Siden de første planene ble avslørt i 2019 har mytene om Cybertruck vokst seg større enn selve bilen.
Ikke før i 2023 kom produksjonen av den elektriske pickupen i gang i USA.
Og kanskje klarer ikke Tesla å få det riktige produksjonstrøkket før neste år.
Det vil si: i Europa kommer det kanskje aldri. For designet på bilen bryter fullstendig med europeiske myndigheters sikkerhetskrav.
Skal den selges i Europa, må enten bilen eller forskriftene endres.
«Aldri Europa»
Cybertruck har et ytre lag av 1,4 millimeter tykke plater i rustfritt stål. De møtes i noen ekstremt spisse skjøter. Men europeiske forskrifter krever 3,2 millimeters avrundning.
Det er en hovedgrunn til at bilen ikke i dagens utgave kommer i salg i Europa.
Tusenvis av nordmenn tar turen til en Tesla-butikk de neste seks ukene for å få et blikk av bilen. Det er den «lille» versjonen, «Dual Motor» med firehjulsdrift, som sendes Norge rundt.
«Lille» i betydning motorkraft i forhold til den større, Cyberbeast «Tri Motor».
Ytre mål er like på de to:
568 cm lang, 241 cm bred, 179 cm høy og med 40,6 cm bakkeklaring.
Begge har et fremre drivverk med elektromekanisk låsedifferensial for bedre trekkraft under sleipe forhold, og de har steer-by-wire – en styreteknologi Tesla mener gir «maksimal kontroll med minimal input». Den mellomliggende akselen som brukes i styremekanismen i tradisjonelle biler er fjernet, slik at det ikke er noen mekaniske koblinger mellom rattet og rattstammen.
«Sjåførene vil aldri trenge å legge hånd-over-hånd eller fjerne hendene sine fra rattet når de svinger», lover Tesla. Også Toyota og Lexus har presentert biler med samme bruk av elektromekaniske kontrollere og sensorer.
Selv om alt er i størrelse XXL, har Cybertruck umiskjennelig Tesla-design i interiøret. En 18,5-tommers berøringsskjerm fremme og en 9,5-tommer bak, med visse Cybertruck-finesser i brukergrensesnittet, men like minimalistisk som Tesla-kusker er vant til – og med lyslinjene som ble tatt inn med oppgraderte Model 3.
Bilen kommer med fem seter, men to av baksete kan lett felles opp til fordel for 1500 liter ekstra lasteplass. Eller et hundehus.
Frunken rommer 200 liter og lasteplanet tar 1700 liter, mens bilen kan trekke 4990 kg. Egenvekten er på 3104 kg for beistet med tre motorer og 2995 kg for Dual Motor.
Tri Motor-versjonen gjør 0-100 km/t på 2,6 sekunder og 515 km (eventuelt 708 km med rekkeviddeforlenger). For Dual Motor er tallene 4,1 sekunder og 547 km (eventuelt 756 km).
PS: Norgesturnéen starter i Oslo denne helgen, fortsetter i Kristiansand, Stavanger, Bergen, Ålesund, Trondheim, Bodø og avsluttes i Tromsø 13. juni – før akkurat denne bilen som er i Norge skal fraktes til Island.