OVER FJELLET: Et knippe av deltakerne i Motors store rekkeviddetest, med Mercedes-Bens EQS i front.
OVER FJELLET: Et knippe av deltakerne i Motors store rekkeviddetest, med Mercedes-Bens EQS i front.

Motor og NAFs store rekkeviddetest:

Så mye rekkevidde gikk tapt i vinterkulda

Alle de 31 modellene i den store rekkeviddetesten hadde et avvik fra oppgitt rekkevidde på mer enn 10 prosent. Mange av de nye populære familiebilene rullet mellom 10 og 15 prosent kortere enn lovet i vinterkulda.

Publisert Sist oppdatert

Det er resultater som føyer seg ganske godt inn i rekken fra våre tidligere rekkeviddetester. For elbiler går kortere i kaldt vær, det er ingen nyhet. Spørsmålet er bare hvor mye kortere?

Motor og NAF tar med alle nye elbiler i en identisk test på både sommer- og vinterføre for å få indikasjoner på hvor store avvikene er fra de offisielle WLTP-tallene som vi fristes med i reklamen.

Dessverre ser vi ingen tendens til at avvikene blir mindre.

Denne gang knivet luksusmodellen Mercedes-Benz EQS hjul mot hjul med folkefavoritten Tesla Model 3. Til slutt endte Teslaen med høyest kilometerstand: 521 kilometer. EQS stoppet på 513 km, mens BMW iX xDrive50 med 503 km også krøp over 50 mil.

Men det var kinesiske BYD Tang som relativt sett leverte best, med bare 11 prosent avvik fra de lovede 400 kilometrene (den gikk 356 km).

Imponerte gjorde også nye Tesla Model Y – som gikk 451 km og hadde et avvik på 11,05 prosent. Og det skal understrekes at de siste 10 milene gikk med mer stigning og lavere temperatur enn BYD Tang slet med på slutten.

På oversikten nedenfor er ett resultat som har vakt særlig oppsikt, nemlig at Skoda Enyaq iV 80 (varianten med bakhjulsdrift) bare gikk 347 km – mer enn fem mil kortere samme modell med firehjulstrekk. Normalt er resultatene omvendt. Tallene stemmer så dårlig med hva vi kunne vente at vi prøver å få en ny test med iV 80 på samme rute så snart som mulig.

Sjekk resultatlista!

Her er oversikten over bilene i testen, med oppgitt WLTP-rekkevidde, stopptall og avvik fra WLTP. Lengre ned på sidene er passeringene fra hver 50. km. Forbrukstallene er kWh/100 km (du finner mer omtale og lenke til test av hver enkelt modell lengre ned på nettsiden):

PS: Vi opplever i enkelte tilfeller at importørene ikke klarer å gi oss korrekt WLTP, hensyntatt den dekkdimensjon og utstyrsspesifikasjon som testbilen faktisk har. Det skjedde denne gang med NIO ES8. Den har WLTP-rekkevidde på 488 km, ikke 500, som vi først fikk oppgitt. Også VW ID.4 GTX hadde feil rekkeviddetall (466, ikke 475 km). Oversikten ble derfor korrigert 31. januar.

Her er rekkeviddetallene:

Modell (temp. varierte fra 0° til -10°) WLTP-tall STOPP Avvik
Tesla Model 3 LR Dual motor614 km/14,7 kWh521 km-15,15 %
Mercedes-Benz EQS 580 4matic645 km/18,3 kWh513 km-20,47 %
BMW iX xDrive50591 km/21,4 kWh503 km-14,89 %
Tesla Model Y LR Dual motor507 km/16,9 kWh451 km-11,05 %
Volkswagen ID.3 PRO S539 km/16,3 kWh435 km-19,29 %
Kia EV6 2WD528 km/16,5 kWh429 km-18,75 %
NIO ES8 LR 7-seter488 km/21,5 kWh425 km-12,91 %
Kia EV6 4WD484 km/18,0 kWh423 km-12,60 %
Volkswagen ID.4 Pro485 km/18,4 kWh414 km-14,64 %
Hyundai Ioniq 5 2WD481 km/16,8 kWh408 km-15,18 %
BMW i4 M50497 km/19,0 kWh406 km-18,31 %
Skoda Enyaq iV80X477 km/18,2 kWh403 km-15,51 %
Porsche Taycan 4 Cross Turismo456 km/22,4 kWh402 km-11,84 %
Polestar 2 LR Single motor517 km/18,6 kWh400 km-22,63 %
Audi e-tron GT463 km/21,1 kWh392 km-15,33 %
Xpeng P7470 km/19,4 kWh383 km-18,51 %
Audi e-tron Q4 40485 km/18,6 kWh380 km-21,65 %
Hyundai Ioniq 5 4WD (19-tommer)460 km/17,7 kWh369 km-19,78 %
Hyundai Ioniq 5 LR 4WD (20-tommer)430 km/17,7 kWhxx
BYD Tang400 km/21,6 kWh356 km-11,00 %
Volkswagen ID.4 GTX466 km/18,6 kWh353 km-24,20 %
Audi e-tron Q4 50 quattro459 km/19,1 kWh349 km-23,97 %
Skoda Enyaq iV80509 km/17,7 kWh347 km-31,83 %
Tesla Model 3 SR448 km/14,0 kWh346 km-22,87 %
Polestar 2 LR Dual motor476 km/20,2 kWh340 km-28,57 %
Polestar 2 LR Dual motor (m bagasje)470 km/19,5 kWhxx
Cupra Born395 km/15,4 kWh339 km-14,18 %
Volvo C40 Recharge437 km/21,1 kWh333 km-23,80 %
Mercedes-Benz EQA 250401 km/17,7 kWh331 km-17,46 %
BMW iX xDrive40402 km/20,7 kWh316 km-21,39 %
Mercedes-Benz EQB 350 4matic407 km/18,1 kWh315 km-22,60 %
Opel Mokka-e338 km/16,2 kWh263 km-22,19 %
Peugeot e-2008320 km/15,6 kWh228 km-28,75 %

