SNART PÅ VEIEN: Stellantis skal om ikke lenge starte testingen av faststoffbatterier i en flåte av Dodge Charger Daytona,

Kappløp:

Faststoff­batteriene nærmer seg 

Stellantis og samarbeids­partneren Factorial har gjennomført en vellykket test av faststoffbatterier. Nå er det et kappløp om å bli den første som setter teknologien i produksjon.

Publisert

Stellantis og Factorial Energy melder at de nå har gjort en vellykket test av Factorials faststoffbattericeller. Dette skal være et viktig steg fremover i arbeidet med å bringe neste generasjons batterier for elbiler ut på markedet.

Samarbeidet mellom de to selskapene begynte i 2021, med en investering på 75 millioner dollar fra Stellantis.

Høyere energitetthet

Testene har pågått siden oktober.

Faststoffbateri

  • Et faststoffbatteri er et elektrisk batteri som bruker en fast elektrolytt for ionisk ledning mellom elektrodene, i stedet for den flytende eller gel-polymere elektrolytten som finnes i konvensjonelle batterier. 
  • Faststoffbatterier tilbyr teoretisk sett mye høyere energitetthet enn vanlige litium-ion- eller litium-polymerbatterier.
  • Kilde: Wikipedia

– Dette gjennombruddet plasserer oss i fronten av faststoffrevolusjonen, men vi stopper ikke der. Vi fortsetter å jobbe sammen for å flytte grensene og levere enda mer avanserte løsninger, noe som bringer oss nærmere lettere og mer effektive batterier som reduserer kostnadene for kundene våre, sier Ned Curic, teknologidirektør og sjef for ingeniørvirksomhet i Stellantis, i en pressemelding.

I motsetning til konvensjonelle litium-ion-batterier gir faststoffbatterier høyere energitetthet og raskere lading. Battericellene som ble testet, er på 77 amperetimer med en energitetthet på 375 wattimer per kilo. 

Factorial skal ha gjort over 600 testsykluser, som skal gjøre at de er på vei mot godkjenning for bilbruk.

– En milepæl for litium-metall faststoffbatterier i stort format. 

Cellene skal gi en betydelig reduksjon i ladetid: Fra 15 prosent til over 90 prosent skal ta 18 minutter ved «romtemperatur». 

Testene viser også at batteriene har gode prestasjoner i temperaturer fra -30 grader til 45 grader. Noe som skal være langt bedre enn tidligere resultater for faststoffbatterier.

– Batteriutvikling handler om kompromisser. Å optimalisere én egenskap er enkelt, men å balansere høy energitetthet, lang levetid, rask lading og sikkerhet i et bilbatteri i full størrelse er et gjennombrudd, sier Siyu Huang, administrerende direktør i Factorial Energy. 

Økt rekkevidde

Det er også ventet at batteripakkene vil bli betydelig lettere, noe som igjen bidrar til økt rekkevidde.

– Dette gjennombruddet sammen med Stellantis bringer neste generasjons batteriteknologi fra forskning til virkelighet, sier Huang.

Neste steg er å integrere Factorials faststoffbatterier i en demonstrasjonsflåte innen 2026. Flåten består av et antall Dodge Charger Daytona, som er basert på Stellantis' STLA Large-plattform.

Det ser ut til å bli et kappløp om hvem som først klarer å kommersialisere faststoffbatterier:

  • Volkswagen-gruppen sa i 2025 at deres batteriproduksjons­avdeling har inngått en avtale om å masseprodusere faststoffbatterier fra det amerikanske selskapet QuantumScape.
  • Den kinesiske produsenten Chery har uttalt at deres faststoffbatterier vil være klare for produksjon i 2026.
  • Toyota sikter på å kommersialisere faststoffbatterier i 2027 eller 2028.
  • Nissan har sagt at deres første elbil med faststoffbatteri vil komme i 2028, med batterier som er rundt halvparten så store, og mye lettere, enn dagens litium-ion-batterier med tilsvarende kapasitet.
  • Mercedes-Benz meldte i februar at de, etter laboratorietester, nå har satt i gang med testing av faststoffbatterier i en lett modifisert EQS.
    Les mer om det her: