NOE Å VELGE BLANT: Olaf Tufte med bilparken hjemme på gården i Vestfold.Foto: PRIVAT
10-punktsjekken med Olaf Tufte:
«Jeg ruller nok 50.000 km i året med alle disse bilene»
Olaf Tufte (48) har som toppidrettsutøver lagt inn årene, men han har ikke slakket av på tempoet – som bonde, foredragsholder og «bestyrer» av to privatbiler, et par traktorer og en gårdsbil. Bildrømmen regner han imidlertid for å være uoppnåelig.
Motor spør norske bileiere om hvordan de (eventuelt) klarer å holde nede bilutgiftene. Dyrekjøpte erfaringer og gode råd kommer på Motor.no hver uke. Denne gangen: Olaf Tufte, bonde og tidligere verdensmester i roing.
Hvor mye koster bilholdet deg i måneden – og hvordan ser regnestykket ut?
– Skal jeg være ærlig, har jeg ikke full oversikt. Bilen er en bruksgjenstand. Men jeg forsøker å være så smart som overhodet mulig. Vi har gratis strøm fra solcellepanelet på låven og fyller diesel når vi «kan», ikke når vi «må». Jeg følger med på dieselprisene, de varierer ekstremt mye. Det er en stor utgiftspost når vi kjører så mye som vi gjør. Det er mye fram og tilbake til en stall (datteren rir), treningsleirer, oppdrag her og der. Det kan være alt fra fem minutter i bilen, til en syv-åtte timers kjøretur.
Olaf Tufte (48)
Deltok i sitt syvende og siste OL i Tokyo for tre år siden. Roeren og bonden fra Nykirke i Vestfold har vunnet fire OL-medaljer: To gull (2004 og 2008), sølv (2000) og bronse (2016).
I 2023 vant han NRKs «Mesternes Mester», i 2014 vant han kjendisutgaven av TVNorges «71 grader nord».
Olaf Tufte og kona Aina har to barn, Mie Lovise og Herman Aurelius. De driver blant annet gårdsbruk og står for salg av ved. De har kursvirksomhet på gården og Tufte jobber som foredragsholder.
Det siste året kjørte jeg – i min bil – 40.000 kilometer. Jeg ruller nok 50.000 totalt sett i alle bilene. Jeg har en Skoda Kodiaq (diesel), kona en Skoda Enyaq (elektrisk). Den blir som regel brukt til småkjøring. Begge er 2023-årsmodeller. I tillegg en gårdsbil (Ford Custom, diesel) og traktor (diesel).
Hvordan påvirket kostnadene hvilke bilvalg du faktisk har gjort? Hva er det smarteste du har gjort for å få kostnadene ned? Hvilket råd deler du gjerne om smart bilhold?
– Det er om å gjøre å følge alle servicene og unngå «store ting», rette små feil med en gang. Ikke anta at saker og ting er i orden. Følge med litt i timen og bruk to minutter på å dobbeltsjekke. Det kan du spare tid og penger på. Folk er jo late og bortskjemte, og kjører til lampene lyser rødt. Det lov å peile oljen en gang imellom. Det er jeg som bonde vant til å måtte gjøre.
Hvordan gjør du vedlikehold? Polering? Håndvask eller vaskehall? Hvor ofte? Rustbehandling?
– Er det behov for en ordentlig vask, gjør jeg det hjemme. Med sjampo, slange og eventuelt trykkspyler. Har jeg dårlig tid, hender det innimellom at jeg tar vasken i maskin. Det handler også om økonomi. Det er ganske dyrt å dytte bilen inn en «boks».
Jeg har ingen fast rutine for hvor ofte bilene må vaskes. På landet er det ofte støvete og møkkete, så det er mye graden av det som styrer hyppigheten av vask. Datteren min støvsuger bilene inni. Det er hennes jobb. Hun er flink til det.
Hva gjør du med dekk, skift og oppbevaring? Hvor ofte bytter du – og hva slags dekk kjøper du?
