ALLTID VOLVO: Pernilla Solberg med sin XC90.

10-punktsjekken med Pernilla Solberg:

Pernillas første bil var en lys rosa EPA-traktor

Svenske Pernilla Solberg er født inn i en bilfamilie, er gift med Norges rallykonge Petter Solberg, lar deres rally-sønn Oliver bytte dekk på sin kjære Volvo – og skal de neste to årene styre rally-VM for Det internasjonale bilsportforbundet.

Publisert

10-PUNKTSJEKKEN

Motor spør norske bileiere om hvordan de (eventuelt) klarer å holde nede bilutgiftene. Dyrekjøpte erfaringer og gode råd kommer på Motor.no hver uke. Denne gangen: Pernilla Solberg, sjef for Rally-VM i det internasjonale bilsportforbundet FIA.

Les tidligere 10-punktsjekker her

Hvor mye koster bilholdet deg i måneden – og hvordan ser regnestykket ut?

– Forsikringen koster 12.500 kroner i året. Den er relativt dyr. Så er det alltid noe som skjer, som krever reparasjon. Og servicene. Så er det nye dekk. Jeg er veldig nøye når det gjelder vinterdekk, og det skal alltid være piggdekk. Vi bor midt ute i skogen, og da kan man ikke være gjerrig på det. Jeg kjører nok mellom 15.000 til 40.000–50.000 kilometer i året. Det koster meg i snitt 30.000 i året, skulle jeg tro. Rundt 2500 i måneden. Pluss bensin. 

Pernilla Solberg (51)

  • Født inn i Volvo-bilforhandlerfamilien Walfridsson, og ikke minst bilsport- og rallyfamilien Walfridsson. Hun har selv vært en aktiv rallyfører og manager for Norges rallykonge Petter Solberg (49), samt deres sønn Oliver (22) i VM-rallysportens klasse 2.
  • Siden mars har hun – etter å ha blitt foreslått av sitt eget forbund i Sverige – vært president i WRC Commission, det vil si sjef for rally-VM i det internasjonale bilsportforbundet FIA. Hun er valgt for to år.
  • Pernilla Solberg og hennes familie bor på en gård i Mitandersfors, ved Torsby i Värmland – rett over grensen fra Norge og fire mil fra Kongsvinger.
  • Hennes første bil var en lys rosa Volvo Duett, ombygd til EPA-traktor, som hun i henhold til svenske regler kunne kjøre fra hun var 15 år gammel. Nå kjører hun en Volvo XC90 hybrid 2017-årsmodell med syv seter. Før den hadde hun også en XC90, årsmodell 2006. Begge bilene kjøpte hun brukt.
  • Pernilla Solbergs første uttalte ord skal ifølge hennes mor og far ha vært «Volvo».

Hvordan påvirket kostnadene hvilke bilvalg du faktisk har gjort? Hva er det smarteste du har gjort for å få kostnadene ned? Hvilket råd deler du gjerne om smart bilhold?

– For meg er sikkerhet viktigst. Det er jeg villig til å betale for. Det er mye elg og trafikk på veiene der vi bor. Derfor velger jeg en større bil, der jeg sitter høyt og får god oversikt – med mye volum rundt meg. Bilen er bredere og lengre enn «vanlige» biler. Det er som i rally, det er viktig med volum og rom rundt deg hvis det skulle skje noe.

Pyntes til fest

Hvordan gjør du vedlikehold? Polering? Håndvask eller vaskehall? Hvor ofte? Rustbehandling?

– Stakkars bil! Vi må kjøre minst en mil på grusvei til og fra der vi bor. Bilen min er hvit, med lys innredning. Den er aldri ren. Men det kan hende jeg bestiller vask på Gardermoen når jeg skal reise med fly. Det gjorde jeg i sommer. Da ble den som ny innvendig.

Det er et paradoks at vi når det gjelder rallybilene, ordner alt med dem, i minste detalj, mens de vi bruker mest, er de vi tar minst vare på. Vi slurver for mye med det. Det har vi snakket mye om, og der har vi et stort forbedringspotensial. Men vi har som tradisjon at bilene skal være vasket til høytider. Påske, jul og 17. mai, da må alle bilene på gården være rene. 

Delegerer til sønnen

Hva gjør du med dekk, skift og oppbevaring? Hvor ofte bytter du – og hva slags dekk kjøper du?

– Vi har – kanskje ikke mange hundre – men mange dekk. I forbindelse med et rally-løp har vi jo «noen» oppsett, det er kanskje 20–30 dekk i omløp i løpet av en konkurranse. Dekkhotell for oppbevaring av dekkene er blitt populært. Og jeg skjønner at mange ønsker den servicen. Vi oppbevarer alle dekkene i verkstedet der vi holder til. Det er mørkt og kjølig. Det er viktig, og det er kanskje noe ikke alle tenker over.

