TO ÅR UNNA: De to første Neue Klasse-modellene lanseres i 2025.Alle foto: BMW
Neue Klasse – det du ikke ser:
Slik skal BMW fikse 70 mil rekkevidde
Hvis bildene av neste generasjon BMW vekker mistanke om at BMW-designerne har fortapt seg i sci-fi-filmer, så vit dette: Revolusjonen ligger i teknologien du ikke ser.
MÜNCHEN (Motor): BMW hilser bilutstillingen i hjembyen med den tredje og (kanskje) siste preproduksjonsutgaven av det som i praksis er andre fullskala-generasjon elbil fra Bayerns bilstolthet.
Med dette tredje frempeket kommer et fullstendig redesignet førermiljø og ikke minst forbedringer i batteriteknologi og aerodynamiske løsninger som øker rekkevidde og senker ladetid med inntil 30 prosent.
Tidligere har konseptmodeller som iVision Circular og iVision Dee pekt en slags retning for hva BMW tenker om bærekraft og digitalisering; denne tredje modellen er langt mer konkret om hva som faktisk kommer med Neue Klasse-lanseringen i 2025.
Og, ja: det blir store justeringer fra de futuristiske løsningene som nå vises frem, ikke minst i interiøret, men overordnet er det enkelthet, lys og varme farger som gjelder (les mer om interiør og design i en egen sak her).
I dagens bilindustri pågår en digital revolusjon foran øynene på oss. Delvis omstridt, fordi mange savner knappene for basisfunksjonene og et gjenkjennelig førermiljø. Men på andre områder kan ikke utviklingen skje raskt nok.
Rekkevidden må opp på de elektriske bilene, og en ny standard har vært en nøkkelambisjon for Neue Klasse-flåten. Som igjen er et spørsmål om lavere luftmotstand, lavere forbruk og mer energieffektive batterier.
Konseptmodellen som nå vises frem, har en rekkevidde rundt 700 km. Hva den produksjonsklare versjonen ender på, er vanskelig å anslå presist, men om lag 70 mil på én lading begynner å se ut som en slags ny standard for premiumbilene.
Per i dag er Neue Klasse-løftet omtrent slik:
– 30 prosent bedre rekkevidde på langdistanse, 30 prosent raskere hurtiglading i intervallet 10-80 prosent, og 25 prosent bedre energieffektivitet, sier Bodo Durst, sjef for aerodynamikk og termisk driftssikkerhet i BMW Group.
Annonse
Her forsvinner kilometerne
Enhver elbileier har erfart hvordan temperatur og kjøreforhold påvirker rekkevidde, ofte kan avvikene være vanskelige å beregne.
BMW, som har hatt med egne testere under Motor og NAFs rekkeviddetester det siste året, anslår fra sine målinger hva slags rekkeviddetap man kan vente (med utgangspunkt i at bilen leverer 100 prosent av WLTP-rekkevidden ved vanlig bruk):
Mellom 70 og 85 prosent ved sju kuldegrader.
Mellom 85 og 95 prosent ved 35 varmegrader.
Mellom 70 og 80 prosent med stabilt høy fart på langtur på motorvei.
Og mellom 35 og 45 prosent hvis du trekker en tung henger.
Men hvor forsvinner rekkevidden? Ut av dypdykk rundt batteriforbruket fra to typer klassisk tysk kjøring – blandet hverdagskjøring og motorvei i en i7 under normal temperatur – har BMW brutt det ned slik:
I den første kategorien forsvinner 32 prosent i luftmotstand, 25 prosent i selve eDrive-drivsystemet (lithium-ion-batteri, el-motor og energistyringssystem), 25 prosent fra dekkene (rullemotstand og dekktrykk), og en rest på 18 prosent av diverse faktorer (med klimaanlegg som den største).
På motorvei øker luftmotstanden til en faktor på 60 prosent, dekkene står for 21 prosent, eDrive for 12, mens de øvrige utgjør 7 prosent.
Dette er bakgrunnstall for anslagene om hva slags rekkeforbedring selskapet nå ser for seg. I dag bruker SUV-en iX3 rundt 18,5 kWt/100 km, sedanen i4 ligger i et spenn mellom 16 og 19 kWt/100 km.
– Med Neue Klasse vil forbruket for SUV-en vil være 25 prosent lavere enn i dag, i sedanen 20 prosent. Men målet er å få et forbruk for en vanlig 3-serie ned til om lag 11 kWt/100 km, sier Bodo Durst.
Litt her og litt der
Slike forbedringer hentes som hos bilprodusenter flest – litt her og litt der: mer effektivt drivsystem, bedre aerodynamikk som gir lavere luftmotstand, nye elektriske systemer, lavere vekt, bedre temperaturstyring, samt dekk og bremsesystemer.
Med Neue Klasse kommer sjette generasjon batterisystem for elbiler hos BMW. I det nye drivsystemet er energitapet redusert med 40 prosent, nytt celledesign i høyspenningsbatteriet øker energitettheten med 20 prosent, og bedre temperaturstyring (ikke bare via varmepumpen, men også små detaljer som justeringer ut fra antall passasjer og hvor de sitter i bilen).
– I sum er det løsninger vi anslår effektiviteten med rundt 40 prosent om vinteren, sier Bodo Durst – og runder av med en bil-bayersk variant av Gro Harlem Brundtlands devise om hvordan alt henger sammen med alt:
– Som følge av forbedringene går vekten ned med 25 prosent og kostnadene med 20 prosent.
Annonse
10 fabrikker
Legg til dekk med lavere rullemotstand, aerodynamiske felger, og høyere trykk i dekkene – samtidig som bærearmer og bremser forbedres. Alt slikt bidrar til at bilen ruller lengre mellom ladestoppene.
BMWs løsninger er gjenkjennelige toner for bilprodusenter verden over: forbedringene ligger i detaljene.
Men noe er samtidig helt grunnleggende, som tilgangen på batterier. BMW anslår et behov på drøyt 100 GWt i 2030. I dag har konsernet fem batterifabrikker, i 2030 er tallet 10.