NORSKTOPPEN NESTE? Volvo har endelig EX90 klar, de første bilene leveres ut i høst. Se video lengre ned i saken.

Prøvekjørt: Volvo EX90

Volvo på sitt største

Kraftfulle EX90 er i særklasse den tyngste personbilen Volvo har laget. Men juryen tygger på om det er batteriet eller selvtilliten som veier mest.

Publisert Sist oppdatert

PLUSS:

Sikkerhet, plass, kjørekomfort

MINUS:

Uferdige teknologiske løsninger, hurtiglading

NEWPORT BEACH (Motor): Denne bilen kommer med begge deler i rikt monn:

Volvo EX90

  • Pris fra: Kr. 903.500 (inkl. omkostninger og vinterhjul).
  • Pris testbil: Ca. 1.021.300 (inkl. omkostninger og vinterhjul).
  • Drivlinje: 107/111 kWt (netto/brutto) batteri (batterikjemi NMC, metalloksider av lithium, nikkel, mangan og kobolt), 408 eller 517 hk (Performance) / 380 kW / inntil 910 Nm, ettrinns automat, firehjulsdrift.
  • Forbruk/rekkevidde (WLTP): 20,8 kWt/100 km / opptil 614 km. Hurtiglading 10–80 prosent: 30 minutter. Makseffekt: 250 kW.
  • Lengde/bredde (inkl. speil)/høyde: 5037/2113/1747 mm. Akselavstand/bakkeklaring: 2985/212 mm.
  • Bagasjevolum (liter): 355 m tre seterader, 655 med to og 1915 med begge de bakerste seteradene oppfelt, pluss 34 liter frunk.
  • Vekt/nyttelast: 2818/610 kg.
  • Hengervekt/taklast: 2200/100 kg.
  • Standard dekkdimensjon: 255/50 R21 (kan også ha R20 og R22).
  • 0–100 km/t og toppfart: 5,9 el 4,9 sek (hhv. 408 og 517 hk) og 180 km/t
  • Konkurrenter: Kia EV9, Polestar 3, Mercedes-Benz EQE SUV, BMW iX, Audi Q8 e-tron.
  • Batteriet på 107 kWt netto gir inntil 614 km rekkevidde for en bil som gjør 0-100 på under fem sekunder, har plass til sju og kapasitet til å trekke 2,2 tonn på kroken. Og det løfter totaltvekten til gode 2,8 tonn. 

  • Selvtilliten er aller tydeligst i det storslagne fysiske avtrykket, opp et drøyt knepp fra XC90, og introduksjonen av ny sikkerhetsteknologi med en lidar som skal redusere faren for fatale ulykker med 20 prosent.

Det har gått snart to år siden Volvo presenterte EX90, og bilen som nå er her, fremstår like attraktiv som Volvo lovet den. «Fremstår» fordi sentrale deler av den digitale teknologien ennå ikke er på plass, deriblant lidar-løsningen.

Tidsaspektet er litt uklart, men det er finnes ikke grunn til å tvile på at teknologien kommer som lovet, også på bilene som leveres først.

Men allerede i sin nesten komplette form er EX90 en bil som balanserer premiumopplevelse, kjørekomfort og trygghet bedre enn det aller meste annet som er på markedet.

KLAR FOR NORGE: EX90 i Vapour Grey (nærmest) og Sand Dune under test i California. Reservasjonene tyder på at nordmenn bestiller Ultra-versjonen,. vel halvparten i lakkfargen Onyx Black, og to av tre med Pilot Assist. Nesten alle bestiller med hengerfeste og sotete ruter. Nesten halvparten av bestillingene til nå er med 22-toms dekk og full lydpakke fra Bower & Wilkins.
Interiør i Volvo EX90
Interiør i Volvo EX90
Interiør i Volvo EX90
Interiør i Volvo EX90
Interiør i Volvo EX90
Interiør i Volvo EX90
Interiør i Volvo EX90
Interiør i Volvo EX90
Interiør i Volvo EX90

Har du lest disse sakene fra Motor?

Unge og rike

Som den desidert største modellen, er EX90 premium-markøren mer enn noen i Volvos portefølje. Og når du uberørt lar priskrigen pågå alle andre steder i dagens bilmarked, da er det ikke bare selvtillit det handler om, men også tillit til egne kunder.

