BURSDAG! Onsdag 12. juni fyller Lillegul 57 år. Eier av Børning-helten, Richard Bugge Andersen, er en av dem som velger bil med hjertet.

10-punktsjekken med Richard Bugge Andersen:

«Er du gal? Det er selvfølgelig håndvask!»

En 57 år gammel Ford Mustang er stjerna i film- og actionkomedieserien «Børning» og i «Lillegul»-eierens altoppslukende bil-liv: Richard Bugge Andersen velger bil med hjertet og mener det beste tipset for smart bilhold er å ta godt vare på kjøretøyet.

Publisert Sist oppdatert

10-PUNKTSJEKKEN

Motor spør norske bileiere om hvordan de (eventuelt) klarer å holde nede bilutgiftene. Dyrekjøpte erfaringer og gode råd kommer på Motor.no hver uke. Denne gangen: Børning-eier Richard Bugge Andersen.

Les tidligere 10-punktsjekker her

Hvor mye koster bilholdet deg i måneden – og hvordan ser regnestykket ut?

– Akkurat det det er verdt. Og det er verdt alt. Jeg lever og ånder for biler, det er en livsstil, og da ser man ikke på penger. Men minst 50 prosent av månedslønnen. Hvis jeg skulle gjette, fyller jeg sikkert drivstoff for 8000 kroner i måneden – og mer på sommeren. Ford Focus-en går på diesel, pick-up-en på bensin. Den bruker 1,3 liter på mila. Full kaskoforsikring for «Lillegul» er 800 kroner i året, ST-en går på drøyt 4000 kroner og pick-up-en ca. 8000 kroner.

Richard Bugge Andersen (52)

  • Eier av bilen som er midtpunktet i den norske filmserien «Børning», en Ford Mustang 1967-modell kalt «Lillegul». Anders Baasmo, Sven Nordin, Otto Jespersen, Ida Husøy, Jenny Skavlan og Henrik Mestad er rolleinnehavere i serien bestående av tre filmer.
  • Faren til Richard Bugge Andersen, Terje Richard Andersen, kjøpte «Lillegul» (opprinnelig lys blå) for 32.000 kroner 4. juni 1973, av en nordmann, Per Andersen, som hadde kjøpt den i USA seks år tidligere og brakt den til Norge i 1970.
  • Richard Bugge Andersen og søsteren hans Tone Monica Andersen vokste nærmest opp i «Lillegul». Det har også Richard Bugge Andersens to sønner, Kim Richard (27) og Mikkel (18) gjort.
  • Bugge Andersen er tidligere eier av (1996–2024) og nå butikksjef for Pony Parts, som skal være størst i Europa på salg av deler til Ford Mustang, og Ford GM og Mopar.
  • I sommerhalvåret sitter han stort sett bak rattet i «Lillegul» (0–100 på 1,8–1,9 sekunder). Han har imidlertid også to «bruksbiler»: Ford F-150 2021-modell (450 hestekrefter) og Ford Focus ST 2017-modell («bøllebil»: 250 hestekrefter).

Hvordan påvirket kostnadene hvilke bilvalg du faktisk har gjort? Hva er det smarteste du har gjort for å få kostnadene ned? Og hvilket råd deler du gjerne om smart bilhold?

– Jeg velger med hjertet. Det å trives i og utenfor bilen, det betyr så mye. Og dermed betyr ikke kostnadene noe. Men å ta godt vare på tingene sine er smart. Hvis du gjør det, kan du få igjen mer for dem når du skal selge, enn det du ga da du kjøpte dem. De varer også lengre. Min Mustang («Lillegul») blir 57 år gammel den 12. juni – eksakt produksjonsdag står på «door-tag'n» i bilen – og det er jo bærekraftig.

TOMMEL OPP: Richard Bugge Andersen mellom to ikoner, hans Ford F-150 til venstre og filmyndlingen Lillegul, en Ford Mustang 1957-modell.

Kjentfolk om bilholdets gleder og sorger:

Vask hver dag!

Hvordan gjør du vedlikehold? Polering? Håndvask eller vaskehall? Hvor ofte? Rustbehandling?

– Selvfølgelig håndvask, er du gal! Polering er jeg ikke så innmari god på. Jeg har mange kompiser som driver med det og er flinkere enn meg, så det er det de som gjør. Jeg får dem polert og vasker dem ofte. Det er smart bilhold. Om vinteren bør du vaske bilen veldig ofte. Gjerne hver dag hvis saltbilene har gått rundt hver dag og strødd om seg.

Hva gjør du med dekk, skift og oppbevaring? Hvor ofte bytter du – og hva slags dekk kjøper du?

