BILGLAD: Arnt Villy Paulsen trives med å skru på biler i den store dobbelt­garasjen sin.
BILGLAD: Arnt Villy Paulsen trives med å skru på biler i den store dobbelt­garasjen sin.

Vant kamp om bruktbil:

Arnt Villy kjøpte bil – men selgeren fortsatte å bruke den selv

Arnt Villy Paulsen fikk ikke bilen han hadde kjøpt, fordi bruktbilselgeren begynte å bruke den som sin egen bil. Les hvordan Paulsen og advokaten løste saken på en nærmest spektakulær måte.

Publisert Sist oppdatert

Tenk deg at du kjøper en bruktbil, men du ikke får den – fordi bruktbilselgeren ­kjører rundt i den selv og ikke leverer bilen som avtalt.

I stedet får du bompengeregninger på flere tusen kroner, for passeringer bruktbil­selgeren har gjort.

Denne saken ble først publisert i magasinet Motor, utgave 2/2022.

Dette opplevde Arnt Villy Paulsen (44) i Sarpsborg, da han kjøpte en da 18 år ­gammel Mitsubishi Pajero fra en bruktbil­selger i Follo utenfor Oslo.

Det er heldigvis ikke mange ­kunder som opplever å kjøpe og betale for en bruktbil, men aldri få den av ­forhandleren. Det som skjedde da Paulsen prøvde å få bilen sin – eller pengene – er likevel enda mer oppsiktsvekkende.

<span class="font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">BILEN: </span>Mitsubishi Pajeroen slik den så ut i annonsen på Finn.no.
BILEN: Mitsubishi Pajeroen slik den så ut i annonsen på Finn.no.

Denne bruktbilhistorien viser hva du kan risikere å havne i, dersom du kjøper bruktbil av feil privatperson, eller av feil bruktbilforhandler – og hva du kan bli nødt til å gjøre.

Ingen alarmklokker

Vi møter Paulsen hjemme hos ham i Sarpsborg, hvor han bor sammen med kona Mariann og barna deres.

Ute på gårdsplassen er det flere biler. Et par som han bruker i hverdagen, en som brukes når skrot skal kastes på søppelplassen, et par som han skrur på, konas bil, og en bobil de bruker på ferie.

<span class="font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">FRA FINN.NO:</span> Beskrivelsen fra annonsen.
FRA FINN.NO: Beskrivelsen fra annonsen.

Det var for tre år siden, i mars 2019, at Paulsen kjøpte og betalte den gamle og velbrukte Mitsubishi Pajeroen for 42.000 kroner.

– Bruktbilforhandleren var veldig ­hyggelig da jeg dro til ham for å titte på bilen og prøvekjøre den, sier Paulsen.

– Det var ingen alarmklokker som ringte?

– Nei.

Tekniske problemer

Mitsubishien virket grei under prøvekjøringen, bortsett fra et par ting som Paulsen ble usikker på. Han og selgeren ble derfor enige om at Paulsen kjøpte bilen der og da, og at de kunne snakkes etter et par dager, dersom det dukket opp noe mer med bilen.

<span class="font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">SMS-ER:</span> Noe av dialogen.
SMS-ER: Noe av dialogen.

Det gjorde det. To dager etter ­handelen ble Paulsen og selgeren igjen enige, denne gangen om at forhandleren skulle ta tilbake bilen for å reparere og utbedre noen feil og mangler.

Så skulle han gi bilen tilbake til ­Paulsen.

Forhandleren er et enkeltperson­foretak som selger bruktbiler, blant annet på Finn.no. Foretaket eies og drives av en 53 år gammel mann. Etter å ha levert bilen til forhandleren for utbedringer, hørte ikke Arnt Villy Paulsen noe mer.

Han er en veldig tål­modig mann, ­kanskje for tålmodig, derfor maste han heller ikke på bruktbil­forhandleren. Dessuten hadde han jo andre biler han kunne bruke.

