TESTBILEN: En BMW i7 med faststoffbatterier brukes nå som testbil i traktene rundt München.

Ny teknologi:

BMW melder seg på  faststoff-kappløpet

En rekke av de store bilprodusentene kjemper om å få til en ny og mer effektiv batteriteknologi.

Publisert

BMW har startet testing av faststoffbatterier på veien, i en i7 med det som kalles ASSB-celler i batteriet. 

Fordelen med slike celler er høyere energitetthet enn i konvensjonelle batterier. Og alle de store bilprodusentene driver med utvikling og testing av teknologien.

Siden 2022

For BMWs del gjøres det i samarbeid med selskapet Solid Power og målet er å få lengre rekkevidde uten at det skal gå utover bilens vekt.

Faststoffbatteri

  • Et faststoffbatteri er et elektrisk batteri som bruker en fast elektrolytt for ionisk ledning mellom elektrodene, i stedet for den flytende eller gel-polymere elektrolytten som finnes i konvensjonelle batterier. 
  • Faststoffbatterier tilbyr teoretisk sett mye høyere energitetthet enn vanlige litium-ion- eller litium-polymerbatterier.
  • Kilde: Wikipedia

– Vi driver kontinuerlig utvikling av nye battericelle­teknologier og utvider stadig vår kompetanse i samarbeid med verdifulle partnere som Solid Power, sier Martin Schuster, visepresident for battericelle- og cellemodulutvikling i BMW Group, i en pressemelding.

Testbilen er utstyrt med prismatiske celler, og planen er å se hvordan cellene oppfører seg med hensyn til temperatur og trykk.

Cellene har sulfidbaserte elektrolytter er helt integrert i batteripakken. Nå er målet å få dem til å fungere i et lagringssystem som er konkurransedyktig.

BMW og Solid Power har samarbeidet siden 2022, med et mål om å få til faststoff-teknologi.

Konkurranse

De to selskapene gir ingen tidslinje på hvor de ligger i løypa når det gjelder testingen, men med en bil på veien kan det se ut som de er av dem som har kommet lengst:

  • Volkswagen-gruppen sa i 2025 at deres batteriproduksjons­avdeling har inngått en avtale om å masseprodusere faststoffbatterier fra det amerikanske selskapet QuantumScape.
  • Den kinesiske produsenten Chery har uttalt at deres faststoffbatterier vil være klare for produksjon i 2026.
  • Toyota sikter på å kommersialisere faststoffbatterier i 2027 eller 2028.
  • Nissan har sagt at deres første elbil med faststoffbatteri vil komme i 2028, med batterier som er rundt halvparten så store, og mye lettere, enn dagens litium-ion-batterier med tilsvarende kapasitet.
  • Mercedes-Benz meldte i februar at de, etter laboratorietester, nå har satt i gang med testing av faststoffbatterier i en lett modifisert EQS.
  • Stellantis skal starte testing med en flåte av Dodge Charger med faststoffbatterier neste år, i samarbeid med Factorial.