
Motor og NAFs store rekkeviddetest:
Så mye rekkevidde gikk tapt i vinterkulda
Alle de 31 modellene i den store rekkeviddetesten hadde et avvik fra oppgitt rekkevidde på mer enn 10 prosent. Mange av de nye populære familiebilene rullet mellom 10 og 15 prosent kortere enn lovet i vinterkulda.
Det er resultater som føyer seg ganske godt inn i rekken fra våre tidligere rekkeviddetester. For elbiler går kortere i kaldt vær, det er ingen nyhet. Spørsmålet er bare hvor mye kortere?
Motor og NAF tar med alle nye elbiler i en identisk test på både sommer- og vinterføre for å få indikasjoner på hvor store avvikene er fra de offisielle WLTP-tallene som vi fristes med i reklamen.
Dessverre ser vi ingen tendens til at avvikene blir mindre.
Denne gang knivet luksusmodellen Mercedes-Benz EQS hjul mot hjul med folkefavoritten Tesla Model 3. Til slutt endte Teslaen med høyest kilometerstand: 521 kilometer. EQS stoppet på 513 km, mens BMW iX xDrive50 med 503 km også krøp over 50 mil.
Men det var kinesiske BYD Tang som relativt sett leverte best, med bare 11 prosent avvik fra de lovede 400 kilometrene (den gikk 356 km).
Imponerte gjorde også nye Tesla Model Y – som gikk 451 km og hadde et avvik på 11,05 prosent. Og det skal understrekes at de siste 10 milene gikk med mer stigning og lavere temperatur enn BYD Tang slet med på slutten.
På oversikten nedenfor er ett resultat som har vakt særlig oppsikt, nemlig at Skoda Enyaq iV 80 (varianten med bakhjulsdrift) bare gikk 347 km – mer enn fem mil kortere samme modell med firehjulstrekk. Normalt er resultatene omvendt. Tallene stemmer så dårlig med hva vi kunne vente at vi prøver å få en ny test med iV 80 på samme rute så snart som mulig.
Sjekk resultatlista!
Her er oversikten over bilene i testen, med oppgitt WLTP-rekkevidde, stopptall og avvik fra WLTP. Lengre ned på sidene er passeringene fra hver 50. km. Forbrukstallene er kWh/100 km (du finner mer omtale og lenke til test av hver enkelt modell lengre ned på nettsiden):
PS: Vi opplever i enkelte tilfeller at importørene ikke klarer å gi oss korrekt WLTP, hensyntatt den dekkdimensjon og utstyrsspesifikasjon som testbilen faktisk har. Det skjedde denne gang med NIO ES8. Den har WLTP-rekkevidde på 488 km, ikke 500, som vi først fikk oppgitt. Også VW ID.4 GTX hadde feil rekkeviddetall (466, ikke 475 km). Oversikten ble derfor korrigert 31. januar.
Her er rekkeviddetallene:
Modell (temp. varierte fra 0° til -10°) | WLTP-tall | STOPP | Avvik |
Tesla Model 3 LR Dual motor | 614 km/14,7 kWh | 521 km | -15,15 % |
Mercedes-Benz EQS 580 4matic | 645 km/18,3 kWh | 513 km | -20,47 % |
BMW iX xDrive50 | 591 km/21,4 kWh | 503 km | -14,89 % |
Tesla Model Y LR Dual motor | 507 km/16,9 kWh | 451 km | -11,05 % |
Volkswagen ID.3 PRO S | 539 km/16,3 kWh | 435 km | -19,29 % |
Kia EV6 2WD | 528 km/16,5 kWh | 429 km | -18,75 % |
NIO ES8 LR 7-seter | 488 km/21,5 kWh | 425 km | -12,91 % |
Kia EV6 4WD | 484 km/18,0 kWh | 423 km | -12,60 % |
Volkswagen ID.4 Pro | 485 km/18,4 kWh | 414 km | -14,64 % |
Hyundai Ioniq 5 2WD | 481 km/16,8 kWh | 408 km | -15,18 % |
BMW i4 M50 | 497 km/19,0 kWh | 406 km | -18,31 % |
Skoda Enyaq iV80X | 477 km/18,2 kWh | 403 km | -15,51 % |
Porsche Taycan 4 Cross Turismo | 456 km/22,4 kWh | 402 km | -11,84 % |
Polestar 2 LR Single motor | 517 km/18,6 kWh | 400 km | -22,63 % |
Audi e-tron GT | 463 km/21,1 kWh | 392 km | -15,33 % |
Xpeng P7 | 470 km/19,4 kWh | 383 km | -18,51 % |
Audi e-tron Q4 40 | 485 km/18,6 kWh | 380 km | -21,65 % |
Hyundai Ioniq 5 4WD (19-tommer) | 460 km/17,7 kWh | 369 km | -19,78 % |
Hyundai Ioniq 5 LR 4WD (20-tommer) | 430 km/17,7 kWh | x | x |
BYD Tang | 400 km/21,6 kWh | 356 km | -11,00 % |
Volkswagen ID.4 GTX | 466 km/18,6 kWh | 353 km | -24,20 % |
Audi e-tron Q4 50 quattro | 459 km/19,1 kWh | 349 km | -23,97 % |
Skoda Enyaq iV80 | 509 km/17,7 kWh | 347 km | -31,83 % |
Tesla Model 3 SR | 448 km/14,0 kWh | 346 km | -22,87 % |
Polestar 2 LR Dual motor | 476 km/20,2 kWh | 340 km | -28,57 % |
Polestar 2 LR Dual motor (m bagasje) | 470 km/19,5 kWh | x | x |
Cupra Born | 395 km/15,4 kWh | 339 km | -14,18 % |
Volvo C40 Recharge | 437 km/21,1 kWh | 333 km | -23,80 % |
Mercedes-Benz EQA 250 | 401 km/17,7 kWh | 331 km | -17,46 % |
BMW iX xDrive40 | 402 km/20,7 kWh | 316 km | -21,39 % |
Mercedes-Benz EQB 350 4matic | 407 km/18,1 kWh | 315 km | -22,60 % |
Opel Mokka-e | 338 km/16,2 kWh | 263 km | -22,19 % |
Peugeot e-2008 | 320 km/15,6 kWh | 228 km | -28,75 % |
Vår testrute gikk fra Oslo, via Lygnasæter, Gjøvik, Ringebu, Dombås, Hjerkinn, Folldal og så sørover Venabygdsfjellet til Ringebu igjen. Bilene som gikk lengst stoppet like nord for Kvam.
Bilene startet med fulladet batteri, uten forvarming, fra et garasjelokale på Vulkan i Oslo hvor temperaturen over natten var mellom 10 og 15 grader. En av bilene, Opel Mokka-e, koblet fra under ladingen om natten, og ble derfor ladet helt frem til den trillet ut av garasjen. At den dermed startet med varmt batteri, har helt sikkert påvirket rekkevidden positivt – hvor mye er det vanskelig å si.

