FORTVILET: Kristina Sæbø med sin ødelagte Toyota Urban Cruiser.
FORTVILET: Kristina Sæbø med sin ødelagte Toyota Urban Cruiser.

De verste bruktbil-historiene fra 2022:

Måtte vente 16 måneder på reparasjon

– Det er helt krise for meg. Jeg er avhengig av bilen min, skrev Kristina Sæbø i Asker i en epost til Motor.

Publisert

Noen ganger tror man ikke det man leser. Et slikt tilfelle var i sommer, da vi leste en epost fra Asker-kvinnen Kristina Sæbø.

Hun er en helt vanlig bruktbileier, som kjører rundt i en Toyota Urban Cruiser.

Men da hun skrev til Motor, sto bilen hennes stille, med ødelagt kløtsj. Merkeverkstedet fant ikke ny kløtsj, på grunn av produksjonsproblemer.

Kristina fikk beskjed om at hun må vente i 16 måneder, til oktober 2023, før hun får skriftet kløtsjen.

Dette er en av mange bruktbilhistorier som har skapt stor oppmerksomhet i 2022.

Her er 10 Motor-artikler om bruktbil fra 2022 som alle har blitt mye lest:

1: Krangel om olje

I februar fortalte vi historien til Jonas Lehn-Pedersen, som syv år tidligere kjøpte en brukt Volkswagen Golf av Møller.

Da hadde bruktbilkunden og Møller allerede kranglet i flere år om et høyt og økende oljeforbruk, som nå endte med et vedtak i Forbrukerklage­utvalget om at Møller kostnadsfritt må utbedre motoren, og om nødvendig skrifte den.

I stedet for reparasjon, ble Møller og Lehn-Pedersen enige om at de kjøper bilen tilbake fra ham, noe bruktbilkunden var fornøyd med.

Les hele artikkelen her.

2: Holdt feil skjult

I februar skrev vi også om Ove Murberg på Jæren, som kjøpte en nyere Skoda Enyaq av merkeforhandleren Autoria på Kolbotn.

Men kjøp av nyere brukt gjennom merkeforhandler, er dessverre ingen garanti for et trygt bilkjøp.

Les hvorfor her.

3: Modifisering skadet bilen

I juni fortalte vi om en privatperson som solgte en BMW, som ifølge salgsannonsen går «sinnssykt bra».

Det gjorde den, fordi bilen hadde fått flere hestekrefter etter optimalisering av motoren.

Men kvinnen som kjøpte bilen, merket etter få måneder at den både ristet og mistet motorkraft. Merkeverkstedet ga henne beskjed om behov for reparasjon for 171.000 kroner på grunn av modifiseringen, som rett og slett ødela motoren.

Kvinnen tapte imidlertid da hun saksøkte selgeren. Trøndelag tingrett ga selgeren medhold.

Les hvorfor i denne artikkelen.

SPEKTAKULÆRT: Arnt Villy Paulsen opplevde noe du ikke vil oppleve.
SPEKTAKULÆRT: Arnt Villy Paulsen opplevde noe du ikke vil oppleve.

4: Selgeren fortsatte å bruke bilen selv

I august presenterte vi historien om bruktbilkjøpet til Arnt Villy Paulsen.

Vi skal ikke bruke store ord i tide og utide. Men denne bruktbilhandelen ble på mange måter svært spektakulær.

Les hele historien her.

5: Mistet hjulet dagen etter

I september fortalte vi om Elene Solli Smedvik i Troms, som kjøpte seg en brukt Audi.

Gleden ble kortvarig. Allerede dagen etter falt det ene hjulet av – mens hun kjørte.

Nå er bilen reparert, og omlakkert i knall rosa.

Les hele historien, og se den rosa bilen her.

6: Slik gikk det med lakken

I oktober fortalte vi om Eivind Njøs i Trøndelag, som skulle gjøre sin Ford Focus finere med foliering og lakkbeskyttelse.

Men firmaet som utførte arbeidet, gjorde en dårlig jobb.

Les hele artikkelen her.

7: Tidenes reduksjon i innbyttepris?

I november skrev vi om en mann fra Bærum, som kjøpte en Tesla Model X av Tesla Norge. Bilkjøpet skulle delfinansieres med innbytte av en Audi A6.

Først tilbød Tesla 194.000 kroner for innbyttebilen.

Men like før overleveringen av Teslaen, reduserte Tesla innbyttetilbudet til 19.000 kroner.

(Nei, det er ikke skrivefeil. Tilbudet ble redusert fra 194.000 kroner til 19.000 kroner).

Les hele artikkelen her.

8. Reparerte med myggnetting

Myggnetting brukes til å holde myggen unna. Byggeskum brukes til husbygging.

Punktum.

Myggnetting og byggeskum skal ikke brukes til å reparere biler. Punktum igjen.

Men det var nettopp dette som ble brukt da store rusthull skulle skjules før et bruktbilsalg.

Om det var lett å oppdage? Nei.

Les denne saken, og du forstår hvor lett det kan være å bli lurt ved bruktbilkjøp.

RASER I VERDI: Håvard Pedersen med sin BMW X5.
RASER I VERDI: Håvard Pedersen med sin BMW X5.

9: Dyre garantiproblemer

Like før jul fortalte vi om Håvard Pedersen i Oslo, som i sommer kjøpte en brukt BMW X5 til 1,8 millioner kroner.

Da han i høst skulle bytte den inn i en annen bruktbil, fikk han hakeslepp.

Verdien hadde rast nedover.

Les hvorfor her.

10: Kristina fikk kløtsj!

Vi avslutter med Kristina Sæbø, damen med Toyotaen med ødelagt kløtsj.

Da Motor skrev om den rekordlange reparasjonstiden, ble det i hvert fall litt fart i sakene. Hun fikk verkstedtime, og også lånebil – slik at hun slapp mange måneder uten bil.

En onsdag i november skrev Kristina Sæbø igjen til Motor:

– Nå har jeg endelig fått tilbake bilen min. Alt fungerer som det skal!

Skifte av kløtsj tok altså nesten et halvt år, fra juni til november, på grunn av produksjonsutfordringer.

Men det tok i hvert fall 11 måneder kortere tid enn det Toyota først sa til henne.

Les vår første reportasje om Kristina her.