EN BLIR TO: Hongqi-fansen har fått noe nytt å tenke på med sedanen EH7 (t.v.) etter introduksjonen med H-ES9 (t.h.)

Ny modell – EH7:

Hongqi ber om hjelp til å skjerpe pris­krigen i Norge

Hongqi går designmessig fra den ene ytterligheten til den andre når de slipper sin andre modell i Norge. Og importøren håper på hjelp til å trappe opp priskrigen også her.

Publisert

I det kinesiske hjemmemarkedet har kampen om kundene mer og mer blitt et spørsmål om hvem som kan kutte prisen mest. Også i Europa har prisene allerede blitt kinesiske fabrikanters viktigste fortrinn i jakten på kunder.

– Det pågår en blodig priskrig som vi snakker med fabrikken om ukentlig, og det er åpenbart at ikke alle de 120 produsentene som har registrert salg i Kina hittil i år, vil overleve, sier Knut Aas på vegne av Hongqi i Norge.

Og det Aas ber om, er vilje til å prise bilene offensivt, også i Norge.

BIL NUMMER TO: – Målet er å etablere Hongqi som et premiummerke i Norge, sier Knut Aas, .

Mellom Tesla og BYD

Sjansen kommer når Hongqi nå slipper sin andre modell her, EH7, som er på norske veier mot slutten av 2024. For fortsatt er det langt fra prisnivået i det kinesiske hjemmemarkedet til utsalgsprisen i europeiske bilbutikker.

I Kina starter enkleste versjon av EH7 på rundt 340.000 norske kroner, mens en utgave med bakhjulsdrift og rekkevidde rundt 650 km har Kina-pris tett på 400.000 kroner. Den kraftigste firehjulstrekkeren går rundt 600 km, gjør 0–100 på 3,5 sekunder og selges i Kina for tilsvarende 466.000 kroner.

Knut Aas antyder pris i Norge et sted mellom Tesla Model 3 og BYD Han, det vil si rundt 550.000 kroner for firehjulstrekkeren om vi lander nøyaktig på midten.

Fabrikkens ambisjon om norske markedsandeler vil avgjøre hvilken vei pila vipper.

Her er de siste nyhetene vi har prøvekjørt:

20 prosent nei

Sedanmodeller som aktuelle EH7 er uansett ingen volumbil i Norge. Kanskje kan den likevel bidra til å gjøre kinesiske biler mer comme il faut blant norske forbrukere?

– Vi tok en diskusjon med fabrikken ved introduksjonen om vi skulle bruke merkenavnet Hongqi, eller gå for noe vestlig. Men du kan ikke gjemme hvem du er, du må stå for det. Vi har vært tydelige hele veien, men da ekskluderte vi omgående rundt 20 prosent av markedet. En årlig undersøkelse i det europeiske markedet viser at det er en stabil kundemasse på ca. 20 prosent som sier at de ikke er interessert i å kjøpe et kinesisk merke uansett.

– Har du forhåpninger om at det endrer seg?

– Vi gjør våre businessplaner basert på at det er sånn det er. De kundene kommer ikke til oss, så det er ikke noe vits å bruke så mye ressurser for å konvertere dem. Det er viktigere å kapre blant de 80, sier Knut Aas.

NOEN TAR MER TRAN ENN ANDRE: Hongqi EH7 …
…og E-HS9.

Høye kneløft

EH7 er en langstrakt sedan med et ytre som skiller seg dramatisk fra slagskipet Hongqi debuterte med i Norge, SUV-en H-ES9.

Sedaner ser gjerne smekre ut, og EH7 er ikke noe unntak. Det meste av nyheter Hongqi ellers har presentert de siste årene, har vært designet med varianter av den offensive grillen vi fikk med H-ES9.

498 cm lang og med nøyaktig tre meters akselavstand har bilen plass i massevis i kupeen, selv om den bare er 149 cm høy, men i baksetet er avstanden fra gulv til sete så kort at knærne stikker høyt.

Bilen kan trekke 1000 kg, men muligheten for takrails og skiluke – ikke helt uten betydning i en sedan – er uavklart.

Godt utstyrt

Bilen kommer med tre ulike batteri­pakker, 75, 85 eller 111 kWt brutto, for begge de to største skal ladetid 10-80 prosent ligge på 20 minutter. Bilen lader med makseffekt på 250 kW.

Forbrukstallene spriker fra 13,9 til 15,1 kWt/100 km, men heller ikke disse er WLTP-målt.

Alle bilene kommer med:

  • Varme i ratt og seter, både foran og bak.

  • Elektrisk bakluke og regnsensor.

  • Rundt 400 liter bagasjerom, pluss frunk.

  • Apple Car Play/Android Auto og sentrale førerstøtteløsninger som adaptiv cruisekontroll, parkeringssensor foran og bak, samt automatisk fjernlys.

Premium-målet

– Målet er å etablere Hongqi som et premiummerke i Norge, sier Knut Aas – på vegne av et merke som både har tålmodighet og penger, ifølge Aas.

Markedsveksten i Kina er på 14 prosent hittil i år, men i Europa var elbilveksten i første kvartal på bare 10 prosent. Både etterspørselen og entusiasmen er redusert, mener Aas.

– Men vi står overfor utrolig spennende tider i Europa for kinesiske produsenter: Blir det straffetoll? Og hvis det blir, kommer Norge til å følge? Ingen vet. Men det spenstigste forslaget EU skal ta stilling er ikke bare straffetoll, men om den også skal ha tilbakevirkende kraft. Og hva skal myndighetene gjøre da? spør han.