Her er passeringstallene hver 50. km:
Modell (ute-temp. ved start +0°) | 550 km (-10°) | 500 km (-1°) | 450 km (-1°) | 400 km (-2°) | 350 km (-2°) | 300 km (-5°) | 250 km (-8°) | 200 km (-6°) | 150 km (-5°) | 100 km (-0°) | 50 km (-8°) |
Tesla Model 3 LR Dual motor | STOPP 521 km 14,8 kWH | 1 km 0 % 14,7 kWh | 34 km 6 % 15,4 kWh | 86 km 15 % 15,6 kWh | 136 km 23 % 16,2 kWh | 214 km 37 % 15,4 kWh | 281 km 49 % 15,1 kWh | 340 km 59 % 15,0 kWh | 395 km 68 % 15,3 kWh | 430 km 75 % 18,6 kWh | 511 km 88 % 16,3 kWh |
Mercedes-Benz EQS 580 4matic | STOPP 513 km 20,7 kWh | 0 km 0 % -- kWh | 22 km 5 % 21,9 kWh | 82 km 15 % 21,7 kWh | 120 km 23 % 22,5 kWh | 199 km 38 % 21,2 kWh | 249 km 48 % 21,1 kWh | 313 km 58 % 21,1 kWh | 372 km 69 % 21,6 kWh | 407 km 74 % 26,4 kWh | 473 km 87 % 26,5 kWh |
BMW iX xDrive50 | STOPP 503 km 21,0 kWh | 0 km 0 % 21,0 kWh | 3 km 2 % 22,7 kWh | 68 km 13 % 22,5 kWh | 83 km 20 % 23,5 kWh | 166 km 34 % 22,6 kWh | 210 km 46 % 22,4 kWh | 280 km 57 % 22,2 kWh | 333 km 67 % 22,3 kWh | 330 km 74 % 26,4 kWh | 402 km 88 % 24,4 kWh |
Tesla Model Y LR Dual motor | STOPP 451 km 15,8 kWh | 0 km 0 % 15,7 kWh | 44 km 9 % 15,9 kWh | 78 km 15 % 16,8 kWh | 157 km 31 % 16,0 kWh | 224 km 44 % 15,6 kWh | 280 km 55 % 15,6 kWh | 333 km 66 % 15,8 kWh | 368 km 73 % 18,9 kWh | 442 km 87 % 16,9 kWh | |
Volkswagen ID.3 PRO S | STOPP 435 km 17,3 kWh | 16 km 3 % 17,6 kWh | 32 km 10 % 18,7 kWh | 117 km 25 % 17,9 kWh | 171 km 39 % 17,7 kWh | 226 km 52 % 17,6 kWh | 283 km 65 % 17,5 kWh | 288 km 73 % 20,7 kWh | 364 km 88 %19,3 kWh | ||
Kia EV6 2WD | STOPP 429 km 17,3 kWh | 9 km 2 % 17,6 kWh | 42 km 11 % 18,5 kWh | 115 km 30 % 17,7 kWh | 174 km 43 % 17,4 kWh | 227 km 55 % 17,3 kWh | 283 km 69 % 17,2 kWh | 333 km 75 % 20,5kWh | 394 km 89 % 18,8 kWh | ||
Kia EV6 4WD | STOPP 423 km 17,6 kWh | 9 km 2 % 17,6 kWh | 40 km 11 % 18,8 kWh | 119 km 30 % 17,8 kWh | 175 km 43 % 17,6 kWh | 226 km 55 % 17,4 kWh | 280 km 68 % 17,4 kWh | 321 km 75 % 20,7 kWh | 378 km 89 % 19,5 kWh | ||
NIO ES8 LR 7-seter | STOPP 425 km 19,1 kWh | 10 km 3 % 21,2 kWh | 34 km 11 % 25 kWh | 105 km 28 % 22,4 kWh | 166 km 42 % 21,2 kWh | 267 km 54 % 17,4 kWh | 269 km 65 % 21,1 kWh | 261 km 73 % 24,7 kWh | 354 km 88 % -- | ||
Volkswagen ID.4 Pro | STOPP 414 km 18,4 kWh | 8 km 1 % 18,5 kWh | 29 km 9 % 19,5 kWh | 115 km 25 % 18,8 kWh | 189 km 41 % 18,0 kWh | 233 km 53 % 18,1 kWh | 284 km 65 % 18,3 kWh | 293 km 73 % 21,7 kWh | 366 km 88 % 19,8 kWh | ||
Hyundai Ioniq 5 2WD | STOPP 408 km 17,2 kWh | 0 km 0 % 17,3 kWh | 22 km 8 % 18,1 kWh | 99 km 28 % 17,2 kWh | 158 km 41 % 17,0 kWh | 210 km 55 % 16,7 kWh | 269 km 67 % 16,6 kWh | 317 km 75 % 19,6 kWh | 376 km 89 % 17,5 kWh | ||
BMW i4 M50 | STOPP 406 km 19,6 kWh | 0 km 0 % 19,6 kWh | 21 km 6 % 20,6 kWh | 91 km 23 % 19,6 kWh | 149 km 38 % 19,3 kWh | 224 km 50 % 19,5 kWh | 335 km 62 % 19,6 kWh | 288 km 70 % 23,3 kWh | 348 km 85 % 21,9 kWh | ||
Skoda Enyaq iV80X | STOPP 403 km 19,0 kWh | 0 km 0 % 19,1 kWh | 19 km 6 % 19,9 kWh | 103 km 22 % 18,9 kWh | 162 km 38 % 18,5 kWh | 219 km 51 % 18,3 kWh | 286 km 64 % 18,1 kWh | 282 km 72 % 21,9 kWh | 365 km 88 % 19,9 kWh | ||
Porsche Taycan 4 Cross Turismo | STOPP 402 km 21,5 kWh | 104 km 26 % 21,4 kWh | 153 km 40 % 21,1 kWh | 212 km 54 % 20,8 kWh | 262 km 66 % 20,5 kWh | 289 km 74 % 24,1 kWh | 331 km 88 % 22,3 kWh | ||||
Polestar 2 LR Single motor | STOPP 400 km 17,9 kWh | 0 km 0 % 17,9 kWh | 50 km 6 % 18,9 kWh | 120 km 27 % 18,1 kWh | 170 km 39 % 17,7 kWh | 230 km 51 % 17,7 kWh | 280 km 63 % 17,8 kWh | 310 km 70 % 21,4 kWh | 380 km 86 % 20,1 kWh | ||
Audi e-tron GT | STOPP 392 km 20,6 kWh | 19 km 6 % 21,5 kWh | 99 km 24 % 20,5 kWh | 151 km 38 % 20,3 kWh | 199 km 51 % 20,2 kWh | 254 km 64 % 20,2 kWh | 297 km 72 % 23,5 kWh | 327 km 86 % 22,7 kWh | |||
Xpeng P7 | STOPP 383 km 16,2 kWh | Uviss rest -- 25,4 kWh | 105 km -- 19,8 kWh | 172 km -- 18,5 kWh | 228 km -- 18,3 kWh | 282 km -- 18,8 kWh | 330 km -- 22,0 kWh | 403 km -- 20,4 kWh | |||
Audi e-tron Q4 40 | STOPP 380 km 19,8 kWh | 0 km 1 % 20,3 kWh | 66 km 17 % 19,5 kWh | 127 km 32 % 19,3 kWh | 184 km 47 % 19,1 kWh | 238 km 62 % 19,5 kWh | 227 km 70 % 22,7 kWh | 306 km 86 % 21,0 kWh | |||
Hyundai Ioniq 5 4WD (19-tommer) | STOPP 369 km 18,8 kWh | 9 km 3 % 19,0 kWh | 75 km 23 % 18,0 kWh | 124 km 39 % 17,7 kWh | 164 km 53 % 17,4 kWh | 209 km 66 % 17,4 kWh | 243 km 74 % 20,3 kWh | 293 km 88 % 18,5 kWh | |||
Hyundai Ioniq 5 LR 4WD (20-tommer) | TATT AV m 80 km rest | 131 km 36 & 18,6 kWh | 186 km 50 % 18,3 kWh | 247 km 64 % 18,2 kWh | 299 km 73 % 21,4 kWh | 365 km 88 % 19,4 kWh | |||||
BYD Tang | STOPP 356 km | 40 km 18 % 25,7 kWh | 136 km 34 % 24,1 kWh | 196 km 49 % 22,4 kWh | 252 km 63 % 14,8 kWh | 290 km 72 % 26,9 kWh | 358 km 89 % 21,4 kWh | ||||
Volkswagen ID.4 GTX | STOPP 353 km 21,7 kWh | 0 km 0 % 21,7 kWh | 68 km 16,0 % 20,5 kWh | 129 km 32 % 20,0 kWh | 189 km 49 % 19,7 kWh | 257 km 61 % 19,5 kWh | 252 km 70 % 23,2 kWh | 378 km 89 % 19,5 kWh | |||
Audi e-tron Q4 50 quattro | STOPP 347 km 21,4 kWh | 80 km 18 % 20,2 kWh | 152 km 34 % 19,8 kWh | 214 km 49 % 19,7 kWh | 280 km 62 % 19,7 kWh | 265 km 70 % 23,4 kWh | 388 km 87 % 20,9 kWh | ||||
Skoda Enyaq iV80 | STOPP 347 km 20,3 kWh | 71 km 17 % 19,4 kWh | 130 km 32 % 19,0 kWh | 186 km 46 % 18,9 kWh | 244 km 60 % 19,0 kWh | 253 km 70 % 22,2 kWh | 325 km 86 % 20,1 kWh | ||||
Tesla Model 3 SR | STOPP 346 km 15,4 kWh | 46 km 11 % 15,0 kWh | 113 km 28 % 14,8 kWh | 176 km 42 % 14,7 kWh | 233 km 55 % 15,0 kWh | 273 km 65 % 17,6 kWh | 347 km 82 % 15,9 kWh | ||||
Polestar 2 LR Dual motor | STOPP 340 km 21,8 kWh | 55 km 13 % 21,2 kWh | 110 km 29 % 207, kWh | 170 km 42 % 21,0 kWh | 220 km 55 % 21,2 kWh | 260 km 64 % 24,9 kWH | 330 km 82 % 23,4 kWh | ||||
Polestar 2 LR Dual motor (m bagasje) | TATT AV ETTER 300 km | 35 km 10 % 22,9 kWh | 100 km 24 % 22,6 kWh | 160 km 40 % 22,3 kWh | 220 km 54 % 22,0 kWh | 270 km 66 % 25,8 kWh | 340 km 83 % 24,0 kWh | ||||
Cupra Born | STOPP 339 km 16,9 kWh | 102 km 26 % 16,2 kWh | 163 km 44 % 16,0 kWh | 213 km 58 % 16,1 kWh | 234 km 68 % 18,9 kWh | 303 km 86 % 18,0 kWh | |||||
Volvo C40 Recharge | STOPP 333 km 22,3 kWh | 85 km 25 % 20,7 kWh | 150 km 41 % 20,5 kWh | 210 km 54 % 20,4 kWh | 226 km 63 % 23,7 kWh | 290 km 81 % 20,7 kWh | |||||
Mercedes-Benz EQA 250 | STOPP 331 km 19,5 kWh | 33 km 10 % 19,2 kWh | 81 km 26 % 18,8 kWh | 137 km 40 % 19,1 kWh | 190 km 54 % 19,2 kWh | 223 km 64 % 22,8 kWh | 272 km 82 % 21,9 kWh | ||||
BMW iX xDrive40 | STOPP 316 km 21,6 kWh | 59 km 23 % 21,0 kWh | 107 km 40 % 20,5 kWh | 154 km 55 % 20,0 kWh | 199 km 64 % 23,8 kWh | 246 km 83 % 21,9 kWh | |||||
Mercedes-Benz EQB 350 4matic | STOPP 315 km 20,8 kWh | 9 km 3 % 20,7 kWh | 65 km 20 % 20,4 kWh | 128 km 37 % 20,2 kWh | 186 km 53 % 202, kWh | 226 km 63 % 23,7 kWh | 286 km 82 % 22,6 kWh | ||||
Opel Mokka-e | STOPP 263 km 16,4 kWh | -- km 7 % 16,3 kWh | 78 km 29 % 15,8 kWh | 124 km 47 % 15,8 kWh | 168 km 62 % 18,3 kWh | 274 km 74 % 16,2 kWh | |||||
Peugeot e-2008 | STOPP 228 km 17,9 kWh | 6 km -- 17,8 kWh | 56 km -- 17,7 kWh | 82 km -- 20,2 kWh | 204 km -- 19,1 kWh |

Med på testen var også et par eksemplarer av identiske modeller som har fått litt ulike forutsetninger:
Hvor mye betyr takboksen? Vi har med tre Polestar 2 i testen, to av dem er Long Range med firehjulsdrift. Den ene av disse har takboks og 170 kg last i bagasjerommet. Hva utgjør dette i forbruk og rekkevidde?
Hvor mye betyr dekkstørrelsen? Vi har med tre Ioniq 5 i testen, to av dem med firehjulsdrift og samme utstyrsnivå – med ett unntak: Den ene har 235/55-R19-hjul, den andre har 255/45-R20-hjul. Her får vi svaret på hva litt tyngre hjul med litt større avtrykk mot underlaget, betyr.
Vi kommer tilbake med reportasjer om disse to temaene i ukene som kommer.
Men på andre spørsmål kom ganske umiddelbare svar:
Blant de typiske familiebilene er det stadig flere modeller å velge mellom. Og hvis det skal trekkes en overordnet konklusjon om rekkeviddenivået blant disse, så har svaret fem bokstaver: Tesla.
En stadig forbedret Model 3 gikk lengst av alle, mens nye Model Y imponerte med avvik på bare 11 prosent (Standard Range-utgaven av Model 3 hadde riktignok avvik på over 22 prosent). Også kinesiske BYD Tang er på sterke 11 prosent.
Andre familiemodeller som Kia EV6 (4WD), VW ID.4 (Pro), Hyundai Ioniq 5 (2WD) og Skoda Enyaq iV 80X har vinteravvik som må sies å være godt innenfor det akseptable.
Forøvrig hadde Porsche Taycan Cross Turismo imponerende lavt avvik blant de største bilene, med sine 11 prosent, mens Cupra Born var overlegent best blant budsjettbilene i testen med avvik på 14 prosent.
Rent Tesla-bord
I en rangering av det laveste strømforbruket gjør de tre Teslaene i testen rent bord på pallen med kWh-noteringer pr 100 km på henholdsvis 14,8 (Model 3 LR), 15,4 (Model 3 SR) og 15,8 (Model Y).
Blant de mye omtalte nyhetene kom BMW i4 inn med forbruk på 19,4, mens begge iX-variantene var på 21-tallet i forbruk for turen samlet.
Vi har også testet hvordan de mange modellene presterer når det kommer til hurtiglading. Tall og kommentarer fra ladetesten kommer en av de nærmeste dagene.
Les også: Her er lenke til våre tidligere rekkeviddetester
Vær obs på at en bilmodell kan ha veldig ulike WLTP-verdier, avhengig av utstyrsnivå og hjulstørrelse. Hvis ikke annet er oppgitt, har vi brukt det WLTP-tallet som vi har fått opplyst fra importøren på den aktuelle bilen som deltar i testen.
Bruker vi stor-SUVen BMW iX xDrive50 som eksempel, så har denne en WLTP-rekkevidde i et intervall mellom 550 og 630 km. Testbilen hadde utstyr og dekkstørrelse som gir WLTP på 591 km. Tendensen blant norske bilkjøpere til å velge store dekkdimensjoner betyr at rekkevidden ikke blir optimal. Generelt innebærer store dekk at bilen får kortere rekkevidde.
BUDSJETTKLASSE:
Det er ikke så veldig mange nyheter blant de rimeligste modellene, men her er tre biler rundt 350.000 kroner som vi ikke har rekkeviddetestet på vinterføre tidligere.

