BMWs neste el-SUV er fremtidsrettet i merkets beste tradisjon. «Mer BMW enn noen gang», sier selskapet når de slipper de første bildene av Vision Neue Klasse X.
Med Vision Neue Klasse X, som SUV-en så skjønt heter, har BMW tatt kraftige grep på viktige områder for neste generasjon elbil; noe vi kjenner fra sedanen, annet er spesielt for X-modellene:
Bilen har ny batteriteknologi, lavere luftmotstand, bedre bremseløsninger, lavere forbruk, lengre rekkevidde og raskere lading. En redesignet kupé med luft og store glassflater er bygd på et chassis med korte overheng, lang akselavstand og høy bakkeklaring.
SUV-en har selvsagt neste generasjons digitale grunnpakke, som BMW har vist med sedan-versjonen – et kraftig multifunksjonsratt med en skrå, rektangulær skjerm få fingerlengder unna, og en helt ny bruk av frontruten for å projisere nøkkelinformasjon.
Fra innerst til ytterst er resirkulerte materialer høyere prioritert enn før, og symbolsk nok kommer denne bilen fra den første BMW-fabrikken i verden som driftes utelukkende på fornybar energi, i Debrecen i Ungarn.
Bekreftelsen på produksjon i Ungarn betyr også at den skal lages ved et anlegg som står klart tidligere enn fabrikken som skal produsere Neue Klasse-elektriske 3-serie, for den åpner først utenfor München i 2026.
Og det igjen, for alle praktiske formål, indikerer at dette antagelig blir den første modellen i en serie på seks modeller som BMW har varslet i første fase av Neue Klasse-utrullingen.
Konseptmodellen BMW nå viser frem, skal være ganske lik bilen som faktisk kommer på veien neste år.
– Min mor ville ikke sett forskjell på konseptbilen og den produksjonsferdige versjonen, glapp det ut av en sjeldent frittalende BMW-representant da selskapet viste frem bilen på et lukket arrangement i Portugal i februar.
Slankere
Det forteller oss at den endelige utgaven blir en vogn med et ytre som bimmere kan like:
En tidsriktig videreutvikling av BMWs lyssignatur i fronten, der nyregrillen i en yppig vertikal versjon stikker seg ut i tre dimensjoner og med lyslinje.
– Vi skal ikke miste noe BMW-identitet i arbeidet med utviklingen av disse bilene. Nå har vi vist med to modeller hva vi skal gjøre med BMW. Vi forbereder oss for produksjonsstart i 2025, så fremtiden er nær, sier BMWs designsjef Kai Langer.
Bilen er slankere og mer høyreist i uttrykket enn iX, uten at BMW ennå har opplyst noen sammenliknbare mål (den skal være nærmere iX3 enn X5). Hofmeister-knekken kommer ikke lengre i krom, men er visuelt til stede bakerst på sidevinduene, transparent eller reflekterende avhengig av vinkelen du ser den fra.
Hekken er stadig uten den tverrgående lysstripen de andre tyske premium-merkene har forelsket seg i, men BMWs kjente L-form på baklysene strekker godt inn mot midten.
Det er for tidlig å bringe tall om forbruk og rekkevidde som kan henges i glass og ramme, men BMW står fast på indikasjonene de tidligere har gitt om prestasjonene:
Opptil 30 prosent mer rekkevidde enn før betyr at vi kan vente oss WLTP-tall på øvre del av 600-tallet, kanskje helt opp på 700 km.
BMW har forlatt de prismatiske battericellene til fordel for runde. De nye lithium-ion-batteriene skal ha mer enn 20 prosent høyere energitetthet enn de forrige. BMW anslår 30 prosent raskere ladetid på dette 800V-systemet, som betyr at bilen skal kunne lades for 300 kilometers kjøring på 10 minutter.
Endringene i det ytre designet har redusert luftmotstanden med om lag 20 prosent sammenliknet med en tilsvarende modell i dagens portefølje.
Nytt dekkdesign og et forbedret bremsesystem med økt regenerering bidrar også til at BMW lover en betydelig mer energieffektiv bil.
«Superhjerner»
Neue Klasse-modellene kommer med hjemmeutviklet programvare, med fire separate datamaskiner – «superhjerner», som BMW ubeskjedent kaller dem, uten å redegjøre for om dette faktisk er helt ekstraordinære greier.
Uansett, to av dem er knyttet spesielt til kjøreopplevelsen:
Den første integrerer hele drivlinjen og kjøredynamikken med opptil 10 ganger mer datakraft enn dagens modeller har, med den andre lover BMW «kvantesprang innen automatisert kjøring».
Det velkjente hjulet i midtkonsollen var borte i sedanversjonen – og det forblir historie. Etter dybdeintervjuer og simulatortester med 2000 brukere, ved siden av trendstudier og dataanalyse fra 10 millioner oppkoblede BMW-er, har selskapet tatt hjulet vekk for godt. Kombinasjonen av rattfunksjoner og den helt nye head-up-løsningen gir mer, er konklusjonen.
– Vi er overbevist om at det er rikelig, som erstatning for hjulet. Vi fikk en veldig klar beskjed fra det store testpanelet vi samlet, sier utviklingsleder Jörn Freyer i BMW.
Den beslutningen vil sannsynligvis bidra til et enda luftigere førermiljø enn i dagens iX. Men det vil forbli knapper til bruk for dette og hint.
– Vi vil ha fysiske knapper der knappene gjør jobben best – som styring av vindusheisene og seteregulering, sier Oliver Pitrat, prosjektleder for design av brukergrensesnitt og -opplevelse.
Bilene som BMW har vist frem, er utstyrt med kameraspeil, men mye taler for at den endelige versjonen får tradisjonelle speil.
Det blir i hvert fall fysiske dørhåndtak, til en viss grad. Mest nærliggende er trolig en løsning som ligner veldig den vi finner på Ford Mustang Mach-E.
PS: På sikt skal BMW produsere Neue Klasse-modeller også i Mexico og Kina.