Jeg kan skifte dekk selv, men jeg spør gjerne om hjelp. Oliver er ganske grei når det gjelder det. Hvis jeg spør Petter, «delegerer» han som regel jobben til Oliver.

Hvordan sjekker du historikken på bilen når du kjøper bruktbil? Og hvor lang levetid må bilen din ha?

– Jeg vet alltid hvem som tidligere har eid bilen, og hvordan servicen har vært. En bil er etter min mening ikke for gammel hvis den har gått 70.000 kilometer. Den skal kunne gå til det står 150.000 på kilometertelleren. Den jeg har nå, har gått 100.000. Den vil sikkert gå opp mot 150.000. Den forrige gikk 200.000 kilometer. Da blir det imidlertid ofte sånne litt større problemer mot slutten, med dyre reparasjoner som du ikke kan gjøre selv.

Vi lever av å selge biler i min familie. Etter kjøp av hus eller leilighet, er bil den dyreste investeringen man gjør i livet. Det er en høy kostnad å ha bil. Jeg er opplært til å ha stor respekt for den som selger, og er nøye på at kjøper skal få anledning til å prøvekjøre og prøvesitte – og sjekke bilen grundig.

Fin, full garasje

Hvor parkerer du bilen din? Inne – eller ute hele året? Bruker du trekk hvis den står ute?

– Vi bygde en veldig fin garasje for noen år siden. Men i den er det dessverre ikke plass til en bil, fordi den er fylt opp med sykler, trehjulinger, treningsutstyr og møbler. De to siste vintrene har bilen min måttet stå utendørs. Det er ikke bra. Heldigvis følger det en timer med den, slik at jeg i god tid før jeg skal ut og kjøre kan varme den opp, og slipper å skrape snø og is av rutene og panseret. 

Har du lest disse sakene fra Motor?

Er det en, eller flere, bruks- og nytteegenskaper bilen din MÅ ha (à la oppvarmet ratt, tilhengerfeste, musikkanlegg) hvis pengene ikke var en begrensning?

– Oppvarmet ratt. Før jeg fikk det, tenkte jeg «hvem har det, og hvem trenger det?» Men nå, når jeg er blitt vant til det, så er det så luksus. Spesielt på vinteren, da det ofte er slik at du setter deg inn i bilen med kalde hender. Varme i setene, bra lydanlegg, bluetooth, tilkobling for telefonen og plass til kaffekoppen i en skikkelig holder.

Ordentlige knapper til å styre de forskjellige funksjonene. Det vil jeg helst ha. Jeg liker ikke de store skjermene og iPad. Det tar bort konsentrasjonen fra kjøringen. God og sterk motor er også viktig, med tanke på forbikjøringer og sikkerhet.

Rød favoritt

Hvilken farge har bilen din? Hvilke er godtatt? Og hvilken farge kan bilen din aldri ha?

– Bilen jeg har nå, er hvit. Men jeg er veldig glad i rød. Den forrige var rød, det er favorittfargen min. Svarte biler er også stilig. Men de blir fort seende skitne ut. Det er ingen farge bilen min absolutt ikke kan ha. Det kan være en hvilken som helst, så lenge det er en bra bil. Mørk grønn – skogsgrønn – liker jeg godt. Min første bil, EPA-traktoren, var lys rosa.

Hva er den dårligste bilinvesteringen du har gjort – og hvorfor ble den så gal?

– Nei, jeg har ikke gjort noen dårlige investeringer. Jeg kan ikke si det. Det er kanskje sånt man fortrenger. Men jeg har aldri tenkt «denne vil jeg levere tilbake» i forbindelse med kjøp av bil.

DRØMMEN: Pernilla Solberg bak rattet i en Winnebago Adventure, med hunden Joseph ved sin side.

Hvilke av dine bildrømmer stanses av lommeboka? Og hva slags bil hadde du valgt nå om pengene ikke var en begrensning?

– Bobil, faktisk! Vi hadde en bobil i 10 år. Jeg kjøpt den på eBay i 2010. Vi solgte den i 2020. Det var en 29 fot lang Winnebago. Den var som en stor buss, men så lett å kjøre – kaffe, radioen på, musikk… Med toalett, kjøkken og skapplass – som en hytte med frihet til å stanse der man vil. Jeg skulle gjerne reist til USA for å kjøpe en ny bobil: Winnebago Vista National Park Foundation.

Vi fikk låne en liten bobil av broren min i sommer. Den hadde vi i tre uker og kjørte til blant annet Finland, Estland og Latvia. Det var veldig fint.