CUPRA BORN (RWD)
Oppgitt WLTP-rekkevidde: 395 km.
WLTP-forbruk: 15,4 kWh/100 km.
KOMMENTAR: Denne ID.3-utfordreren har vakt begeistring. Spennende priset rundt 350.000. Ikke kjørt i våre tester før, men bør i prinsippet prestere på linje med konserntvilling VW ID.3. Les vår test av Cupra Born her

OPEL MOKKA-E (FWD)
Oppgitt WLTP-rekkevidde: 338 km.
WLTP-forbruk: 17,4 kWh/100 km.
KOMMENTAR: Opel-forgjenger Ampera-e slet i vintertester, men var supergod på rekkevidde sommerstid. Rimeligste bil i testen. Les vår test av Mokka-e her

PEUGEOT E-2008 (FWD)
Oppgitt WLTP-rekkevidde: 320 km.
WLTP-forbruk: 15,6 kWh/100 km.
KOMMENTAR: En bil som scorer godt på tradisjonelle norske preferanser, selv om den har korteste rekkevidde i testen. Er ikke primært en bil for langkjøring, klarer den nær 30 mil får den enda en tommel opp. Les vår test av e-2008 her
Les Motors biltester:
-
86
Test: BMW iX 50
Kan virkelig en bil til én mill. være verdt prisen? Svaret er ja
-
78
Test: Mercedes EQB
Har bare to svakheter, men de er dessverre ganske store
-
84
Test: BMW i4 M50
BMW lager bedre elbiler enn fossilbiler
-
76
Test: Volvo C40
En Volvo du aldri har sett baken til
-
76
Test: Toyota Yaris Cross (hybrid)
En typisk Toyota, den blir bare bedre og bedre
-
82
Test: Cupra Born (elbil)
Denne er så bra som ID.3 burde vært i fjor sommer
-
85
Test: Kia EV6 (elbil)
Tangerer tidenes beste testresultat
-
80
Test: Nio ES8 (elbil)
Bare noen nybegynnerfeil unna toppscore
-
83
Test: Tesla Model Y (elbil)
En Tesla vi vil ha, ikke bare mene noe om
-
80
Test: BYD Tang (elbil)
Denne mangler egentlig bare én ting: Et kjent navn
-
71
Test: Audi Q3 45 TFSI e (ladehybrid)
Her er en ladbar Audi-SUV som folket ikke vil ha
-
83
Test: BMW iX3 (elbil)
To små mangler unna tidenes toppscore
-
74
Test: Opel Mokka-e (elbil)
Her har Opel laget en skikkelig elektrisk mokkabil
-
62
Test: Citroën ë-SpaceTourer (elbil)
Her vil vi sitte lenger enn strømmen rekker
-
72
Test: Fiat 500 (elbil)
Endelig en Fiat selv en nordmann kan elske
1
MELLOMKLASSE:
Ferdig med barnevogn-perioden eller er dere en mindre familie? Lykkelig familie på to? Dette er bilen når bagasjerombehovet ikke er like stort.

BMW i4 M50 (4WD)
Oppgitt WLTP-rekkevidde: 497 km.
WLTP-forbruk: 19,0 kWh/100 km.
KOMMENTAR: Denne nye kombikupéen har fått ekstremt gode kritikker, og den starter prismessig under 500.000. De mer sporty M50-variantene ligger høyere i pris. Spennende i denne testen, hvor BMW-er tradisjonelt gjør det bra. Les vår prøvekjøring av i4 her

MERCEDES-BENZ EQA 250 (FWD)
Oppgitt WLTP-rekkevidde: 401 km.
WLTP-forbruk: 17,0–18,3 kWh/100 km.
KOMMENTAR: Populær modell blant dem som liker tysk premium, ønsker elbil, men ikke har all verdens plassbehov. Langt unna klasseledende rekkevidde. Les vår prøvekjøring av EQA her

POLESTAR 2 LR Dual Motor (4WD)
Oppgitt WLTP-rekkevidde: 476 km.
WLTP-forbruk: 20,2 kWh/100 km.
KOMMENTAR: Denne Polestar-modellen har ikke vært veldig imponerende i rekkeviddetester tidligere, men den har fått forbedringer som gjør at vi venter klart bedre tall denne gangen. Les vår test av Polestar 2 her

POLESTAR 2 LR Single Motor (FWD)
Oppgitt WLTP-rekkevidde: 517 km.
WLTP-forbruk: 18,6 kWh/100 km.
KOMMENTAR: Med forhjulsdrift har bilen lavere forbruk og bedre rekkevidde – og lavere pris. Er avviket fra WLTP det samme for begge? Les vår test av Polestar 2 her

TESLA MODEL 3 LR Dual Motor (4WD)
Oppgitt WLTP-rekkevidde: 614 km.
WLTP-forbruk: 14,7 kWh/100 km.
KOMMENTAR: I kombinertøvelsen pris+rekkevidde er Model 3 hard å slå. Den har vært i testen flere ganger tidligere, men i stadig forbedret utgave har vi den med som en referanse. Les vår test av Model 3 her

TESLA MODEL 3 SR (RWD)
Oppgitt WLTP-rekkevidde: 448 km.
WLTP-forbruk: 14,7 kWh/100 km.
KOMMENTAR: Naturlig å sammenlikne med Polestars Single Motor på pris. Men denne modellen med én motor og bakhjulsdrift går vesentlig kortere enn Long Range. Les vår test av Model 3 her

VOLVO C40 RECHARGE (4WD)
Oppgitt WLTP-rekkevidde: 437 km.
WLTP-forbruk: 21,1 kWh/100 km.
KOMMENTAR: Første Volvo som bare kommer i en helelektrisk versjon. I prinsippet identisk med XC40 på prestasjon. Les vår test av C40 her

VW ID.3 PRO S (RWD)
Oppgitt WLTP-rekkevidde: 539 km.
WLTP-forbruk: 16,3 kWh/100 km.
KOMMENTAR: Kanskje har ikke ID.3 blitt den slageren VW håpet på, men denne topputgaven har imponerende rekkevidde. Les vår test av ID.3 her

XPENG P7 (4WD)
Oppgitt WLTP-rekkevidde: 470 km.
WLTP-forbruk: 19,4 kWh/100 km.
KOMMENTAR: Spennende kinesisk nykommer. Tesla-lik i designet, men kan den konkurrere på rekkevidde? Det gjenstår å se, batteripakken er i hvert fall marginalt større (80,9 kWh). Les vår første prøvekjøring av P7 her
Les flere elbilersaker på Motor.no:
-
NAF frykter full moms på elbiler:
«Et frekt og usedvanlig provoserende løftebrudd»
-
Kan bestilles nå:
Dette blir pris og rekkevidde for ID. Buzz
-
Prisforskjeller på lading:
Hyundai kutter prisen, men er fortsatt mye dyrere
-
Xpeng P5 offisielt klar:
Skal friste familier med over 400 km til under 400.000
-
Denne skal klare 70–80 mil:
Slik skal Renault kurere rekkeviddeangsten
-
Vente et år eller kutte ut utstyr?
Dette gjør delemangelen med nybildrømmen
-
Lav nyttelast-kapasitet på elbiler:
Hyundai anbefaler å kjøre med ulovlig overvekt
-
Japanske tilstander:
Bare leasing av Toyotas første elbil på hjemmebane
-
Jan betalte 30 kr/kWt:
Dette er trolig Norges høyeste ladepris
-
Mercedes EQXX:
Kjørte over 100 mil på en lading
-
Mot priskaos for dyre elbiler:
Dette må du vite hvis du havner i moms-knipa
-
NAF-undersøkelse:
Brukt elbil nesten like populært som brukt bensin- og dieselbil
-
Varsler elbil-moms fra 500.000 kroner:
«Andre trenger støtte enn de som kan kjøpe Porsche»
-
Populær elbil med liten vektkapasitet:
Calle kan bare ha barna som passasjerer
-
Skal produseres i Spania:
Bekrefter nye elektriske trillinger
1
FAMILIEBILER:
Dette begynner å bli en modellklasse hvor konkurransen er hard, og med unntak av Tesla Model 3 er det her vi finner de mestselgende modellene.

AUDI E-TRON Q4 40 (RWD)
Oppgitt WLTP-rekkevidde: 485 km.
WLTP-forbruk: 18,6 kWh/100 km.
KOMMENTAR: Q4 har store likhetstrekk med konsernsøsken Skoda Enyaq og VW ID.4. Denne er noe høyere priset (i tillegg til den evige faren for å gå i Audis utstyrsfelle). Har fått svært god kritikk og er mest solgte bil hittil i 2022. Les vår test av Q4 her

AUDI E-TRON Q4 50 QUATTRO (4WD)
Oppgitt WLTP-rekkevidde: 459 km.
WLTP-forbruk: 19,1 kWh/100 km.
KOMMENTAR: Firehjulsdrift, kraftigere motor og noe høyere pris. Som de andre 4WD-bilene er rekkevidden noe svakere enn 2WD-alternativet. Les vår test av Q4 her

BYD TANG (4WD)
Oppgitt WLTP-rekkevidde: 400 km.
WLTP-forbruk: 21,6 kWh/100 km.
KOMMENTAR: Nest mest solgte kinesiske bilmodell i Norge i 2021. Den har ikke konkurranseledende forbruk og rekkevidde, men blir spennende å vurdere under vinterlige forhold. Les vår test av BYD Tang her

HYUNDAI IONIQ 5 LR (4WD)
Oppgitt WLTP-rekkevidde: 460 km.
WLTP-forbruk: 17,7 kWh/100 km.
KOMMENTAR: Kåret til «Årets beste bilkjøp» i Motor i fjor. Er skarpere på ladefart enn rekkevidde, men hvordan presterer den i kaldt vær? Les vår test av Ioniq 5 her

HYUNDAI IONIQ 5 (RWD)
Oppgitt WLTP-rekkevidde: 481 km.
WLTP-forbruk: 16,8 kWh/100 km.
KOMMENTAR: Varianten med bakhjulsdrift har lavere forbruk og lengre rekkevidde. Les vår test av Ioniq 5 her

KIA EV6 (4WD)
Oppgitt WLTP-rekkevidde: 484 km.
WLTP-forbruk: 18,0 kWh/100 km.
KOMMENTAR: En bil med store likhetstrekk med konsernsøster Ioniq 5. Noe høyere pris – og noe større rekkevidde. Les vår test av EV6 her

KIA EV6 (RWD)
Oppgitt WLTP-rekkevidde: 528 km.
WLTP-forbruk: 16,5 kWh/100 km.
KOMMENTAR: Samme modell, men med bakhjulsdrift. Klarer den 50 mil? Les vår test av EV6 her

MERCEDES-BENZ EQB 350 4MATIC (4WD)
Oppgitt WLTP-rekkevidde: 407 km.
WLTP-forbruk: 18,1–19,4 kWh/100 km.
KOMMENTAR: Motorkraft og batteripakke som mindre EQA, men med 7 seter, større karosseri og firehjulstrekk er forbruket høyere. Les vår prøvekjøring av EQB her

NIO ES8 7-seter (4WD)
Oppgitt WLTP-rekkevidde: 500 km.
WLTP-forbruk: – kWh/100 km.
KOMMENTAR: Teknosterke Nio lover brukbar rekkevidde, men har ikke oppgitt forbrukstall. Vi er spent! Les vår test av Nio ES8 her

SKODA ENYAQ iV80X (4WD)
Oppgitt WLTP-rekkevidde: 477 km.
WLTP-forbruk: 18,2 kWh/100 km.
KOMMENTAR: Hevdet seg godt i sommertesten sammenliknet med ID.4. Nå er Q4 kommet til i samme konsernkonkurranse. Vi er spent på Skodas vinterprestasjoner: Blant småbilene var Citigo-e svakere enn Mii Electric og e-Up! Les vår test av Enyaq her

SKODA ENYAQ iV80 (RWD)
Oppgitt WLTP-rekkevidde: 509 km.
WLTP-forbruk: 17,7 kWh/100 km.
KOMMENTAR: Bakhjulsdrift av modellen over. Kan klare over 500 km. I prinsippet. Denne modellen gikk 520 km i sommertest i juni.

TESLA MODEL Y (4WD)
Oppgitt WLTP-rekkevidde: 507 km.
WLTP-forbruk: 16,9 kWh/100 km.
KOMMENTAR: SUV-utgaven av Model 3 har betydelig høyere forbruk – og ditto rekkevidde.

VW ID.4 GTX (4WD)
Oppgitt WLTP-rekkevidde: 475 km.
WLTP-forbruk: 18,6 kWh/100 km.
KOMMENTAR: Dette er en ID.4 helt fram til taket bøyer av og den blir litt kulere å se på. 4x4 med litt høyere forbruk.

