TESTBILEN: En BMW i7 med faststoffbatterier brukes nå som testbil i traktene rundt München.
Foto: BMW
Ny teknologi:
BMW melder seg på faststoff-kappløpet
En rekke av de store bilprodusentene kjemper om å få til en ny og mer effektiv batteriteknologi.
BMW har startet testing av faststoffbatterier på veien, i en i7 med det som kalles ASSB-celler i batteriet.
Fordelen med slike celler er høyere energitetthet enn i konvensjonelle batterier. Og alle de store bilprodusentene driver med utvikling og testing av teknologien.
Her er de siste nyhetene vi har prøvekjørt:
Siden 2022
For BMWs del gjøres det i samarbeid med selskapet Solid Power og målet er å få lengre rekkevidde uten at det skal gå utover bilens vekt.
Faststoffbatteri
- Et faststoffbatteri er et elektrisk batteri som bruker en fast elektrolytt for ionisk ledning mellom elektrodene, i stedet for den flytende eller gel-polymere elektrolytten som finnes i konvensjonelle batterier.
- Faststoffbatterier tilbyr teoretisk sett mye høyere energitetthet enn vanlige litium-ion- eller litium-polymerbatterier.
Kilde: Wikipedia
– Vi driver kontinuerlig utvikling av nye battericelleteknologier og utvider stadig vår kompetanse i samarbeid med verdifulle partnere som Solid Power, sier Martin Schuster, visepresident for battericelle- og cellemodulutvikling i BMW Group, i en pressemelding.
Testbilen er utstyrt med prismatiske celler, og planen er å se hvordan cellene oppfører seg med hensyn til temperatur og trykk.
Cellene har sulfidbaserte elektrolytter er helt integrert i batteripakken. Nå er målet å få dem til å fungere i et lagringssystem som er konkurransedyktig.
BMW og Solid Power har samarbeidet siden 2022, med et mål om å få til faststoff-teknologi.
Konkurranse
De to selskapene gir ingen tidslinje på hvor de ligger i løypa når det gjelder testingen, men med en bil på veien kan det se ut som de er av dem som har kommet lengst:
- Volkswagen-gruppen sa i 2025 at deres batteriproduksjonsavdeling har inngått en avtale om å masseprodusere faststoffbatterier fra det amerikanske selskapet QuantumScape.
- Den kinesiske produsenten Chery har uttalt at deres faststoffbatterier vil være klare for produksjon i 2026.
- Toyota sikter på å kommersialisere faststoffbatterier i 2027 eller 2028.
- Nissan har sagt at deres første elbil med faststoffbatteri vil komme i 2028, med batterier som er rundt halvparten så store, og mye lettere, enn dagens litium-ion-batterier med tilsvarende kapasitet.
- Mercedes-Benz meldte i februar at de, etter laboratorietester, nå har satt i gang med testing av faststoffbatterier i en lett modifisert EQS.
- Stellantis skal starte testing med en flåte av Dodge Charger med faststoffbatterier neste år, i samarbeid med Factorial.
Har du lest disse sakene fra Motor?