Vår testrute gikk fra Oslo, via Lygnasæter, Gjøvik, Ringebu, Dombås, Hjerkinn, Folldal og så sørover Venabygdsfjellet til Ringebu igjen. Bilene som gikk lengst stoppet like nord for Kvam.

Bilene startet med fulladet batteri, uten forvarming, fra et garasjelokale på Vulkan i Oslo hvor temperaturen over natten var mellom 10 og 15 grader. En av bilene, Opel Mokka-e, koblet fra under ladingen om natten, og ble derfor ladet helt frem til den trillet ut av garasjen. At den dermed startet med varmt batteri, har helt sikkert påvirket rekkevidden positivt – hvor mye er det vanskelig å si.

<span class="font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">FØRSTE STOPP:</span> Peugeot e-2008 på vei opp på planet etter endt dyst.
FØRSTE STOPP: Peugeot e-2008 på vei opp på planet etter endt dyst.

Her er passeringstallene hver 50. km:

Modell (ute-temp. ved start +0°) 550 km (-10°) 500 km (-1°) 450 km (-1°) 400 km (-2°) 350 km (-2°) 300 km (-5°) 250 km (-8°) 200 km (-6°) 150 km (-5°) 100 km (-0°) 50 km (-8°)
Tesla Model 3 LR Dual motorSTOPP 521 km 14,8 kWH1 km 0 % 14,7 kWh34 km 6 % 15,4 kWh86 km 15 % 15,6 kWh136 km 23 % 16,2 kWh214 km 37 % 15,4 kWh281 km 49 % 15,1 kWh340 km 59 % 15,0 kWh395 km 68 % 15,3 kWh430 km 75 % 18,6 kWh511 km 88 % 16,3 kWh
Mercedes-Benz EQS 580 4maticSTOPP 513 km 20,7 kWh0 km 0 % -- kWh22 km 5 % 21,9 kWh82 km 15 % 21,7 kWh120 km 23 % 22,5 kWh199 km 38 % 21,2 kWh249 km 48 % 21,1 kWh313 km 58 % 21,1 kWh372 km 69 % 21,6 kWh407 km 74 % 26,4 kWh473 km 87 % 26,5 kWh
BMW iX xDrive50STOPP 503 km 21,0 kWh0 km 0 % 21,0 kWh3 km 2 % 22,7 kWh68 km 13 % 22,5 kWh83 km 20 % 23,5 kWh166 km 34 % 22,6 kWh210 km 46 % 22,4 kWh280 km 57 % 22,2 kWh333 km 67 % 22,3 kWh330 km 74 % 26,4 kWh402 km 88 % 24,4 kWh
Tesla Model Y LR Dual motorSTOPP 451 km 15,8 kWh0 km 0 % 15,7 kWh44 km 9 % 15,9 kWh78 km 15 % 16,8 kWh157 km 31 % 16,0 kWh224 km 44 % 15,6 kWh280 km 55 % 15,6 kWh333 km 66 % 15,8 kWh368 km 73 % 18,9 kWh442 km 87 % 16,9 kWh
Volkswagen ID.3 PRO SSTOPP 435 km 17,3 kWh16 km 3 % 17,6 kWh32 km 10 % 18,7 kWh117 km 25 % 17,9 kWh171 km 39 % 17,7 kWh226 km 52 % 17,6 kWh283 km 65 % 17,5 kWh288 km 73 % 20,7 kWh364 km 88 %19,3 kWh
Kia EV6 2WDSTOPP 429 km 17,3 kWh9 km 2 % 17,6 kWh42 km 11 % 18,5 kWh115 km 30 % 17,7 kWh174 km 43 % 17,4 kWh227 km 55 % 17,3 kWh283 km 69 % 17,2 kWh333 km 75 % 20,5kWh394 km 89 % 18,8 kWh
