akkurat nå er bil nummer to hvit. Jeg tror vi er konservative i fargevalget. Vi går for vanlige farger. Turkis eller en oppsiktsvekkende knallfarge ville vi styrt unna. Unntaket er en Saab 900 Cabriolet vi hadde en gang. Den var knallrød, og det var gøy.
Annonse
Best? Bentley
Hva er den dårligste bilinvesteringen du har gjort – og hvorfor ble den så gal?
– En Audi Q7 til godt over millionen for mange år siden. Det er en diger og bra bil, men langt over vårt behov. Den ble et vendepunkt i bilholdet.
Hvilke av dine bildrømmer stanses av lommeboka? Og hva slags bil hadde du valgt nå om pengene ikke var en begrensning?
– Jeg prioriterer komfort på lange turer, og den overlegent beste bilen jeg har kjørt, er Bentley. Så jeg hadde muligens gått for noe sånt hvis penger ikke var noen sak. I samme liga kanskje Mercedes, Audi og BMW – altså store, behagelige kupé-biler. Jeg har derimot aldri drømt om Ferrari eller Porsche.