Politiet henla

Men etter to måneder tok ­tålmodigheten slutt. Da begynte han nemlig å få ­fakturaer for bompasseringer. Bilen sto jo registrert på Paulsen, og dermed er det han som er ansvarlig for å betale bilens bompasseringer.

Paulsen krevde å få bilen tilbake, ferdig reparert – eller at kjøpet ble hevet, og at pengene han hadde betalt, ble ­returnert. Men hverken bil eller penger dukket opp, og Paulsen politianmeldte bil­forhandleren. Det hjalp heller ikke. Anmeldelsen ble henlagt.

Politiet henviste i stedet Arnt Villy Paulsen til konfliktrådet.

Enige i konfliktrådet

Bruktbilforhandleren stilte opp hos konflikt­rådet.

Der ble han og Paulsen enige, i en bindende avtale, om at bruktbilselgeren skulle videreselge bilen kostnadsfritt for Paulsen og deretter overføre salgs­summen.

Bruktbilforhandleren solgte bilen til en annen privatperson, en kvinne i ­Telemark, for 59 000 kroner – 17 000 ­kroner mer enn det Paulsen kjøpte bilen for. Men til tross for en bindende avtale: Bruktbilforhandleren gjorde ikke opp med Paulsen.

Fraværsdom

To måneder senere begynte Paulsen å etterlyse pengene sine.

– Det er jo mine penger, sier han til Motor.

Bruktbilforhandleren lovet nok en gang at pengene skulle komme, men heller ikke nå så Paulsen noe til dem.

Han søkte derfor hjelp hos NAF ­Advokat, som er NAFs advokatkontor. Advokatfullmektig Audun de Flon prøvde å ta kontakt med bruktbilselgeren, som ikke besvarte henvendelsene fra ­advokaten.

<span class="font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">TOK LANG TID:</span> For Arnt Villy Paulsen og kona Mariann ble det en lang­varig kamp før de fikk pengene sine.
TOK LANG TID: For Arnt Villy Paulsen og kona Mariann ble det en lang­varig kamp før de fikk pengene sine.

Dermed ble saken brakt inn for forliks­rådet. Bruktbilforhandleren svarte heller ikke forliksrådet. Det ble avsagt fraværsdom – altså en dom der den saksøkte ikke er til stede ved ­avgjørelsen – om at bruktbilforhandleren skulle betale Paulsen hele summen han fikk for videresalget (59 000 kroner), i tillegg til Paulsens utlegg. Utleggene var blant annet bompasseringer for 2300 kroner, og advokatutgiftene.

Men å vinne en sak betyr ikke at man ­automatisk får pengene man er tilkjent. Slik ble det her: Paulsen fikk ikke utbetalt noe. NAF-advokaten kontaktet bruktbil­forhandleren og oppfordret ham til å betale.

– Jeg snakket med ham på telefon, og jeg skrev til ham. Svaret var at han var villig til å betale det han skylder, forteller advokatfullmektig Audun de Flon.

«Å ville» er imidlertid ikke det samme som «å gjøre». Pengene kom fortsatt ikke.

Hadde ikke verdier

I slike situasjoner gjenstår det til slutt kun ett alternativ: Å betale gebyr på 1479 kroner til namsmannen og be om at ­pengene inndrives for deg. Nams­mannen kan trekke penger fra inntekten til den som skylder deg penger, eller ta pant i eiendeler.

Men: Hvis den som skylder deg penger, ikke har nok inntekt, eller eiendeler av verdi, kan begjæringen bli avvist. Da får du ingen penger, og du har også tapt gebyret på 1479 kroner.

Akkurat det skjedde med Paulsen.

Namsmannen konkluderte med at bruktbilforhandleren ikke hadde verdier de kunne ta beslag i.

Sjekket kjøretøy

Advokaten og Paulsen syntes begge situasjonen var ille. Paulsen hadde lån på bruktbilen, som han hver eneste måned betalte på. Men uten å ha bilen.

På Finn.no kunne de to se at bruktbilselgeren plutselig hadde mange biler for salg, flere enn han normalt har hatt. Da la de en plan.