Kia EV6 4WDSTOPP 423 km 17,6 kWh9 km 2 % 17,6 kWh40 km 11 % 18,8 kWh119 km 30 % 17,8 kWh175 km 43 % 17,6 kWh226 km 55 % 17,4 kWh280 km 68 % 17,4 kWh321 km 75 % 20,7 kWh378 km 89 % 19,5 kWh
NIO ES8 LR 7-seterSTOPP 425 km 19,1 kWh10 km 3 % 21,2 kWh34 km 11 % 25 kWh105 km 28 % 22,4 kWh166 km 42 % 21,2 kWh267 km 54 % 17,4 kWh269 km 65 % 21,1 kWh261 km 73 % 24,7 kWh354 km 88 % --
Volkswagen ID.4 ProSTOPP 414 km 18,4 kWh8 km 1 % 18,5 kWh29 km 9 % 19,5 kWh115 km 25 % 18,8 kWh189 km 41 % 18,0 kWh233 km 53 % 18,1 kWh284 km 65 % 18,3 kWh293 km 73 % 21,7 kWh366 km 88 % 19,8 kWh
Hyundai Ioniq 5 2WDSTOPP 408 km 17,2 kWh0 km 0 % 17,3 kWh22 km 8 % 18,1 kWh99 km 28 % 17,2 kWh158 km 41 % 17,0 kWh210 km 55 % 16,7 kWh269 km 67 % 16,6 kWh317 km 75 % 19,6 kWh376 km 89 % 17,5 kWh
BMW i4 M50STOPP 406 km 19,6 kWh0 km 0 % 19,6 kWh21 km 6 % 20,6 kWh91 km 23 % 19,6 kWh149 km 38 % 19,3 kWh224 km 50 % 19,5 kWh335 km 62 % 19,6 kWh288 km 70 % 23,3 kWh348 km 85 % 21,9 kWh
Skoda Enyaq iV80XSTOPP 403 km 19,0 kWh0 km 0 % 19,1 kWh19 km 6 % 19,9 kWh103 km 22 % 18,9 kWh162 km 38 % 18,5 kWh219 km 51 % 18,3 kWh286 km 64 % 18,1 kWh282 km 72 % 21,9 kWh365 km 88 % 19,9 kWh
Porsche Taycan 4 Cross TurismoSTOPP 402 km 21,5 kWh104 km 26 % 21,4 kWh153 km 40 % 21,1 kWh212 km 54 % 20,8 kWh262 km 66 % 20,5 kWh289 km 74 % 24,1 kWh331 km 88 % 22,3 kWh
Polestar 2 LR Single motorSTOPP 400 km 17,9 kWh0 km 0 % 17,9 kWh50 km 6 % 18,9 kWh120 km 27 % 18,1 kWh170 km 39 % 17,7 kWh230 km 51 % 17,7 kWh280 km 63 % 17,8 kWh310 km 70 % 21,4 kWh380 km 86 % 20,1 kWh
Audi e-tron GTSTOPP 392 km 20,6 kWh19 km 6 % 21,5 kWh99 km 24 % 20,5 kWh151 km 38 % 20,3 kWh199 km 51 % 20,2 kWh254 km 64 % 20,2 kWh297 km 72 % 23,5 kWh327 km 86 % 22,7 kWh
Xpeng P7STOPP 383 km 16,2 kWhUviss rest -- 25,4 kWh105 km -- 19,8 kWh172 km -- 18,5 kWh228 km -- 18,3 kWh282 km -- 18,8 kWh330 km -- 22,0 kWh403 km -- 20,4 kWh
Audi e-tron Q4 40STOPP 380 km 19,8 kWh0 km 1 % 20,3 kWh66 km 17 % 19,5 kWh127 km 32 % 19,3 kWh184 km 47 % 19,1 kWh238 km 62 % 19,5 kWh227 km 70 % 22,7 kWh306 km 86 % 21,0 kWh
Hyundai Ioniq 5 4WD (19-tommer)STOPP 369 km 18,8 kWh9 km 3 % 19,0 kWh75 km 23 % 18,0 kWh124 km 39 % 17,7 kWh164 km 53 % 17,4 kWh209 km 66 % 17,4 kWh243 km 74 % 20,3 kWh293 km 88 % 18,5 kWh
Hyundai Ioniq 5 LR 4WD (20-tommer)TATT AV m 80 km rest131 km 36 & 18,6 kWh186 km 50 % 18,3 kWh247 km 64 % 18,2 kWh299 km 73 % 21,4 kWh365 km 88 % 19,4 kWh