XC90-kundene er Volvos yngste i Norge, med en hovedvekt blant 35–40 år gamle kjøpere i småbarnsfamilier med høy inntekt. Helelektrisk drivlinje forsterker attraktiviteten i det kjøpersegmentet.

Samtidig viser trenden i de første bestillingene at kundene ønsker modeller med mye utstyr. Det løfter snittprisen godt over millionen.

Det skjer i et norsk marked som lugger kraftig, særlig blant de dyreste bilene. Da Audi e-tron var Norges mest solgte i 2020, var det to biler som helst kostet millionen blant topp 10. Nå er det ingen slike på topp 25.

Høydepunkter

Vi har prøvekjørt det som venter Volvos mest betalingsvillige, på tørre veier i California. Den erfaringen gjør det lettere å forstå selvtilliten:

  • Den har klasseledende plass og nye sikkerhetssystemer, den triller stille og komfortabelt litt lengre enn elbiler flest, den har utsøkte kjørekvaliteter, og den mønstrer kraft og fart på par med de som dominerer i dette premiumsegmentet.

EX90 har tre seterader og plass til sju, de to baksetene kan felles ned enkeltvis med et knappetrykk. Bakerst er benplass og takhøyde ned henholdsvis 11 og 15 cm fra rad to. Volvo lover at plassen er romslig for dem under 170 cm.

Fremover i bilen er plassen utmerket for alle, skjønt midtsetet på rad to er best for de små. Halve setet kan felles opp, slik at barn sitter høyere her, for en voksen er midtplassen stusselig. Med to i baksetet kan armstøtte med koppholder felles ned i midten. Yttersetene på andre rad har isofix, det kan også monteres i passasjersetet fremme.

Bagasjeplassen er økt fra XC90:

355 liter med tre seterader, 655 liter med to og eventuelt 1915 liter med to rader nedfelt. En romslig brønn bakerst, riktignok ikke Tesla-dyp, inngår i tallene, en frunk på 34 liter med fire ulike rom kommer i tillegg.

SMART: 34 liter frunk med fire rom gjør det mulig å holde orden.
BRØNN: Under bagasjegulvet bak er en brønn på over 70 liter, med en fiks hylleløsning.
DEN FØRSTE: EX90 er er første med en lidar på talet som standard. Volvo og lidar-produsent Luminar tror teknologien vil redusere faren for fatale ulykker med 20 prosent.
Volvo EX90 i fargen Sand Dune
Volvo EX90 i fargen Sand Dune
Volvo EX90 i fargen Sand Dune
Volvo EX90 i fargen Sand Dune
Volvo EX90 i fargen Sand Dune
Volvo EX90 i fargen Sand Dune
Volvo EX90 i fargen Sand Dune
Volvo EX90 i fargen Sand Dune
Volvo EX90 i fargen Sand Dune
Interiør i Dawn Quilted Nordico, med frontpanel i lys ask.
Interiør i Dawn Quilted Nordico, med frontpanel i lys ask.
Interiør i Dawn Quilted Nordico, med frontpanel i lys ask.
Interiør i Dawn Quilted Nordico, med frontpanel i lys ask.
Interiør i Dawn Quilted Nordico, med frontpanel i lys ask.
Interiør i Dawn Quilted Nordico, med frontpanel i lys ask.
Interiør i Dawn Quilted Nordico, med frontpanel i lys ask.

Ser alt

På toppen av frontruten er bilens største nyvinning når det kommer til Volvos virkelige paradegren, sikkerhet.

EX90 er første produksjonsmodell hvor en lidar på toppen av bilen er standardutstyr. Med denne teknologien brukes laserstråler til å tegne et digitalt kart over bilens omgivelser. I boksen på frontruten er både en laser som skyter ut 640.000 lysimpulser i sekundet, og en mottaker som utfra returtiden beregner avstander og objekters bevegelser basert på noen millioner datapunkter per sekund.

Lidaren «ser» om lag 250 meter fremover i en bil som beveger seg i motorvei-fart, like godt i lys som mørke. Den vil se en elg som beveger seg mot veibanen i skogen 200 meter fremme, eller en syklist som kommer ut i kjørebanen fra bak en bygning.

Volvo og lidar-produsenten Luminar anslår at faren for alvorlige skader ved en ulykke reduseres 20 prosent.

Møllers tran

Alle EX90-modeller er konstruert med lidaren på plass, men det gjenstår noe utviklingsarbeid før den er i funksjon for fullt – en gang i løpet av 2025.

Det samme går for mye av den øvrige digitale førerstøtteteknologien: det gjenstår arbeid før alt er på plass. Heller ikke Apple Car Play-teknologien er klar. Volvo lover at det kommer, uten å ha detaljert tidsplan, det aller meste oppdatert via nett.

Apropos selvtillit:

Volvo markedsfører bilens 14,5-tommers infotainmentskjerm som et av høydepunktene innen «en ny æra for sikkerhet». Det må ha kostet noen flasker Møllers tran, i en tid der trafikksikkerhetseksperter advarer dagstøtt mot å gjemme for mye teknologi i store skjermer.

EX90-løsningen har samme brukergrensesnitt som ble lansert med EX30, men her er også en liten 8-tommers skjerm bak rattet med basisinformasjon – pluss frontruteprojesering.

Hysj-hysj

EX90 er bygget på Volvos egen SPA2-plattform, som Polestar 3, men søstermodellen er 13 cm både kortere og lavere. Kjøreegenskapene er førsteklasses, selv om komforten er et mer profilert trekk ved Volvoen enn sportsligheten som preger P3.

Ultra-versjonen har luftfjæring og elektriske dempere som standard.

Vi har ikke kjørt basisutgaven, kun Performance – som løfter makseffekten til 517 hk/380 kW (fra 408/300). Det betyr: All kraft du behøver, levert umiddelbart.

EX90 kommer med 21-tommers hjul som standard (opp fra 20 på XC90), vår testmodell trillet på 22. Likefullt var den imponerende stille – ifølge Volvo lydhjulpet både av laminerte vinduer, fugeskum i karosseristolpene og plasseringen av batterielementene.

Vi skal være varsomme med lyd-karakterene før bilen kommer på mer bråḱete norsk underlag, på amerikansk asfalt oppleves den meget stille.

Volvos egne tester har målt kabinstøyen 5 dB lavere enn i XC90 – og 4 dB lavere enn i deres modell med lavest tall til nå, EX40.

Klamp om foten

Svakheter? Joda, de finnes:

  • Den uferdige programvaren trekker ned, og for noen vil den ganske sikkert sette hele kjøpet på vent. Planen for hva som kommer når, har vi omtalt her.

  • Ventilerte seter kommer først på neste årsmodell, men ikke i det hele tatt på setene med ullstoff. 

  • Bilen har en tungvint løsning for hev og senk av vinduer, som for lengst har høstet kritikk.

  • Det er ikke noe duk eller trekk for ekstra solskjerming i taket, ei heller mulig å regulere graden av gjennomsiktighet i taket digitalt.

  • Mer kuriøst: På modeller med dashbord-panel i lys ask kan det oppstå en refleksjon som fjerner nesten all sikt i venstre sidespeil, avhengig av vinkelen på sola, en bommert Volvo ennå ikke vet hvordan de skal løse.

  • Og så kommer EX90 med 400V, ikke 800. Det betyr at hurtigladingen rett og slett ikke er hurtig. 30 minutter fra 10 til 80 prosent er som en klamp om foten når konkurrenter pusher ned mot 15 minutter i samme intervall.

Volvo EX90 i fargen Vapour Grey
Interiør i Midnight Zinc Tailored Wool Blend med setestoff i ull.
Interiør i fargen Midnight Zinc Tailored Wool Blend, med ullseter.

Alt er nytt

Men hvis du likevel ender med denne, har du da valgt en elektrisk XC90?

Svaret er et utvetydig nei, ikke bare fordi EX90 er åtte cm bredere, tre cm lavere og 448 kg tyngre enn forgjengeren.

En veksling fra akk så stødige XC90 til nye EX90 er en påminnelse om hvor ekstremt hurtig skiftet skjer i dagens bilindustri, selvfølgelig – åpenbart synliggjort av elbilenes generelle egenskaper.

Men først og fremst en bekreftelse på at Volvo virkelig har lagt all sin sjel og kompetanse i utviklingen av denne modellen. Produktsjef Mårten Wahlstedt er kontant på spørsmål om hva som er endret fra XC til EX:

– Alt.

Og etter noen sekunders tenkepause:

– Kanskje setekonstruksjonen har noen likhetstrekk … Men, egentlig ikke. Svaret er «alt».

PS: Volvo Car Norge vil også ta inn 6-seter-utgaven, trolig i løpet av 2025, men versjonen med tohjulsdrift kommer ikke hit, alle norske biler blir med firehjulstrekk.