KLØTSJEN RØK: I juni gikk kløtsjen på Kristina Sæbøs Toyota i stykker.

Kristina fortviler over ødelagt kløtsj:

– Toyota sa jeg må vente 16 måneder på reparasjon

Da kløtsjen røk på Kristinas Toyota i juni, fikk hun beskjed fra Toyota-verkstedet at hun må vente 16 måneder på reparasjon – fordi de ikke kan oppdrive delen.

Publisert Sist oppdatert

– På grunn av sykdom er jeg avhengig av bilen min. Men nå er den ikke kjørbar, og Toyota har fortalt meg at jeg må vente til oktober neste år før de kan reparere den. Det er helt krise for meg, forteller Kristina Sæbø i Asker.

Pandemien, krigen og været skaper problemer for bilindustrien. Motor har skrevet flere artikler om bildelmangler, som får konsekvenser spesielt for nybilkundene.

Men også bruktbilkunder rammes.

Kalddusj

I juni røk kløtsjen på den 11 år gamle Toyota Urban Cruiseren til Sæbø. Hun kontaktet sitt lokale Toyota-verksted, Toyota Asker og Bærum, og fikk seg en skikkelig kalddusj:

– De sa at den eneste fabrikken som lager delen de trenger til min bil, ble ødelagt av flom i mars, og at det vil ta minimum 15 måneder å få i gang produksjonen igjen, skrev Kristina i en epost til Motor tidligere i august.

Motor får mange henvendelser fra bileiere som har problemer og utfordringer med bilene sine. Men å vente til høsten 2023 på å få reparert en klutsj?

Vi var litt skeptiske, spesielt etter at en av NAFs tekniske konsulenter sa til oss at det er flere produsenter av slike deler – og at det bør være mulig å skaffe delen fra et eller annet sted i verden.

Avlyste ferien

Noen dager senere får vi en ny epost fra Sæbø.

–Det er kun én fabrikk som lager delen. Vi har vært i kontakt med flere verksteder. Jeg har involvert hele familien min, og alle verkstedene sier det samme.

Kristina Sæbø kan på grunn av sykdom ikke reise kollektivt. Hun er rett og slett avhengig av bilen sin, og hun har ikke penger til å kjøpe en ny bil. Lånebil har hun heller ikke rett på å få.

– Så årets ferie ble avlyst, skriver hun, og legger til:

– Jeg synes det er rart og skuffende at Toyota hverken har opplyst kundene sine om dette, eller gjort tiltak eller laget løsninger for oss som rammes.

57 minutter

Torsdag forrige uke ringer vi henne. Da har det gått over to måneder siden kløtsjen røk, og bilen ikke lenger kunne brukes.

– Den står parkert hos foreldrene mine, forteller hun.

Vi avtaler at Motor hører med Toyota. Klokken 14.30 sist torsdag sender vi epost til hennes Toyota-verksted med spørsmål.

57 minutter senere svarer Toyota. De bekrefter at det er lamellplaten i klutsjen som er problemet, fordi produsenten er rammet av flom. De fikk dermed beskjed om estimert leveringstid i oktober 2023 – altså 16 måneder etter at Kristinas kløtsj røk.

Kalles inn

– Men Toyota Norge har nå kommet opp med en del som de mener kan benyttes. Bilen til Kristina blir i morgen kalt inn for reparasjon, skriver ettermarkedsleder Dag Erik Haraldsen hos Toyota Asker og Bærum.

Frem til bilen er reparert en gang i september, får hun også tilbud om lånebil, lover verkstedet.

Like etterpå snakker vi med en himmelfallen Sæbø. Hun er veldig glad, men også litt småskeptisk.

– Etter uker med stillhet ringte faktisk Toyota meg akkurat nå. At Motor tok tak i denne saken, var åpenbart helt avgjørende, sier Kristina.

Men billig blir det ikke.

– Prisanslaget jeg har fått, er på 30.000 kroner.