– Jeg skifter alle selv og oppbevarer dekkene i egen garasje. Dekk er ferskvare og jeg har alltid dekk av god kvalitet. Jeg kjøper aldri billige dekk. Det er kjempedumt. Det er stor forskjell på billigdekk og kvalitetsdekk. På «Lillegul» bytter jeg dekkene bak mange ganger i løpet av en sommer. Da går det fire sett bakhjul. Foran skjer det hvert fjerde år.

Sjekk kjørested

Hvordan sjekker du historikken på bilen når du kjøper bruktbil? Og hvor lang levetid må bilen din ha?

– Jeg har kjøpt mange bruktbiler. Nå skal jeg kjøpe en brukt Focus til guttungen. Jeg sjekker hvor i landet bilen har gått. Hvis det er langt nord i landet, betyr det at den ikke er blitt utsatt for så mye salt. Sånne ting er lett å sjekke på Vegvesenets nettside. Jeg kjøpte Ford F-150 brukt i fjor høst. Da gikk jeg inn på Fords eget lukkede system for å sjekke garantien og serviceintervallene og så videre. Hvis du kjenner noen med tilgang til det, er det lurt å søke det opp der – hvis det gjelder Ford, altså.

Hvor parkerer du bilen din? Inne – eller ute hele året? Bruker du trekk hvis den står ute?

– Jeg har ikke garasjeplass til alle bilene mine. Focus-en står utendørs. Det gjør F-150-en også, fordi den er for stor til å kunne kjøre inn i garasjen. De står uten trekk (presenning). Det må de tåle. Men «Lillegul» får trekk over seg. «Lillegul» er stjerna, den er vår tids Il Tempo Gigante.

Er det en, eller flere, bruks- og nytteegenskaper bilen din MÅ ha (à la oppvarmet ratt, tilhengerfeste ...) hvis pengene ikke var en begrensning?

– Bilen må ha oppvarmet frontrute, som Ford har hatt i 18 år. Oppvarmet ratt og seter er viktig, og livsviktig for min bruk. Skinnseter blir jævlig kalde om vinteren, det samme gjelder for rattet. Varme i rattet er veldig nyttig og behagelig. Det gir en sånn «du tror det ikke før du kjenner det»-følelse. Til F-150-en måtte jeg ha tilhengerfeste, for å trekke «Lillegul» med.  

Mest lest på Motor.no de siste månedene:

Aldri rød

Hvilken farge har bilen din? Hvilke er godtatt? Og hvilken farge kan bilen din aldri ha?

– Ford Focus ST-en er knall gul. Pick-up-en er svart. Farge er viktig for meg. Jeg kunne aldri hatt bil som er sølvgrå. Eller hvit. Rød bil ville jeg ikke kjøpt. Jeg har i hele mitt liv aldri eid en rød bil, og jeg har hatt rundt 40 biler. Mange Ford. Det startet med pappa som kjøpte «Lillegul» da jeg var fire år gammel. Min første bil var en brukt Ford Taunus 1971-modell.

Hva er den dårligste bilinvesteringen du har gjort – og hvorfor ble den så gal?

– Det må være en Chevrolet Van som jeg tok i innbytte mot en AC Cobra som jeg hadde den gang. Det var rundt år 2000, og det var ingen suksess. Det tok ikke lang tid før det oppsto sprekk i motorblokka. Jeg ble fort kvitt den. Kunne ikke bli sett i en Chevrolet. Som det står skrevet på «Lillegul», er jeg en offisiell Chevy-killer.

Hvilke av dine bildrømmer stanses av lommeboka? Og hva slags bil hadde du valgt nå om pengene ikke var en begrensning?

– Lommeboka mi er ikke så stor. Men drømmebilen… jeg har noen: En 1967-modell Shelby GT 350. Eller en ny Mustang GT. Den kommer i år med nytt karosseri og vil koste rundt 1,6 millioner. Ford F-150 Raptor til 1,9 millioner, vel å merke med grønne registreringsskilter. Den kommer med hoppegaranti fra Ford. Den er ekstremt lang, med større hjul og skjermer enn den F-150-en som jeg har. Garantien gjelder for hopp på opp til 15 meter. Ford mener at den skal tåle det. Den dyreste bruktbilen du kan få på Finn.no nå er priset til 12 millioner. Det er en 2018-modell Ford GT. «Lillegul» ville kostet rundt 750.000 kroner, hvis den ikke var «Lillegul» og hadde vært med i tre bilfilmer. Jeg er blitt tilbudt noen uanstendige summer for den bilen.

NEI, NEI, NEI: Ikke noe Chevy her i gården!