SNART TIL NORGE? Bildet viser Xiaomis kommende SUV, YU7.

Patentsøknad:

Xiaomi jobber med ekstremt faststoff­batteri

Bil- og elektronikkprodusenten har søkt om patent på et faststoffbatteri som ifølge Xiaomi selv vil bli særdeles effektivt.

Publisert Sist oppdatert

En rekkevidde på 1200 kilometer snakker Xiaomi om – riktignok etter den kinesiske CLTC-syklusen, kjent for rausere tall enn vår hjemlige WLTP.

Det er CarNewsChina som har funnet selskapets patentsøknad. Der beskrives en lagdelt elektrodestruktur som skal forbedre både energitettheten og den ioniske ledningsevnen. Kortere transportvei for ionene trekkes frem som en nøkkelfaktor.

Faststoffbatteri

  • Et faststoffbatteri er et elektrisk batteri som bruker en fast elektrolytt for ionisk ledning mellom elektrodene, i stedet for den flytende eller gel-polymere elektrolytten som finnes i konvensjonelle batterier. 
  • Faststoffbatterier tilbyr teoretisk sett mye høyere energitetthet enn vanlige litium-ion- eller litium-polymerbatterier.
  • Kilde: Wikipedia

Xiaomi opplyser at tilnærmingen er kompatibel med de eksisterende produksjons­linjene for litium­batterier, noe som kan forenkle fremtidig masse­produksjon.

Produsenten skriver at prototypen vil ha en volumutnyttelsesgrad på 78 prosent. Batteripakken skal være 12 centimeter høy, inkludert bilens gulv, noe som hevdes å bedre plassutnyttelsen og vektfordelingen.

Ifølge Xiaomi vil et slikt batteri kunne gi 800 kilometers rekkevidde – igjen etter CLTC-standaren – i løpet av bare 10 minutter.

Det kan være verdt å huske at Xiaomi riktignok er en ung bilprodusent, men på alle måter en gigant innen elektronikk.  

Produsenten har markert seg som en såkalt disruptiv  aktør i bilbransjen, med rekorder innen både salg og ytelser, samt priser få andre kan konkurrere med. Det er allerede klart at Xiaomi kommer til Europa. Les mer om merket her.

I saken under ser du en oversikt over hvor en del bilmerker befinner seg, eller i hvert fall hevder  at de befinner seg, i faststoff-kappløpet: