
Jonas vant sak mot Møller:
– Må fylle olje like ofte som man fyller bensin
Her fraktes Golfen til Jonas Lehn-Pedersen tilbake til forhandleren som han kjøpte den fra. Bilen bruker så mye olje at han ikke kan ha den.
For syv år siden kjøpte Jonas Lehn-Pedersen i Oslo den da to år gamle Volkswagen Golf for 266.000 kroner fra Møller-forhandleren Møller Bil Oslo Vest.
Tre og et halvt år senere påpekte Lehn-Pedersen et økende oljeforbruk overfor merkeforhandleren. Men Møller avviste at det var noe galt.
De foretok en utvidet inspeksjon av oljeforbruket. Deretter ga de Lehn-Pedersen beskjed om at det ikke var funnet tegn til lekkasje, og at alt var i orden.
– Unormalt høyt
Oljeforbruket fortsatte å øke, og året etter gjennomførte merkeforhandleren ny kontroll. Denne gangen fikk Lehn-Pedersen beskjed fra merkeverkstedet om at motoren var utslitt, og måtte byttes.
Da var bilen bare seks år gammel.
Jonas Lehn-Pedersen ville ikke godta at en motor bare skal holde i seks år. Ny motor koster 110.000 kroner, ifølge et pristilbud han innhentet.
Han engasjerte NAF. Deres test avdekket at motoren bruker 2,4 liter per 1000 kilometer. Det er fem ganger mer enn det normale, som er inntil 0,5 liter på 1000 kilometer.
– Dette er et meget stort og helt unormalt høyt oljeforbruk, skriver teknisk konsulent Audun Bergerud i NAF sin rapport.
– Ved normal kjøring på 12.000 kilometer i året vil oljeforbruket på ett år være på 29 liter, påpeker den erfarne tekniske konsulenten.

Fikk medhold
Mange Volkswagen-eiere har de siste årene slitt med høyt oljeforbruk. Produsenten har fått mye kritikk for feil med motorene som sitter i flere bilmodeller, og mange har blitt skeptiske til å kjøpe bruktbiler med disse problemmotorene.
Nå har Lehn-Pedersen fått medhold hos forbrukermyndighetene. Forbrukerklageutvalget, som behandler konflikter blant annet i bruktbilhandelen, mener man må forvente at en motor som har gått om lag 120.000 kilometer skal vare lenger enn seks år.
De påpeker også at bilen ser ut til å være normalt brukt, og at alle serviceintervaller er fulgt.
Selv om det tok flere år før oljeforbruket ble unormalt høyt, mener Forbrukerklageutvalget at feilen kan ha ligget latent. De har nå avsagt vedtak om at Møller kostnadsfritt skal utbedre motoren i Golfen. Ved behov skal hele motoren skiftes.

Kjøper bilen tilbake
I stedet for en kostnadsfri reparasjon, har Jonas Lehn-Pedersen nylig blitt enig med forhandleren om at de kjøper bilen tilbake fra ham.
For bare noen dager siden kom bergingsbil og hentet bilen, som er avskiltet – og som bruker så mye olje at det er utfordrende å bruke den slik den fremstår nå.
– Når bilen skal brukes, må det etterfylles olje like ofte som man fyller bensintanken, sier Lehn-Pedersen til Motor.
Han er fornøyd med gjenkjøpsprisen.
Mer om bruktbil:
-
Dyr tabbe:
Oppga feil årsmodell på sportsbilen
-
NAF-undersøkelse:
Brukt elbil nesten like populært som brukt bensin- og dieselbil
-
Bruktbilselger feilinformerte:
Utstyr manglet, og bilen var bruktimportert
-
Audien fikk bruksforbud:
«Entusiastbilen» var ulovlig
-
Risikabelt å havne i retten:
Tapte mange hundre tusen kroner på å selge denne bilen
-
Bilkunden stolte på bilselgeren:
Bruktbilforhandler hemmeligholdt NAF-test
-
Golfen var trafikkfarlig:
Etter ni år ble bilens forhistorie avslørt
-
Omfattende råteskader:
Denne bobilen hadde mye mer fukt enn selgerne sa
-
Bruktbilselger ble frikjent:
Kjøperen klaget da det ene ordet ikke ble nevnt
-
Motorlampen lyste på vei hjem:
Retten mente kjøper må få heve kjøp av 18 år gammel bil
-
Fikk heve kjøpet:
Klaget på at Teslaen hadde for gammel autopilot
-
Blank løgn fra forhandler:
– Ikke en ripe. Nye sommerdekk. Ingen rust. Sjeldent pen ...
-
To år etter Stavanger lufthavn:
Ny brann i 2006 diesel-Zafira – helt tilfeldig, mener Opel
-
Ekspertene svarer:
Bruktbilkjøperen kom tilbake og vil ha utbedret rust – hva gjør jeg?
-
Fem år siden forrige oljeskift:
Feil info om service kostet 15.000 kr
-
NAF:
Ber regjeringen skrote planlagt elbilavgift
-
Selger tok EU-kontroll på egen bil
Eksperter: Bilen hadde trafikkfarlig rust da den ble solgt
Beklager
Møller, på sin side, beklager det som har skjedd.
– Vi erkjenner at håndteringen av denne saken var for dårlig fra vår side. Vi håper kunden er tilfreds med løsningen vi nå har fått, sier markedssjef Christopher Winge i Møller Bil Oslo Vest til Motor.
– I vedtaket fra Forbrukerklageutvalget fremgår det at deres verksted i november 2018 mente motoren var i orden, mens verkstedet 10 måneder senere - i september 2019, mente motoren var utslitt og må byttes. Hvordan kan ting endre seg så mye på 10 måneder?
– Bilen var første gang innenfor toleransegrensene, og utenfor toleransegrensene da den ble undersøkt 10 måneder senere. Det er noe som kan skje, sier Winge.
Har du lest disse sakene?
-
Prøvekjørt: Nissan Ariya
Har en spesiell egenskap som gjør den best i klassen
-
Vi som brisker oss med bryllupsbiler:
Se bryllupsbilene som nesten gruser kjolen!
-
81
Test: Renault Megane E–Tech
Så elegant at vi nesten glemmer noen svakheter
-
Ny elektrisk Citroën:
Har fått et realt spark i baken
-
Statlig støtte løser ikke alt:
– Vi kunne bygget dobbelt så mange ladestasjoner
-
Hyundai slipper Ioniq 6:
Sjekk detaljene som gir elbil-perlen ekstra rekkevidde
-
Modifisering av biler:
Derfor skal du ikke gjøre bilen raskere
-
Ny ordning for hurtiglading:
Innfører gebyr for «full tank»
-
55 kommuner får Enova-støtte:
Disse 15 kommunene vil fortsatt mangle hurtigladere
-
2700 Toyota bZ4X tilbakekalles:
Hjul kan falle av – bilkundene må vente
-
Høye drivstoffpriser:
Slik sparer du 3400 kr på drivstoff
-
Toyota RAV4 oppgraderes:
Dette blir nytt på bestselgeren
-
Lanseres først i Kina:
VW strekker elbil-utvalget med ny limo
-
77
Test: Mercedes C-klasse ladehybrid
Denne går fint 10 mil bare på strøm
-
Stor prisoversikt:
Så mye koster ladingen akkurat nå
-
Ny batteri-teknologi:
Skal lage BMW-SUV som går 100 mil på én lading
-
Modifisering av biler:
Nesten ingen søker om godkjenning