STARTEN: Renault Espace kom i 1984 og er kjent som den første flerbruksbilen.

Husker du denne?

Tror på comeback for flerbruksbilen

I kampen med å lage energieffektive biler tror Renaults designsjef tiden har kommet for en gjenopplivning av flerbruksbilen.

Publisert Sist oppdatert

I 1984 lanserte Renault modellen Espace, den aller første flerbruksbilen. En biltype der innvendig plass ble utnyttet maksimalt, gjerne med flatt gulv, tre seterader og god takhøyde. 

Biler der det praktiske var det aller viktigste.

De var ikke lengre enn en stasjonsvogn, men hadde langt bedre plass.

SUV-ene vant kampen

Flerbruksbilene ble raskt populære og en rekke bilprodusenter hang seg på bølgen med modeller som Renault Scenic, Opel Zafira, Ford Galaxy and Citroën Picasso.

Litt ut på 2000-tallet tok de mellomstore SUV-ene over, som for eksempel Nissan Qashqai og Toyota Rav4.

– SUV-er vant kampen mot flerbruksbilene fordi flerbruksbiler er biler du trenger, men ikke ønsker deg, og plutselig har du SUV-er med samme motorer, samme vekt, samme alt, men med former du ønsker deg, sier Renaults designsjef  Gilles Vidal til Autocar.

Nå tror Vidal flerbruksbilene kommer tilbake.

Begrunnelsen er det elektriske skiftet, hvor bilprodusentene streber etter mest mulig energieffektivitet. 

NESTE: Emblème blir Renaults neste SUV, ikke helt som en flerbruksbil.
ROM: Den innvendige plassen var partytrikset til en flerbruksbil.

Sexy flerbruksbil

– Nå pågår det en «SUV-knusing» i Europa, spesielt. Du ville aldri drevet med «flerbruksbil-knusing» fordi det er en veldig respektabel familiebil, men den er like forurensende, like tung, like mye, så det er en merkelig samfunnsmessig vri.

Flerbruksbilens mer aerodynamiske og lave form gir lavere forbruk, noe som er et viktig element i utviklingen av nye biler med elektrisk drivlinje.

– Det som sannsynligvis vil skje med SUV-ene er at de vil bli mer og mer effektive, kanskje litt lavere og bedre aerodynamiske. De vil forvandles til en svært effektiv bil, mindre energikrevende, med tilsvarende romslighet.

Vidal tror altså at de kan komme slags symbiose av SUV og flerbruksbiler.

Flerbruksbiler er et viktig segment i verdens største bilmarked, Kina. Hvor alle de store produsentene har slike bilmodeller, da gjerne i luksuriøse versjoner.

– Hva kan ta knekken på SUV-er? Det er det interessante spørsmålet. Kanskje flerbruksbiler kan komme tilbake i en mer sexy og attraktiv form? sier Vidal.

Powered by Labrador CMS