BYD TangSTOPP 356 km40 km 18 % 25,7 kWh136 km 34 % 24,1 kWh196 km 49 % 22,4 kWh252 km 63 % 14,8 kWh290 km 72 % 26,9 kWh358 km 89 % 21,4 kWh
Volkswagen ID.4 GTXSTOPP 353 km 21,7 kWh0 km 0 % 21,7 kWh68 km 16,0 % 20,5 kWh129 km 32 % 20,0 kWh189 km 49 % 19,7 kWh257 km 61 % 19,5 kWh252 km 70 % 23,2 kWh378 km 89 % 19,5 kWh
Audi e-tron Q4 50 quattroSTOPP 347 km 21,4 kWh80 km 18 % 20,2 kWh152 km 34 % 19,8 kWh214 km 49 % 19,7 kWh280 km 62 % 19,7 kWh265 km 70 % 23,4 kWh388 km 87 % 20,9 kWh
Skoda Enyaq iV80STOPP 347 km 20,3 kWh71 km 17 % 19,4 kWh130 km 32 % 19,0 kWh186 km 46 % 18,9 kWh244 km 60 % 19,0 kWh253 km 70 % 22,2 kWh325 km 86 % 20,1 kWh
Tesla Model 3 SRSTOPP 346 km 15,4 kWh46 km 11 % 15,0 kWh113 km 28 % 14,8 kWh176 km 42 % 14,7 kWh233 km 55 % 15,0 kWh273 km 65 % 17,6 kWh347 km 82 % 15,9 kWh
Polestar 2 LR Dual motorSTOPP 340 km 21,8 kWh55 km 13 % 21,2 kWh110 km 29 % 207, kWh170 km 42 % 21,0 kWh220 km 55 % 21,2 kWh260 km 64 % 24,9 kWH330 km 82 % 23,4 kWh
Polestar 2 LR Dual motor (m bagasje)TATT AV ETTER 300 km35 km 10 % 22,9 kWh100 km 24 % 22,6 kWh160 km 40 % 22,3 kWh220 km 54 % 22,0 kWh270 km 66 % 25,8 kWh340 km 83 % 24,0 kWh
Cupra BornSTOPP 339 km 16,9 kWh102 km 26 % 16,2 kWh163 km 44 % 16,0 kWh213 km 58 % 16,1 kWh234 km 68 % 18,9 kWh303 km 86 % 18,0 kWh
Volvo C40 RechargeSTOPP 333 km 22,3 kWh85 km 25 % 20,7 kWh150 km 41 % 20,5 kWh210 km 54 % 20,4 kWh226 km 63 % 23,7 kWh290 km 81 % 20,7 kWh
Mercedes-Benz EQA 250STOPP 331 km 19,5 kWh33 km 10 % 19,2 kWh81 km 26 % 18,8 kWh137 km 40 % 19,1 kWh190 km 54 % 19,2 kWh223 km 64 % 22,8 kWh272 km 82 % 21,9 kWh
BMW iX xDrive40STOPP 316 km 21,6 kWh59 km 23 % 21,0 kWh107 km 40 % 20,5 kWh154 km 55 % 20,0 kWh199 km 64 % 23,8 kWh246 km 83 % 21,9 kWh
Mercedes-Benz EQB 350 4maticSTOPP 315 km 20,8 kWh9 km 3 % 20,7 kWh65 km 20 % 20,4 kWh128 km 37 % 20,2 kWh186 km 53 % 202, kWh226 km 63 % 23,7 kWh286 km 82 % 22,6 kWh
Opel Mokka-eSTOPP 263 km 16,4 kWh-- km 7 % 16,3 kWh78 km 29 % 15,8 kWh124 km 47 % 15,8 kWh168 km 62 % 18,3 kWh274 km 74 % 16,2 kWh
Peugeot e-2008STOPP 228 km 17,9 kWh6 km -- 17,8 kWh56 km -- 17,7 kWh82 km -- 20,2 kWh204 km -- 19,1 kWh
<span class="font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">KLAR FOR START: </span>Første bil avgårde var Mercedes EQS, fulgt av BMW iX xDrive50 og Tesla Model 3 LR.
KLAR FOR START: Første bil avgårde var Mercedes EQS, fulgt av BMW iX xDrive50 og Tesla Model 3 LR.

Med på testen var også et par eksemplarer av identiske modeller som har fått litt ulike forutsetninger:

Hvor mye betyr takboksen? Vi har med tre Polestar 2 i testen, to av dem er Long Range med firehjulsdrift. Den ene av disse har takboks og 170 kg last i bagasjerommet. Hva utgjør dette i forbruk og rekkevidde?

Hvor mye betyr dekkstørrelsen? Vi har med tre Ioniq 5 i testen, to av dem med firehjulsdrift og samme utstyrsnivå – med ett unntak: Den ene har 235/55-R19-hjul, den andre har 255/45-R20-hjul. Her får vi svaret på hva litt tyngre hjul med litt større avtrykk mot underlaget, betyr.

Vi kommer tilbake med reportasjer om disse to temaene i ukene som kommer.

Men på andre spørsmål kom ganske umiddelbare svar:

Blant de typiske familiebilene er det stadig flere modeller å velge mellom. Og hvis det skal trekkes en overordnet konklusjon om rekkeviddenivået blant disse, så har svaret fem bokstaver: Tesla.

En stadig forbedret Model 3 gikk lengst av alle, mens nye Model Y imponerte med avvik på bare 11 prosent (Standard Range-utgaven av Model 3 hadde riktignok avvik på over 22 prosent). Også kinesiske BYD Tang er på sterke 11 prosent.

Andre familiemodeller som Kia EV6 (4WD), VW ID.4 (Pro), Hyundai Ioniq 5 (2WD) og Skoda Enyaq iV 80X har vinteravvik som må sies å være godt innenfor det akseptable.

Forøvrig hadde Porsche Taycan Cross Turismo imponerende lavt avvik blant de største bilene, med sine 11 prosent, mens Cupra Born var overlegent best blant budsjettbilene i testen med avvik på 14 prosent.

Rent Tesla-bord

I en rangering av det laveste strømforbruket gjør de tre Teslaene i testen rent bord på pallen med kWh-noteringer pr 100 km på henholdsvis 14,8 (Model 3 LR), 15,4 (Model 3 SR) og 15,8 (Model Y).

Blant de mye omtalte nyhetene kom BMW i4 inn med forbruk på 19,4, mens begge iX-variantene var på 21-tallet i forbruk for turen samlet.

Vi har også testet hvordan de mange modellene presterer når det kommer til hurtiglading. Tall og kommentarer fra ladetesten kommer en av de nærmeste dagene.

Les også: Her er lenke til våre tidligere rekkeviddetester

Vær obs på at en bilmodell kan ha veldig ulike WLTP-verdier, avhengig av utstyrsnivå og hjulstørrelse. Hvis ikke annet er oppgitt, har vi brukt det WLTP-tallet som vi har fått opplyst fra importøren på den aktuelle bilen som deltar i testen.

Bruker vi stor-SUVen BMW iX xDrive50 som eksempel, så har denne en WLTP-rekkevidde i et intervall mellom 550 og 630 km. Testbilen hadde utstyr og dekkstørrelse som gir WLTP på 591 km. Tendensen blant norske bilkjøpere til å velge store dekkdimensjoner betyr at rekkevidden ikke blir optimal. Generelt innebærer store dekk at bilen får kortere rekkevidde.

BUDSJETTKLASSE:

Det er ikke så veldig mange nyheter blant de rimeligste modellene, men her er tre biler rundt 350.000 kroner som vi ikke har rekkeviddetestet på vinterføre tidligere.

CUPRA BORN (RWD)

Oppgitt WLTP-rekkevidde: 395 km.

WLTP-forbruk: 15,4 kWh/100 km.

KOMMENTAR: Denne ID.3-utfordreren har vakt begeistring. Spennende priset rundt 350.000. Ikke kjørt i våre tester før, men bør i prinsippet prestere på linje med konserntvilling VW ID.3. Les vår test av Cupra Born her

OPEL MOKKA-E (FWD)

Oppgitt WLTP-rekkevidde: 338 km.

WLTP-forbruk: 17,4 kWh/100 km.

KOMMENTAR: Opel-forgjenger Ampera-e slet i vintertester, men var supergod på rekkevidde sommerstid. Rimeligste bil i testen. Les vår test av Mokka-e her

Elbil sommertest 2020.
Foto: Tomm W.Christiansen

PEUGEOT E-2008 (FWD)

Oppgitt WLTP-rekkevidde: 320 km.

WLTP-forbruk: 15,6 kWh/100 km.

KOMMENTAR: En bil som scorer godt på tradisjonelle norske preferanser, selv om den har korteste rekkevidde i testen. Er ikke primært en bil for langkjøring, klarer den nær 30 mil får den enda en tommel opp. Les vår test av e-2008 her

1

MELLOMKLASSE:

Ferdig med barnevogn-perioden eller er dere en mindre familie? Lykkelig familie på to? Dette er bilen når bagasjerombehovet ikke er like stort. 

BMW i4 M50 (4WD)

Oppgitt WLTP-rekkevidde: 497 km.

WLTP-forbruk: 19,0 kWh/100 km.

KOMMENTAR: Denne nye kombikupéen har fått ekstremt gode kritikker, og den starter prismessig under 500.000. De mer sporty M50-variantene ligger høyere i pris. Spennende i denne testen, hvor BMW-er tradisjonelt gjør det bra. Les vår prøvekjøring av i4 her

EL-bil test sommeren 2021.Foto: Tomm W. Christiansen

MERCEDES-BENZ EQA 250 (FWD)

Oppgitt WLTP-rekkevidde: 401 km.

WLTP-forbruk: 17,0–18,3 kWh/100 km.

KOMMENTAR: Populær modell blant dem som liker tysk premium, ønsker elbil, men ikke har all verdens plassbehov. Langt unna klasseledende rekkevidde. Les vår prøvekjøring av EQA her

2021 NAF Elbiltesten

POLESTAR 2 LR Dual Motor (4WD)

Oppgitt WLTP-rekkevidde: 476 km.

WLTP-forbruk: 20,2 kWh/100 km.

KOMMENTAR: Denne Polestar-modellen har ikke vært veldig imponerende i rekkeviddetester tidligere, men den har fått forbedringer som gjør at vi venter klart bedre tall denne gangen. Les vår test av Polestar 2 her

2021 NAF Elbiltesten

POLESTAR 2 LR Single Motor (FWD)

Oppgitt WLTP-rekkevidde: 517 km.

WLTP-forbruk: 18,6 kWh/100 km.

KOMMENTAR: Med forhjulsdrift har bilen lavere forbruk og bedre rekkevidde – og lavere pris. Er avviket fra WLTP det samme for begge? Les vår test av Polestar 2 her

EL-biltest sommer 2021.Foto: Tomm W. Christiansen

TESLA MODEL 3 LR Dual Motor (4WD)

Oppgitt WLTP-rekkevidde: 614 km.

WLTP-forbruk: 14,7 kWh/100 km.

KOMMENTAR: I kombinertøvelsen pris+rekkevidde er Model 3 hard å slå. Den har vært i testen flere ganger tidligere, men i stadig forbedret utgave har vi den med som en referanse. Les vår test av Model 3 her

EL-biltest sommer 2021.Foto: Tomm W. Christiansen

TESLA MODEL 3 SR (RWD)

Oppgitt WLTP-rekkevidde: 448 km.

WLTP-forbruk: 14,7 kWh/100 km.

KOMMENTAR: Naturlig å sammenlikne med Polestars Single Motor på pris. Men denne modellen med én motor og bakhjulsdrift går vesentlig kortere enn Long Range. Les vår test av Model 3 her

Volvo C40 Recharge, Fjord Blue

VOLVO C40 RECHARGE (4WD)

Oppgitt WLTP-rekkevidde: 437 km.

WLTP-forbruk: 21,1 kWh/100 km.

KOMMENTAR: Første Volvo som bare kommer i en helelektrisk versjon. I prinsippet identisk med XC40 på prestasjon. Les vår test av C40 her

2021 NAF Elbiltesten

VW ID.3 PRO S (RWD)

Oppgitt WLTP-rekkevidde: 539 km.

WLTP-forbruk: 16,3 kWh/100 km.

KOMMENTAR: Kanskje har ikke ID.3 blitt den slageren VW håpet på, men denne topputgaven har imponerende rekkevidde. Les vår test av ID.3 her

XPENG P7 (4WD)

Oppgitt WLTP-rekkevidde: 470 km.

WLTP-forbruk: 19,4 kWh/100 km.

KOMMENTAR: Spennende kinesisk nykommer. Tesla-lik i designet, men kan den konkurrere på rekkevidde? Det gjenstår å se, batteripakken er i hvert fall marginalt større (80,9 kWh). Les vår første prøvekjøring av P7 her

1

FAMILIEBILER:

Dette begynner å bli en modellklasse hvor konkurransen er hard, og med unntak av Tesla Model 3 er det her vi finner de mestselgende modellene.

AUDI E-TRON Q4 40 (RWD)

Oppgitt WLTP-rekkevidde: 485 km.

WLTP-forbruk: 18,6 kWh/100 km.

KOMMENTAR: Q4 har store likhetstrekk med konsernsøsken Skoda Enyaq og VW ID.4. Denne er noe høyere priset (i tillegg til den evige faren for å gå i Audis utstyrsfelle). Har fått svært god kritikk og er mest solgte bil hittil i 2022. Les vår test av Q4 her

AUDI E-TRON Q4 50 QUATTRO (4WD)

Oppgitt WLTP-rekkevidde: 459 km.

WLTP-forbruk: 19,1 kWh/100 km.

KOMMENTAR: Firehjulsdrift, kraftigere motor og noe høyere pris. Som de andre 4WD-bilene er rekkevidden noe svakere enn 2WD-alternativet. Les vår test av Q4 her

BYD TANG (4WD)

Oppgitt WLTP-rekkevidde: 400 km.

WLTP-forbruk: 21,6 kWh/100 km.

KOMMENTAR: Nest mest solgte kinesiske bilmodell i Norge i 2021. Den har ikke konkurranseledende forbruk og rekkevidde, men blir spennende å vurdere under vinterlige forhold. Les vår test av BYD Tang her

HYUNDAI IONIQ 5 LR (4WD)

Oppgitt WLTP-rekkevidde: 460 km.

WLTP-forbruk: 17,7 kWh/100 km.

KOMMENTAR: Kåret til «Årets beste bilkjøp» i Motor i fjor. Er skarpere på ladefart enn rekkevidde, men hvordan presterer den i kaldt vær? Les vår test av Ioniq 5 her

HYUNDAI IONIQ 5 (RWD)

Oppgitt WLTP-rekkevidde: 481 km.

WLTP-forbruk: 16,8 kWh/100 km.

KOMMENTAR: Varianten med bakhjulsdrift har lavere forbruk og lengre rekkevidde. Les vår test av Ioniq 5 her

KIA EV6 GTL

KIA EV6 (4WD)

Oppgitt WLTP-rekkevidde: 484 km.

WLTP-forbruk: 18,0 kWh/100 km.

KOMMENTAR: En bil med store likhetstrekk med konsernsøster Ioniq 5. Noe høyere pris – og noe større rekkevidde. Les vår test av EV6 her

KIA EV6 GTL

KIA EV6 (RWD)

Oppgitt WLTP-rekkevidde: 528 km.

WLTP-forbruk: 16,5 kWh/100 km.

KOMMENTAR: Samme modell, men med bakhjulsdrift. Klarer den 50 mil? Les vår test av EV6 her

Mercedes-EQ, EQB 350 4MATIC (Stromverbrauch kombiniert NEFZ: 16,2 kWh/100 km; 
CO2-Emissionen kombiniert: 0 g/km), AMG Line; Exterieur: patagonienrot// Mercedes-EQ, EQB 350 4MATIC, AMG Line; exterior: patagonia red

MERCEDES-BENZ EQB 350 4MATIC (4WD)

Oppgitt WLTP-rekkevidde: 407 km.

WLTP-forbruk: 18,1–19,4 kWh/100 km.

KOMMENTAR: Motorkraft og batteripakke som mindre EQA, men med 7 seter, større karosseri og firehjulstrekk er forbruket høyere. Les vår prøvekjøring av EQB her

NIO ES8 7-seter (4WD)

Oppgitt WLTP-rekkevidde: 500 km.

WLTP-forbruk: – kWh/100 km.

KOMMENTAR: Teknosterke Nio lover brukbar rekkevidde, men har ikke oppgitt forbrukstall. Vi er spent! Les vår test av Nio ES8 her

26.03.2021, Oslo.
Test av Scoda Enyaq og VW ID4.
Foto: Tomm W. Christiansen

SKODA ENYAQ iV80X (4WD)

Oppgitt WLTP-rekkevidde: 477 km.

WLTP-forbruk: 18,2 kWh/100 km.

KOMMENTAR: Hevdet seg godt i sommertesten sammenliknet med ID.4. Nå er Q4 kommet til i samme konsernkonkurranse. Vi er spent på Skodas vinterprestasjoner: Blant småbilene var Citigo-e svakere enn Mii Electric og e-Up! Les vår test av Enyaq her

EL-biltest sommer 2021.Foto: Tomm W. Christiansen

SKODA ENYAQ iV80 (RWD)

Oppgitt WLTP-rekkevidde: 509 km.

WLTP-forbruk: 17,7 kWh/100 km.

KOMMENTAR: Bakhjulsdrift av modellen over. Kan klare over 500 km. I prinsippet. Denne modellen gikk 520 km i sommertest i juni.

Les vår test av Enyaq her

<span class="font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">SIST, MEN FREMST:</span> Tesla Model Y har alt det beste fra Model 3 – og mer.

TESLA MODEL Y (4WD)

Oppgitt WLTP-rekkevidde: 507 km.

WLTP-forbruk: 16,9 kWh/100 km.

KOMMENTAR: SUV-utgaven av Model 3 har betydelig høyere forbruk – og ditto rekkevidde.

Les vår test av Model Y her

The new Volkswagen ID.4 GTX

VW ID.4 GTX (4WD)

Oppgitt WLTP-rekkevidde: 475 km.

WLTP-forbruk: 18,6 kWh/100 km.

KOMMENTAR: Dette er en ID.4 helt fram til taket bøyer av og den blir litt kulere å se på. 4x4 med litt høyere forbruk.

Les vår test av ID.4 her

26.03.2021, Oslo.
Test av Scoda Enyaq og VW ID4.
Foto: Tomm W. Christiansen

VW ID.4 PRO (RWD)

Oppgitt WLTP-rekkevidde: 485 km.

WLTP-forbruk: 18,4 kWh/100 km.

KOMMENTAR: Modellen som i praksis er blitt den nye folkevogna. Her skal den prestere med bakhjulsdrift og optimal rekkevidde.

Les vår test av ID.4 her

1

PREMIUM:

Spiller ikke prisen noen særlig rolle? Her er fem av de mest attraktive nyhetene på elbilfronten i første vintertest.

PORSCHE TAYCAN 4 CROSS TURISMO (4WD)

Oppgitt WLTP-rekkevidde: Inntil 484 km.

WLTP-forbruk: – kWh/100 km.

KOMMENTAR: Verdens første elektriske stasjonsvogn, hvis du velger å se sånn på det. Panserkvalitet i interiøret, men hva med vinteregenskapene? Les mer om Cross Turismo her

EQS 580 4MATIC (Stromverbrauch kombiniert (NEFZ): 19,6-17,6 kWh/100 km; CO2-Emissionen: 0 g/km); Exterieur: Edition 1, high tech silber/obsidianschwarz; Interieur: Leder nappa grau;Stromverbrauch kombiniert (NEFZ): 19,6-17,6 kWh/100 km; CO2-Emissionen: 0 g/km*EQS 580 4MATIC (combined electrical consumption (NEDC): 19.6-17.6 kWh/100 km; CO2 emissions: 0 g/km); exterior: Edition 1, high tech silver/obsidian black; interior: leather nappa grey;Combined electrical consumption (NEDC): 19.6-17.6 kWh/100 km; CO2 emissions: 0 g/km*

MERCEDES-BENZ EQS 580 4MATIC (4WD)

Oppgitt WLTP-rekkevidde: 645 km.

WLTP-forbruk: 17,2–20,1 kWh/100 km.

KOMMENTAR: El-flaggskipet til Mercedes-Benz har komfort til de aller lengste turene. Rekkeviddetallet tilsier en lang dag for den heldige sjåføren. Les vår prøvekjøring av EQS her

2021 NAF Elbiltesten

AUDI E-TRON GT (4WD)

Oppgitt WLTP-rekkevidde: 463 km.

WLTP-forbruk: 21,1 kWh/100 km.

KOMMENTAR: Teknisk sett en Taycan, bare litt rimeligere. Hvor langt kommer den når den kjøres litt roligere enn den fortjener? Les vår prøvekjøring av e-tron GT her

BMW iX xDRIVE40 (4WD)

Oppgitt WLTP-rekkevidde: 402 km.

WLTP-forbruk: 20,7 kWh/100 km.

KOMMENTAR: Motor har stilt spørsmål om dette er verdens beste bil i øyeblikket? Norsk vinterføre vil bringe oss nærmere et svar. Les vår prøvekjøring av iX her

BMW iX xDRIVE50 (4WD)

Oppgitt WLTP-rekkevidde: 591 km.

WLTP-forbruk: 21,4 kWh/100 km.

KOMMENTAR: Storebror kommer med nesten 200 hk mer enn xDrive40. Trolig den eneste bilen i den testen som er i nærheten av EQS og Model 3 på rekkevidde. Les vår prøvekjøring av iX her

<span class="font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">UT PÅ TUR:</span> Tesla Model 3 med en Ford Mustang Mach-E RWD på hjul over Venabygdsfjellet i testen for to år siden.
UT PÅ TUR: Tesla Model 3 med en Ford Mustang Mach-E RWD på hjul over Venabygdsfjellet i testen for to år siden.

1