
Skoda-merkeforhandler:
Tok problembil tilbake, sa ingenting da de solgte den til Ove
Bilen hadde så mange feil at første eier fikk hevet kjøpet. Det fikk ikke neste eier vite: – Jeg kjøpte bil av merkeforhandler fordi det skal gi meg ekstra trygghet. De sa ingenting om dette, sier Ove Murberg.
Ove Murberg på Jæren kjøpte like før jul denne bilen av en merkeforhandler på Østlandet: En svart bakhjulssdrift-versjon av den populære elbilen Skoda Enyaq.
Bilen var bare et halvt år gammel, hadde gått 10.000 kilometer, og ble solgt videre etter at første eier ikke ville ha den lenger.
– Merkeforhandleren sa til meg at forrige eier ønsket å bytte inn denne til en modell med firehjulstrekk, forteller Murberg til Motor.
Men det var ikke det som var årsaken.
Her er historien om problembilen som hadde så mange feil og mangler at første eier fikk hevet kjøpet. Kort tid etter ble bilen solgt til Ove Murberg.
Nederst i artikkelen kan du lese hva merkeforhandleren selv sier.
Mest lest på Motor.no:
-
Gikk ikke «sinnssykt bra»:
Modifisering skadet bil for 171.000 kroner
-
77
Test: Toyota bZ4X
Vi er forbauset over hvor middels alt er
-
Blokkerer for hurtiglading:
– Det er helt greit å parkere slik
-
Kjøpte campingvogn til 3000 kr:
Campingplassen sendte vogna til vraking
-
Taycan-eiere reagerer skarpt:
Får ikke luksusfunksjon – men 2300 kroner fra Porsche
-
Motors store rekkeviddetest:
Elbilene slet med norsk sommervær
-
Motors sommerdekktest:
Elbil-dekkenes svakheter vekker internasjonal oppsikt
-
Nye resultater fra Euro NCAP:
Elbilene imponerer, men to merker bør skjelve
-
Petter fortviler, NAF reagerer:
«Ingen» verksteder kan godkjenne tilhengere
-
Jan betalte 30 kr/kWt:
Dette er trolig Norges høyeste ladepris
-
Hyundai Ioniq 5 med liten vektkapasitet:
Calle kan bare ha barna som passasjerer
-
Populære og nye modeller:
Dette er ventetiden på ny elbil – og disse får du på dagen
-
Wenche og Aage fikk sjokk:
Glasstaket i BMW-en knuste uten forvarsel mens de kjørte
-
Risikabelt å havne i retten:
Tapte mange hundre tusen kroner på å selge denne bilen
-
Forskning «fra vugge til grav»:
Skoda diesel slipper ut mindre CO2 enn en elektrisk Mustang
-
Ber Vedum utsette momsen:
– Bilkjøperne styrer mot en ny avgiftsbombe
-
Stor NAF-test:
Dette er de beste ladeboksene til elbiler
Kuldegrader
Vi spoler tilbake til sommeren i fjor. Da leverte merkeforhandleren Autoria på Kolbotn denne bilen til dens første eier, Bjørn Korslund på Sofiemyr i Follo.
Korslund koste seg med den splitter nye elbilen som tusenvis av nordmenn ønsker å kjøpe. Han hadde fått spekket den akkurat slik han ønsket, og mente det rett og slett var en super bil.
Helt inntil høsten kom, og det ble kuldegrader.
– Bilen var perfekt helt til første natta med frost. Da ble det rim på noen sensorer, og alle problemene startet, forteller Korslund.
Gjentatte feil
De påfølgende ukene opplevde han gjentatte feil på kjøreassistentsystemene. Han hadde også problemer med betjeningsskjermen og med å få løst ut tilhengerfestet.
To ganger greide merkeforhandleren Autoria å fjerne feilene. Men da de oppsto for tredje gang, sa merkeforhandleren, ifølge Korslund, at hverken de, importøren eller fabrikken kunne garantere at de ville greie å fjerne problemene, i hvert fall ikke før en gang i 2022.

Fikk hakeslepp
Korslund fikk derfor hevet kjøpet, forteller han. Han leverte bilen inn igjen, og fikk tilbake hele kjøpesummen på 489.000 kroner.
Så langt er dette en solskinnshistorie.
Bilforhandleren ønsket ikke at kunden skulle få flere problemer med problembilen, og kjøpte bilen tilbake.
– Jeg har aldri hatt så mye trøbbel med en bil jeg har eid, sier Bjørn Korslund, som har eid mange biler gjennom sine år som sjåfør.
Et par uker etter tilbakeleveringen fikk han imidlertid det han betegner som et skikkelig hakeslepp, da han plutselig så at bilen han nettopp hadde fått hevet kjøpet av, ble annonsert for 549.000 kroner.
Det er 60.000 kroner mer enn det han ga for bilen da den var ny, et halvt år tidligere.
Skoda Enyaq er populære biler. Kort tid etter sto det «solgt» på annonsen.
Ønsket trygghet
Ny eier var Ove Murberg på Lye på Jæren.
Han betalte 539.000 kroner for bruktbilen. Det vil si 50.000 kroner mer enn Korslund betalte da bilen var ny.
– Jeg reagerer ikke så mye på prisøkningen. Modellen har gått opp i pris. Men forhandleren sa ingenting om problemene til forrige eier. Jeg fikk bare vite at forrige eier ønsket en modell med firehjulstrekk, sier Murberg når Motor tar kontakt med han.
Han understreker at han ikke ønsket å kjøpe bil fra en annen privatperson, fra en bilselger som ikke er merkeforhandler, eller å kjøpe en av de mange importbilene som tilbys i markedet.
– Det var viktig for meg å kjøpe fra en merkeforhandler, som Autoria er. Kjøp hos merkeforhandler skal gi trygghet, og det betaler man også ekstra for.
Motor har sett salgsannonsen. Der står det ingenting om første eiers problemer.

Ove Murberg sier han nå vil ta kontakt med forhandleren. Han er ikke fornøyd med at han ikke fikk vite at forrige eier fikk heve hele kjøpet, etter at det plutselig oppsto problemer med bilen da høsten kom.
– Har du hatt de samme problemene som forrige eier beskriver?
– Nei, hittil har vi heldigvis bare hatt noen småfeil.
– Topp stand
Autoria er heleid av Oslo-mannen Petter Breivik og er en av få VAG-forhandlere som ikke er Møller-eid. Når Motor tar kontakt med Autoria, henviser de først til direktøren for kommunikasjon og samfunnskontakt hos importøren Harald A. Møller.
Til slutt er det likevel daglig leder Morten Andresen som svarer. Han understreker flere ganger at kjøpet ikke ble hevet, men at de kjøpte tilbake bilen fra første kunde.
I praksis er heving og tilbakekjøp det samme. Kjøpet annulleres, og kjøper får tilbake pengene sine.
– Ifølge første eier sa dere da kjøpet ble hevet, at dere ikke kunne garantere å fjerne problemene ved bilen, i hvert fall ikke før en gang i 2022. Hvorfor ble da bilen kort tid etter lagt ut for salg?

– Vi forsikret oss om at bilen var i topp stand. Bilen fikk byttet en styreenhet, og programvaren ble resatt. Deretter ble den grundig undersøkt og prøvekjørt en uke for å forsikre oss om at alt var i orden. Vi har heller ikke fått noen indikasjoner fra dagens eier om at det er noe i veien med den, skriver Andresen i en epost.
Reagerer
Andresen forteller at første kunde kjøpte bilen med en gunstig storkundeavtale, og før modellen økte i pris.
– Bilen ble solgt videre av vår bruktbilavdeling til vanlig markedspris. Bruktbilprisene til Enyaq ligger fortsatt på dette nivået, sier han.
Vigdis Svennungsen, leder i NAF Advokat, som er NAFs advokatkontor, reagerer på merkeforhandlerens opptreden.
– Hadde merkeforhandleren opplyst ny eier om de tidligere problemene med bilen, ville de neppe fått så mye for den, uavhengig om feilene ble rettet eller ikke, sier Svennungsen, og fortsetter:
– Autoria holdt ikke bare tilbake opplysninger til den nye kunden. De har gitt en bevisst uriktig forklaring. Det er ikke greit, sier Svennungsen.
PS: Første eier, Bjørn Korslund, kjøpte en Kia EV6 fra en annen forhandler etter at han fikk hevet kjøpet av Skoda Enyaq.
Har du lest disse sakene?
-
Vi som diskuterer sportsbiler så grusen spruter:
– Du får tommel opp med Aston og finger’n med Ferrari
-
2700 Toyota bZ4X tilbakekalles:
Hjul kan falle av – bilkundene må vente
-
Høye drivstoffpriser:
Slik sparer du 3400 kr på drivstoff
-
Toyota RAV4 oppgraderes:
Dette blir nytt på bestselgeren
-
Lanseres først i Kina:
VW strekker elbil-utvalget med ny limo
-
77
Test: Mercedes C-klasse ladehybrid
Denne går fint 10 mil bare på strøm
-
Stor prisoversikt:
Så mye koster ladingen akkurat nå
-
Ny batteri-teknologi:
Skal lage BMW-SUV som går 100 mil på én lading
-
Modifisering av biler:
Nesten ingen søker om godkjenning
-
Bruktbil havarerte:
Eksperter stempler BMW-motor som «for dårlig»
-
Stor ladetest:
Disse nye elbilene lader best – og dårligst
-
76
Test: Lexus NX 450H+
Vi skjønner at Norges mest fornøyde eiere kjører denne
-
Revidert nasjonalbudsjett:
Kjører videre med elbil-moms over 500.000 kroner
-
Knipset elbiler på feil sted:
– Hva gjør elbilene her?
-
Gikk ikke «sinnssykt bra»:
Modifisering skadet bil for 171.000 kroner
-
VW jakter Tesla på salgstoppen:
Lanserer ny utstyrsversjon av ID.4 med firehjulsdrift
-
77
Test: Toyota bZ4X
Vi er forbauset over hvor middels alt er