FOLIERT: Eivind Njøs ønsker å ta vare på lakken. Derfor har han foliert deler av bilen sin: Originalfargen er i prinsippet som du ser på bildet, men deler av bilen har fått steinsprutfolie. Andre deler, som taket, fikk svart folie.

Eivind oppdaget feil på feil:

Slik så bilen ut etter folieringsjobben

Eivind Njøs fikk foliert og lakkbeskyttet Forden sin for 8500 kroner. Nå må den repareres for 15.000 kroner.

Publisert Sist oppdatert
BILEIER: Eivind Njøs.

Mange bileiere bruker tusenvis av kroner på å foliere bilen sin, slik at lakken skal være mer beskyttet mot steinsprut og riper på utsatte plasser.

Eivind Njøs på Melhus utenfor Trondheim er blant dem. Han valgte å bruke 8500 kroner på å foliere deler av sin nye spreke Ford Focus hos et folieringsfirma i Trondheim.

Men bare få dager etter at Forden til Eivind Njøs var foliert, oppdaget han flere feil.

Se bilder lengre ned.

– Alt må byttes

Folien er trolig mangelfullt tilpasset og tilskåret, og det er for mye spenn i den.

Dessuten var trolig bilen for dårlig rengjort før foliering, og det skal ha vært for dårlig ettervarming av folien.

Folieringen ser flere steder ikke pen ut. Etter vask med høytrykkspyler løsnet den dessuten.

Et annet folieringsfirma undersøkte bilen, og konkluderte med at folieringsarbeidene trolig må gjøres på nytt. Dette vil koste cirka 15.000 kroner.

– Alt må byttes, da det ikke er mulig å få dette til å se pent ut slik det er nå, skrev det andre folieringsfirmaet i en uttalelse.

LØSNET: Her er det den svarte folieringen som har løsnet, i overgangen til den oransje lakken.
IKKE PENT: Folieringen ser flere steder ikke pen ut, som her, i området til venstre for skiltet på fronten på bilen.

Fullt medhold

Folieringsfirmaet Wrapking har avvist at de har gjort en jobb som ikke har vært fagmessig utført. De har i klagebehandlingen understreket at kunden deres muntlig fikk beskjed om at det ikke kan brukes høytrykkspyler.

Njøs klaget til Forbrukerrådet, og deretter til Forbrukerklageutvalget, da Forbrukerrådet ikke greide å mekle til enighet mellom folieringsfirmaet og ham.

I Forbrukerklageutvalget har Njøs nå fått fullt medhold.

Forbrukerklageutvalget konkluderer med at håndverkertjenester skal utføres fagmessig. Muntlig opplysning om vask er ikke godt nok, mener utvalget.

Fornøyd

Forbrukerklageutvalget har vedtatt at Wrapking skal betale Njøs 15.000 kroner pluss forsinkelsesrenter, slik at han kan få lagt ny foliering hos et annet firma.

– Pengene er allerede på konto, sier Njøs til Motor. Han er fornøyd med å ha vunnet frem.

Daglig leder Halo Mahmudi i Wrapking er ikke fornøyd.

– Jeg liker ikke vedtaket. Jeg mener vi ikke har gjort de påståtte feilene. Men jeg har betalt pengene, fordi jeg ikke kan gjøre noe med lover og regler slik de er. Jeg ville dessuten bli ferdig med saken, sier Mahmudi.

Han påpeker også overfor Motor at det var et konkurrerende firma som ble brukt som ekspertuttalelse.