VW ID.4 PRO (RWD)
Oppgitt WLTP-rekkevidde: 485 km.
WLTP-forbruk: 18,4 kWh/100 km.
KOMMENTAR: Modellen som i praksis er blitt den nye folkevogna. Her skal den prestere med bakhjulsdrift og optimal rekkevidde.
Mest lest på Motor.no de siste månedene:
-
Populær elbil med liten vektkapasitet:
Calle kan bare ha barna som passasjerer
-
Sjekk de mest populære og de helt nye modellene:
Dette er ventetiden på ny elbil – og disse får du på dagen
-
Wenche og Aage fikk sjokk:
Glasstaket i BMW-en knuste uten forvarsel mens de kjørte
-
Risikabelt å havne i retten:
Tapte mange hundre tusen kroner på å selge denne bilen
-
Forskning «fra vugge til grav»:
Skoda diesel slipper ut mindre CO2 enn en elektrisk Mustang
-
Ber Vedum utsette momsen:
– Bilkjøperne styrer mot en ny avgiftsbombe
-
Stor NAF-test:
Dette er de beste ladeboksene til elbiler
-
Prøvekjørt: Mercedes C-klasse All-Terrain
Denne har rekkevidde på rundt 120 mil ...
-
Quiz:
Kjenner du igjen frontlysene?
-
VW-duell: ID.4 GTX mot Tiguan
Vi er overrasket over hvor mye bedre elbilen er
-
Se bildene:
Fikk rusttrøbbel etter 10 måneder – Tesla avviser alt ansvar
-
Grekere på pristoppen:
Disse bensinprisene får norske priser til å blekne
-
Nye regler:
Nå øker fartsgrensen for tilhengere
-
NAF mener myndighetene teller feil:
NAF: «Bilistene har betalt milliarder mer enn de skulle»
-
Prøvekjørt: VW Multivan eHybrid
Plutselig ble denne nesten en halv million rimeligere
1
PREMIUM:
Spiller ikke prisen noen særlig rolle? Her er fem av de mest attraktive nyhetene på elbilfronten i første vintertest.

PORSCHE TAYCAN 4 CROSS TURISMO (4WD)
Oppgitt WLTP-rekkevidde: Inntil 484 km.
WLTP-forbruk: – kWh/100 km.
KOMMENTAR: Verdens første elektriske stasjonsvogn, hvis du velger å se sånn på det. Panserkvalitet i interiøret, men hva med vinteregenskapene? Les mer om Cross Turismo her

MERCEDES-BENZ EQS 580 4MATIC (4WD)
Oppgitt WLTP-rekkevidde: 645 km.
WLTP-forbruk: 17,2–20,1 kWh/100 km.
KOMMENTAR: El-flaggskipet til Mercedes-Benz har komfort til de aller lengste turene. Rekkeviddetallet tilsier en lang dag for den heldige sjåføren. Les vår prøvekjøring av EQS her

AUDI E-TRON GT (4WD)
Oppgitt WLTP-rekkevidde: 463 km.
WLTP-forbruk: 21,1 kWh/100 km.
KOMMENTAR: Teknisk sett en Taycan, bare litt rimeligere. Hvor langt kommer den når den kjøres litt roligere enn den fortjener? Les vår prøvekjøring av e-tron GT her

BMW iX xDRIVE40 (4WD)
Oppgitt WLTP-rekkevidde: 402 km.
WLTP-forbruk: 20,7 kWh/100 km.
KOMMENTAR: Motor har stilt spørsmål om dette er verdens beste bil i øyeblikket? Norsk vinterføre vil bringe oss nærmere et svar. Les vår prøvekjøring av iX her

BMW iX xDRIVE50 (4WD)
Oppgitt WLTP-rekkevidde: 591 km.
WLTP-forbruk: 21,4 kWh/100 km.
KOMMENTAR: Storebror kommer med nesten 200 hk mer enn xDrive40. Trolig den eneste bilen i den testen som er i nærheten av EQS og Model 3 på rekkevidde. Les vår prøvekjøring av iX her
Les fra våre prøvekjøringer:
-
Prøvekjørt: Volkswagen ID.5/ID.5 GTX
Hvor mye forskjell krever du for 18.000 kroner?
-
Prøvekjørt: Peugeot 308 (ladehybrid)
Denne sjarmøren varsler noe helt spesielt
-
Prøvekjøring: Toyota Aygo X
Lite penger og null lademulighet? Da er denne Aygo å ha
-
Prøvekjørt: Mercedes C-klasse All-Terrain
Denne har rekkevidde på rundt 120 mil ...
-
Kia med GT-utgave av EV6:
Kia fortsetter sjarmoffensiv i rasende fart
-
Prøvekjørt: Citroën C5 X
Mer komfort får du neppe til en halv million
-
Prøvekjørt: Skoda Enyaq Coupe (elbil)
Skodas stiligste elbil lager surr i køen
-
Prøvekjørt: VW Multivan eHybrid
Plutselig ble denne nesten en halv million rimeligere
-
Prøvekjørt: VW ID.Buzz (elbil)
Her er vår dom over VWs elektriske folkevognbuss
-
Prøvekjøring: Opel Astra
Lekker Opel skal vekke gammel kjærlighet
-
Prøvekjørt: Nissan Ariya
Dette er et av årets beste bilkjøp
-
Prøvekjørt: Nissan Qashqai
Akkurat i disse dager er denne verdt sin høye pris
-
Prøvekjørt: Mercedes EQB
Denne Mercedesen skal ta opp kampen mot Tesla
-
Prøvekjørt: Volvo C40 Recharge Twin (elbil)
Dette er Volvo-grepene som strekker rekkevidden
-
Prøvekjørt: Ford Mustang Mach-E GT
Endelig en Mustang som lever opp til navnet

1