Advokatfullmektig Audun de Flon laget en liste over biler som på dette tidspunktet var registrert på bruktbilforhandleren. Det kunne han gjøre ved å saumfare og kryssjekke åpne, offentlige kilder.

På sidene til Statens vegvesen kan man sjekke biler både på registrerings­nummer og på personnummer. På denne måten får man opp alle biler som står registrert på en person. Du kan også søke opp kjøretøy som er registrert på et firma, ved å taste inn organisasjons­nummeret.

Fant BMW

Listen over kjøretøy som var i bruktbilselgerens besittelse, ga advokaten til Paulsen.

Som den bruktbilinteresserte ­mannen han er, sjekket Paulsen hvor mye bilene kunne være verdt. Til dette brukte han både egen opparbeidet bruktbil­kompetanse, og ikke minst nettstedet Finn.no, hvor han kunne se hvordan tilsvarende biler var priset.

Blant bilene var det spesielt én bil som fanget deres interesse: En BMW 520, 2011-modell.

– En slik bil er verdt mye penger. I hvert fall mer enn den jeg kjøpte, sier Paulsen.

Advokaten kontaktet derfor saks­behandleren hos namsmannen og begjærte utlegg i BMW-en.

Namsmannen godtok – nærmest på strak arm – begjæringen.

– Da hadde vi flaks, medgir de Flon.

<span class="font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">BISTO: </span>Arnt Villy Paulsen fikk hjelp av NAF-advokatfullmektig Audun de Flon (til venstre).
BISTO: Arnt Villy Paulsen fikk hjelp av NAF-advokatfullmektig Audun de Flon (til venstre).

Pengene tikket inn

Dagen etter ble nemlig BMW-en solgt til en intetanende kjøper, og da ville det vært for sent.

– Heldigvis hadde jeg kapasitet til å ­jobbe med denne saken da BMW-en dukket opp, og heldigvis fikk vi tak i saksbehandleren hos namsmannen, som umiddelbart tok utlegg i bilen. Vi hadde egentlig ekstrem flaks, sier de Flon.

Få dager senere tikket nøyaktig 79.102 kroner og 47 øre inn på Arnt Villy Paulsens konto. Beløpet utgjorde alle hans utlegg, samt forsinkelsesrenter, inndrivelseskostnader og salgssummen bilselgeren fikk for videresalget.

De drøyt 79 000 kronene inkluderte altså de 17 000 kronene bilselgeren fikk ekstra ved videresalget.

«Tjente» tusener

– Kan man si at Paulsen i realiteten til og med tjente 17.000 kroner på dette, siden han kjøpte for 42.000 kroner og fikk 59.000 kroner fra videresalget?

– Sånn sett kan man si at han satt igjen med en berikelse. Men tatt i betraktning den tiden, plunderet og heften som saken har medført, så kan man nok neppe si at han satt igjen med en berikelse eller fortjeneste, påpeker advokaten.

– Hva viser denne historien?

– At man rett og slett må stå på selv. Det hjelper ikke å bare vinne. Noen ganger må man også jobbe for å få inn pengene, være aktiv, og sjekke motpartens verdier. Det er heller ikke alltid at namsmannen gjør riktige vurderinger, sier de Flon.

Selv sier Arnt Villy Paulsen dette:

– Uten jobben som ble gjort, og sam­arbeidet mellom meg og advokaten, hadde jeg aldri fått pengene mine.

– Lei meg

Motor har valgt å ikke identifisere bruktbilselgeren på grunn av personlige forhold, i tillegg til at han de siste månedene ikke har lagt ut nye biler for salg.

Mannen sier han ikke ønsker å svare på spørsmål, siden saken nå er løst. Vi fortalte ham at kjernen er hva som kan skje dersom man kjøper bruktbil, og hva man kan måtte gjøre dersom man ikke får pengene man har krav på.

– Jeg kan si at jeg er lei meg for ­problemene som oppsto. Slikt pleier ikke å skje når jeg selger biler, sier han.

Mannen driver kun ett enkeltpersonforetak. De sist tilgjengelige skatte­opplysningene viser at han i 2020 hadde svært liten inntekt.