TREDJE GENERASJON: Pioneren Nissan Leaf kommer over nyttår med en versjon som skal klare 60 mil på én lading.
Foto: PETER RAAUM
Nissan vender bladet:
Nå ser Leaf plutselig ut som en stilig bil
Tredje generasjon Nissan Leaf kommer med et snasent design og noen lokkende finesser, men først når prisen slippes til høsten, får vi svar på om det fortsatt er elbilen for folk flest.
Nissan Leaf
- Elbil, 1-trinns automat, bygd på Nissans CMF-EV plattform.
- To batteripakker (netto): Standard 52 kWt, opptil 436 km rekkevidde. 130 kW/345 Nm. Extended 75 kWt, opptil 604 km rekkevidde. 160 kW/355 Nm. Forbruk: 14,2 kWt/100 km.
- Ladetid 20–80 prosent 30 minutter, makseffekt 150 kW (75 kWt) eller 105 kW (52 kWt).
- Lengde/bredde/høyde/akselavstand: 4350/1810/1550/2690 mm.
- Bagasjeplass: 437 liter (ikke frunk). Hengervekt/taklast: 750 kg/75 kg. Vekt: 1789-1937 kg.
- Toppfart: 160 km/t. 0–100 km/t: 7,6 sek. (75 kWt), 8,6 sek. (52 kWt).
- Hjuldimensjoner: 235/45 R19, 215/55 R18 eller 195/60 R18.
- Konkurrenter: Skoda Elroq, Kia EV3, MG S5, Volvo EX30, Hyundai Kona.
LONDON (Motor): Blant alt som er oppsiktsvekkende rundt den norske elbilhistorien, er Nissan Leaf et helt eget kapittel.
Mellom 10 og 15 prosent av alle de nær 700.000 Leaf-modellene som er solgt globalt siden lanseringen i 2010, har gått til norske kunder.
Det er en helt spinnvill markedsandel.
Men hvorfor ble det slik?
Svaret er ikke selvsagt, men helt inntil i fjor karret den seg stadig inn på listen over Norges 10 mest solgte modeller – selv om det var flust med konkurrenter som så stiligere ut, hadde bedre rekkevidde, ladet raskere og kunne laste mer.
Når Nissan like over nyttår starter produksjonen av nye Leaf ved sin fabrikk i Sunderland, så kommer japanerne med en versjon som har utbedret de fleste av bilens åpenbare svakheter:
CHAdeMO-ladingen er historie, ladeluken er flyttet fra sin utsatte posisjon i fronten, rattet kan endelig reguleres, og rekkevidden vipper over 600 km med den største batteripakken.
Farvel til skavanker
Men viktigere enn et farvel til gamle skavanker, er posisjoneringen i origo innenfor den raskest voksende klassen i bilhierkariet – mer eller mindre suvifiserte modeller i B-segmentet.
Nye Leaf er hele 14 cm kortere enn den gamle, med sine 435 cm nøyaktig like lang som Citroën ë-C4 og ganske midt mellom Skoda Elroq og Volvo EX30, to av de mest populære modellene i hver sin størrelsesende innen denne klassen.
Det betyr en bil som er lettere å håndtere i bytrafikk, men nødvendigvis også et trangere baksete. Med Isofix-festepunkter for to barneseter er den teoretisk romslig nok for en familie på fire, men bagasjerommet er stadig trangt – selv om den plasskrevende sub-wooferen nå er tryllet inn i sideveggen bak.
Bagasjerommet har en praktisk to-nivåløsning, men 437 liter betyr plass til én barnevogn, bilen har ikke frunk eller skiluke. Den kan ha 75 kg taklast og inntil 750 kg på henger.
Andre seterad er imidlertid ikke skyvbar, som på nye modeller fra Hyundai eller Toyota, så langbeinte havner i en skvis. Men ulikt gamle Leaf har den nå ikke setevarme bak.
Har du lest disse sakene fra Motor?
En knapp for alt
Nye Leaf byr på interessant blanding av nytt og gammelt:
Panoramataket på de to dyreste versjonene har en supersmart dimmefunksjon, og samtidig er den klumpere girvelgeren byttet ut med fire knapper på dashbordet.
Selv om to 14-tommers skjermer har gjort entré, er det stadig et par dusin fysiske knapper (de fleste haptiske) dandert utover dashbordflaten.
Nissan har beholdt bilens solide og behagelige ratt, hvor hendlene kan brukes for å regulere rekuperasjonsnivået. En-pedal-kjøring aktiveres via en knapp på dashbordet.
I hovedsak er førermiljøet ryddig og luftig, sågar med to hanskerom, og trådløs lading i en midtkonsoll som ikke lenger er like dominerende.
Leaf har nå Googles Automotive-programvare innebygget, det betyr oppdatert navigasjon, Google-assistent og tilgang til en åsgårdsrei av apper og digitale tjenester.
Rekkevidde
Nissan gir valget mellom to batteripakker, 52 eller 75 kWt netto. Den største batteripakken følges av kraftigere motor (160 kW), lengre rekkevidde (opptil 604 km) og kvikkere akselerasjon (7,3 sekunder).
Begge har et forbruk som p.t. er anslått til 14,2 kWt/100 km, endelige tall kommer først når den offisielle homologeringen er klar over sommeren.
Da vil også prisene bli presentert.
Tross større batteri og en bedre og mer effektiv motor, er hurtigladingen stadig en hemsko. 30 minutter på intervallet 20 til 80 prosent er langt fra klasseledende.
2 + 3 = Nissan
Den mest iøynefallende forbedringen er selvfølgelig i bilens ytre.
Leaf er redesignet fullstendig 15 år etter at den ble introdusert, to ting er særlig verdt å trekke frem:
Leaf-utviklerne har gjort hva de kan for å redusere luftmotstanden. Modellen som nå slippes, har en luftmotstandskoeffisient på 0,25 cD. Bilen har fått innfelte dørhåndtak foran, mens de bak er flyttet opp på C-stolpen – som på Toyota C-HR+. En kraftig front glir over i en flytende taklinje og ender brått i en nesten helt vertikal hekk. En plate er montert under hele bilen for å bidra til en optimal luftflyt.
Designet er inspirert av japansk pop-kultur, tidsriktig nok, men har også et nikk til Nissans egne tradisjoner: Baklyktene består av to sett med ovale lyslinjer, tre stående og to liggende på hver side. Det er slett ikke tilfeldig, som enhver med et minimum av japansk-kunnskap vil kunne fortelle oss: To er «ni» på japansk, tre er «san».
PS: Leaf er en av tre elektriske småbiler som kommer fra Nissan innen utgangen av 2026. Nye Micra er allerede vist frem, nye Leaf er i butikkene på nyåret, og elektriske Juke vil vises en gang tidlig i 2026.
Her er de siste nyhetene vi har prøvekjørt: