FIKK IKKE VITE: Ove Murberg (innfelt) fikk ikke vite om problemene denne Skoda Enyaqen ga bilens første eier.
FIKK IKKE VITE: Ove Murberg (innfelt) fikk ikke vite om problemene denne Skoda Enyaqen ga bilens første eier.

Skoda-merkeforhandler:

Tok problem­bil tilbake, sa ingen­ting da de solgte den til Ove

Bilen hadde så mange feil at første eier fikk hevet kjøpet. Det fikk ikke neste eier vite: – Jeg kjøpte bil av merkeforhandler fordi det skal gi meg ekstra trygghet. De sa ingenting om dette, sier Ove Murberg.

Publisert Sist oppdatert

Ove Murberg på Jæren kjøpte like før jul denne bilen av en merkeforhandler på Østlandet: En svart bakhjulssdrift-versjon av den populære elbilen Skoda Enyaq.

Bilen var bare et halvt år gammel, hadde gått 10.000 kilometer, og ble solgt videre etter at første eier ikke ville ha den lenger.

– Merkeforhandleren sa til meg at forrige eier ønsket å bytte inn denne til en modell med firehjulstrekk, forteller Murberg til Motor.

Men det var ikke det som var årsaken.

Her er historien om problembilen som hadde så mange feil og mangler at første eier fikk hevet kjøpet. Kort tid etter ble bilen solgt til Ove Murberg.

Nederst i artikkelen kan du lese hva merkeforhandleren selv sier.

Kuldegrader

Vi spoler tilbake til sommeren i fjor. Da leverte merkeforhandleren Autoria på Kolbotn denne bilen til dens første eier, Bjørn Korslund på Sofiemyr i Follo.

Korslund koste seg med den splitter nye elbilen som tusenvis av nordmenn ønsker å kjøpe. Han hadde fått spekket den akkurat slik han ønsket, og mente det rett og slett var en super bil.

Helt inntil høsten kom, og det ble kuldegrader.

– Bilen var perfekt helt til første natta med frost. Da ble det rim på noen sensorer, og alle problemene startet, forteller Korslund.

Gjentatte feil

De påfølgende ukene opplevde han gjentatte feil på kjøreassistentsystemene. Han hadde også problemer med betjeningsskjermen og med å få løst ut tilhengerfestet.

To ganger greide merkeforhandleren Autoria å fjerne feilene. Men da de oppsto for tredje gang, sa merkeforhandleren, ifølge Korslund, at hverken de, importøren eller fabrikken kunne garantere at de ville greie å fjerne problemene, i hvert fall ikke før en gang i 2022.

<span class=" font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">FØRSTE EIER:</span> Bjørn Korslund fikk hevet kjøpet.
FØRSTE EIER: Bjørn Korslund fikk hevet kjøpet.

Fikk hakeslepp

Korslund fikk derfor hevet kjøpet, forteller han. Han leverte bilen inn igjen, og fikk tilbake hele kjøpesummen på 489.000 kroner.

Så langt er dette en solskinnshistorie.

Bilforhandleren ønsket ikke at kunden skulle få flere problemer med problembilen, og kjøpte bilen tilbake.

– Jeg har aldri hatt så mye trøbbel med en bil jeg har eid, sier Bjørn Korslund, som har eid mange biler gjennom sine år som sjåfør.

Et par uker etter tilbakeleveringen fikk han imidlertid det han betegner som et skikkelig hakeslepp, da han plutselig så at bilen han nettopp hadde fått hevet kjøpet av, ble annonsert for 549.000 kroner.

Det er 60.000 kroner mer enn det han ga for bilen da den var ny, et halvt år tidligere.

Skoda Enyaq er populære biler. Kort tid etter sto det «solgt» på annonsen.

Ønsket trygghet

Ny eier var Ove Murberg på Lye på Jæren.

Han betalte 539.000 kroner for bruktbilen. Det vil si 50.000 kroner mer enn Korslund betalte da bilen var ny.

– Jeg reagerer ikke så mye på prisøkningen. Modellen har gått opp i pris. Men forhandleren sa ingenting om problemene til forrige eier. Jeg fikk bare vite at forrige eier ønsket en modell med firehjulstrekk, sier Murberg når Motor tar kontakt med han.

Han understreker at han ikke ønsket å kjøpe bil fra en annen privatperson, fra en bilselger som ikke er merkeforhandler, eller å kjøpe en av de mange importbilene som tilbys i markedet.

– Det var viktig for meg å kjøpe fra en merkeforhandler, som Autoria er. Kjøp hos merkeforhandler skal gi trygghet, og det betaler man også ekstra for.

Motor har sett salgsannonsen. Der står det ingenting om første eiers problemer.

<span class=" font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">SALGSANNONSEN</span>: Her sto det ingenting om bilens tidligere problemer.
SALGSANNONSEN: Her sto det ingenting om bilens tidligere problemer.

Ove Murberg sier han nå vil ta kontakt med forhandleren. Han er ikke fornøyd med at han ikke fikk vite at forrige eier fikk heve hele kjøpet, etter at det plutselig oppsto problemer med bilen da høsten kom.

– Har du hatt de samme problemene som forrige eier beskriver?

– Nei, hittil har vi heldigvis bare hatt noen småfeil.

– Topp stand

Autoria er heleid av Oslo-mannen Petter Breivik og er en av få VAG-forhandlere som ikke er Møller-eid. Når Motor tar kontakt med Autoria, henviser de først til direktøren for kommunikasjon og samfunnskontakt hos importøren Harald A. Møller.

Til slutt er det likevel daglig leder Morten Andresen som svarer. Han understreker flere ganger at kjøpet ikke ble hevet, men at de kjøpte tilbake bilen fra første kunde.

I praksis er heving og tilbakekjøp det samme. Kjøpet annulleres, og kjøper får tilbake pengene sine.

– Ifølge første eier sa dere da kjøpet ble hevet, at dere ikke kunne garantere å fjerne problemene ved bilen, i hvert fall ikke før en gang i 2022. Hvorfor ble da bilen kort tid etter lagt ut for salg?

<span class=" font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">MERKEFORHANDLER</span>: Autoria er merkeforhandler for blant annet VAG-merkene.
MERKEFORHANDLER: Autoria er merkeforhandler for blant annet VAG-merkene.

– Vi forsikret oss om at bilen var i topp stand. Bilen fikk byttet en styreenhet, og programvaren ble resatt. Deretter ble den grundig undersøkt og prøvekjørt en uke for å forsikre oss om at alt var i orden. Vi har heller ikke fått noen indikasjoner fra dagens eier om at det er noe i veien med den, skriver Andresen i en epost.

Reagerer

Andresen forteller at første kunde kjøpte bilen med en gunstig storkundeavtale, og før modellen økte i pris.

– Bilen ble solgt videre av vår bruktbilavdeling til vanlig markedspris. Bruktbilprisene til Enyaq ligger fortsatt på dette nivået, sier han.

Vigdis Svennungsen, leder i NAF Advokat, som er NAFs advokatkontor, reagerer på merkeforhandlerens opptreden.

– Hadde merkeforhandleren opplyst ny eier om de tidligere problemene med bilen, ville de neppe fått så mye for den, uavhengig om feilene ble rettet eller ikke, sier Svennungsen, og fortsetter:

– Autoria holdt ikke bare tilbake opplysninger til den nye kunden. De har gitt en bevisst uriktig forklaring. Det er ikke greit, sier Svennungsen.

PS: Første eier, Bjørn Korslund, kjøpte en Kia EV6 fra en annen forhandler etter at han fikk hevet kjøpet av Skoda Enyaq.