ROS: Nye Mercedes CLA har fått mye ros i ulike tester, også av Motor, og er en av finalistene i «årets bil i Europa».

Finalistene er klare:

Favoritt til å bli årets bil i Europa

Mercedes CLA er en av sju biler i en finale der bare en ukjent rumener kjemper fossilbilenes kamp.   

Publisert

Riktig nok er CLA – som Motor nylig har testet og rost (les testen her) – også konstruert for å kunne drives med forbrenningsmotor, i likhet med et par av de andre finalistene. 

Men det er kun rumenske Dacia Bigster, i stor grad en Renault, som verken er en rendyrket elbil, eller som kan tilbys med eldrift. 

Sju i finalen

Den er faktisk til salgs i Norge fra 470.000 kroner, men mangler firehjulsdriften som kunne gjort den bittelitt konkurransedyktig til denne prisen.

Opprinnelig var det meldt inn 35 bilmodeller til konkurransen. Etter vanlig praksis har 59 motorjournalister fra 23 ulike land – inkludert én fra Norge –  redusert antallet til sju finalister. 

ITALIENSK FAVORITT: Italienske småbiler får alltid mange stemmer, og Fiat Grande Panda har nådd helt til finalen.
FRANSK FAVORITT: Citroen ë-C5 Aircross er basert på samme plattform og teknologi som blant annet Peugeot E-3008 og Opel Grandland, men i motsetning til de to andre, så leveres den ikke med firehjulsdrift.

Disse kan vinne

Den endelige vinnere avsløres tidlig på nyåret.

Dette er finalistene:

● Citroën C5 Aircross (les prøvekjøring her),
● Dacia Bigster,
● Fiat Grande Panda (les prøvekjøring her),
● Kia EV4 (les prøvekjøring her),
● Mercedes CLA, Renault 4 og
● Skoda Elroq (les vår ferske test av Elroq her).

Powered by Labrador CMS