EN AV DE NESTE: Hongqis konseptmodell E202 under Shanghai-utstillingen i 2023.

Krevende 2023:

Tror på Hongqi-comeback

I 2022 ble det solgt 2086 Hongqier her i landet. Deretter var det full stopp. 

Publisert Sist oppdatert

Hongqi begynte løfterikt i Norge. Det gikk kort tid fra bilen ble lansert sent i 2021, til bestillingslisten besto av 500 navn. I løpet av 2022 ble det solgt over 2000 eksemplarer av luksusmodellen E-HS9. 

Knut G. H. Aas, administrerende direktør hos importøren HBI Norge, sa da at det burde bli naturlig å nevne Hongqi i samme åndedrag som Range Rover eller Mercedes.

Mye motbakke

For 2023 viser fasiten 11 biler. I 2024 er det ennå ikke solgt en eneste modell, ifølge OFV.

Til Bilnytt [for abonnenter] forteller Aas om noe som kan likne voksesmerter:

– På mange måter kan vi si at vi har blitt litt lurt av egen suksess i startfasen, sier Aas til bransjenettstedet.

Bilnytt anfører en rekke faktorer:

  • Interessen gjorde at det ble bestilt for mange biler.
  • Leveringstiden var lang, og mange biler kom derfor ikke før markedet endret seg høsten 2022.
  • Det har vært mange reklamasjoner og mye garantiarbeid på de leverte bilene. 
  • Det har tatt svært lang tid å få deler fra Kina.
  • Sedan + SUV

Delene er tatt hånd om, om kort tid etableres nemlig et lager i Nederland. Men det er andre grunner til at Aas velger å se opp og fram.

Det handler først og fremst om to nye modeller som er på vei – en sedan allerede i år, og en SUV som bygger på konseptet E202 (se også bilder under).

– Det må være en ambisjon å nå 1000 biler allerede i 2025. Kommer produktene vi er forespeilet, bør vi kunne klare det, sier Aas til Bilnytt.