DEN NESTE: Her er tredje konseptutgave av BMWs neste generasjon elbiler – på veien i 2025.

Bildene av Neue Klasse:

Her er neste generasjon fra BMW

En sedan i 3-serie-format og en SUV blir de første Neue Klasse-modellene. Med dem tar BMW farvel med iDrive-hjulet. Og hilser lyset som det nye krom.

Publisert Sist oppdatert

MÜNCHEN (Motor): Neue Klasse er et legendarisk BMW-begrep, opprinnelig brukt om en serie modeller som i en 10-årsperiode fra 1962 bidro til å løfte selskapet ut av faren for økonomisk ruin.

Nå brukes det om hele den andre generasjonen av elbiler som rulles ut fra 2025. Navnet på bilene blir ikke Neue Klasse, men er en vel bevart hemmelighet.

Det som ikke lenger er hemmelig, er at iDrive-hjulet som BMW introduserte i 2001, nå forsvinner.

Les mer om det tekniske her eller nederst i saken:
Slik skal BMW fikse 70 mil rekkevidde 

Men det er ikke lett å være altfor bastant om hvordan disse bilene faktisk blir seende ut. Preproduksjons­modellene har alle hatt et svært futuristisk preg som kommer til å modereres kraftig; internasjonale sikkerhets­standarder og regnearkene til økonomi­direktøren spiser bildesigneres våte drømmer til frokost.

Bildene du ser her, av kupéen som BMW presenterer på München-utstillingen mandag, viser for eksempel to bøtteseter med fløyelstrekk montert på hver sin søyle fra gulvet og med beltefester innenfor setekanten. Det er så ulovlig lekkert at den endelige modellen vil få konvensjonelle seter – og dermed en kupé som likner mer på bilinteriør du har sett før.

EN NY 3-SERIE: Konseptmodellen er 469 cm lang, to cm kortere enn dagens 3-serie.
KLART BAK: En lysstripe i hekken som oser av en viss selvtillit.
MØT DIN NESTE NYRE: BMWs nyregriller kommer i ulikt gilde former, slik er p.t. skissene for den neste.
INGEN KROM: Lys erstatter krom i detaljer som logoen på bagasjelokket.

Mer enn en bil

– Designambisjonen er både å skape noe tidløst og noe som definerer tiden. Neue Klasse skal bli mer enn en bil, det skal bli en hel serie med produkter. Hvis det blir gjort riktig – og med aksept fra kundene – kan det sette fart på hele endringsprosessen hos oss, sier Kai Langer, sjef for elbildesign i BMW.

Og det er noe som ikke kommer til å gå tapt mellom dagens utstillingsmodell og versjonen som faktisk kommer på veien:

  • Et renere, lettere og lysere interiør, først og fremst med et totalt redesignet førermiljø.

  • Enda kortere overheng enn BMW er kjent for, men likevel med gjenkjennelige eksteriørlinjer over 21-toms hjul.

  • Lyset er blitt bilens nye krom, ikke bare er metallet borte i et splitter nytt frontdesign, men lyslinjer kan illustrere ladenivået når du hurtiglader eller guide deg til punktet du skal ta på for å åpne en av dørene – hvis for eksempel håndtaket blir tatt bort.

  • Nyregrillen? Det er ikke å se på konseptmodellene, men BMW-representanter antyder at den ikke forsvinner. Og Hofmeister-knekken ved C-stolpen er stadig der.

Den største skjermen

Skjermen har gått fra stor til større – med en helt dominerende plass i det nye førermiljøet. Skjønt, skjermene (i flertall) er vel strengt tatt en mer presis beskrivelse. For BMW har gjort hele frontruten til en skjerm, først og fremst med en tverrgående stripe i bunnen av ruten.

– Hvorfor ikke bruke den aller største skjermen vi har, frontruten? spør designsjef Kai Langer.

Skjermvisning og funksjonsstyring består strengt tatt av fire elementer, understøttet av mulighet for stemmestyring:

  • «Panoramic vision», som er BMWs navn på frontrute-stripen.

  • Et tre-dimensjonalt head-up-display hvor sjåføren selv kan bestemme hva som skal vises.

  • Et multifunksjonelt ratt med haptiske knapper, som blant annet kan regulere visningene i head-up-displayet.

  • En ny stor info-skjerm som alle i bilen vil kunne se, med form som et parallellogram der informasjonen er delt i tre felter – temperatur-stripe nederst, funksjoner og widgets over til venstre og navigasjon til høyre.

– Kjøreopplevelsen forblir det viktigste, og et redesignet førermiljø skal understøtte dette. Panoramaskjermen blir synlig for alle, og fra høyre side av rattet kan sjåføren endre hva som vises på skjermen. Rattet har en ny og ikonisk form, som er designet så det skal være lett å flytte høyrehånda fra rattet til skjermen, sier Langer.

HVOR ER KNAPPEN? Som på moderne biler flest, forbereder BMW et ytterst spartansk innredet førermiljø. Både rattet og skjermen får en særegen form, men designet for optimal samhandling, ifølge BMW. Et nytt head-up-display troner tvers over i nedre del av frontruten
TIL PYNT: Hvis du liker disse setene, må du dessverre nøye deg med bildene. I produksjonsklar versjon kommer de i en mer konvensjonell form.
PLASS TIL FEM: Konseptutgaven har fire seter, produksjonsutgaven får fem.

Uten hjul og kamera

iDrive-hjulet er altså borte.

Det kommer ikke til å bli savnet, tror Kai Langer.

– iDrive var revolusjonerende i sin tid. I sin tid erstattet det en drøss med knapper, men nå får bilen et helt nytt operativsystem og digital betjening, sier han.

Den får derimot ikke kameraspeil.

– Med kamera vil man kunne vise mer enn du kan se med det blotte øyet i speilet. Men vi kommer ikke med bil uten bakrute med det første, når speil så billig, effektivt og enkelt gjør jobben. I 90 prosent av tilfellene er faktisk speil den beste løsningen. Vi har testet. Og testet. Og testet igjen.