– Jeg har aldri gjort annet enn å oppbevare dekkene selv. Men når det gjelder Enyaq-en, fikk jeg ikke lov av forhandleren. De mener den er for tung, redd for at jekken kan bli plassert feil og batteriet sitter for nær – og sånne ting. Jeg skjønner argumentasjonen, men protesterte. Det hjalp ikke. De sørger for hjulbytte på den.
Jeg har en svoger som driver et Mekonomen-verksted. Han har stor oversikt når det gjelder dekk og pris. Det er ålreit med dekk som koster litt.
Hvordan sjekker du historikken på bilen når du kjøper bruktbil? Og hvor lang levetid må bilen din ha?
– Jeg sjekker Brønnøysund-registeret for å finne hvor mange eiere bilen har hatt. Snakker med eierne og undersøker bilen for eventuelle skader på overflaten og understellet, for å unngå at «kjedelige» skader ikke er opplyst. Jo færre eiere, desto bedre.
Hvor lang levetid bilen bør ha, kommer helt an på hvordan den blir brukt. Er du forsiktig, kan mange biler gå flere hundre tusen kilometer. Men du kan fort også knekke en bil etter bare hundre tusen kilometer. Hva er planen for bilen? Det er bedre å kjøpe bil av en eier som har hatt den privat. De har som regel vært flinkere med den enn om det har vært en leasing-bil. Da er det liksom ikke så nøye.
Hvor parkerer du bilen din? Inne – eller ute hele året? Bruker du trekk hvis den står ute?
– Alt mulig, inne og ute og over alt. De blir jo brukt en del, og da blir det til at de står parkert ute. Men ellers kan de stå parkert i låver, garasjer og redskapsskjul.
Er det en, eller flere, bruks- og nytteegenskaper bilen din MÅ ha (a la oppvarmet ratt, tilhengerfeste ...) hvis pengene ikke var en begrensning?
– Tilhengerfeste. Jeg kan ikke ha bil uten det. Og så må det være litt trøkk i maskinen, slik at den kommer frem. Jeg kjører en del ved, det er snakk om ganske store ved-leveranser. Jeg snurrer og rygger med dem i byen. Da må det være krefter i bilen.
Jeg har også forkjærlighet for firehjulstrekk. Det er godt å ha ute på bygda, når det er mye snø og vanskelige kjøreforhold. God plass i bilen er også en fordel for oss som ofte må frakte litt ekstra ting og tang.
Varme i rattet er ikke et must, det er luksus og ekstra komfort – men fint å ha. I elbiler er det på den annen side negativt, fordi det trekker strøm.
Hvilken farge har bilen din? Hvilke er godtatt? Og hvilken farge kan bilen din aldri ha?
– Jeg har rød bil, Aina hvit. Jeg er ikke så veldig opptatt av hvilken farge jeg har på bilen min. Jeg er mest opptatt av å kunne bruke den. Det er lurt å være kynisk med tanke på farge. Velge den mest allment godtatte, slik at det lett å selge den når det blir aktuelt.
Hvis den har en sær farge, kan det bli vanskelig. Jeg klarer meg fint uten rosa og neongule biler. Er glad i svart, hvit og grå, helt vanlige farger.
Hva er den dårligste bilinvesteringen du har gjort – og hvorfor ble den så gal?
– Neiiii, jeg har ikke gjort så mange dårlige. Da jeg var ung overtok jeg en Opel Ascona sedan etter bestefar. Den var vel ikke all verden. Men jeg tok meg frem med den.
Jeg kommer fort opp i 10 til 15 forskjellige ved å telle alle bilene jeg har hatt. Min første bil var en Mazda Maxi Cab. Jeg fikk lappen på bursdagen min da jeg fylte 18. Det var et krav til kjøreskolen, jeg skulle ha lappen «på dagen». Jeg har byttet bil ofte ettersom jeg har hatt forskjellige avtaler. Har blant andre hatt Opel, Toyota Corolla, Hilux, Landcruiser, Landrover og Landcruiser igjen.
Hvilke av dine bildrømmer stanses av lommeboka? Og hva slags bil hadde du valgt nå om pengene ikke var en begrensning?
– Guttedrømmen, som alle har, er «Eleanor». Vet du hva jeg snakker om da? Ford Mustang-en fra filmen «Gone in 60 seconds» med Nicolas Cage (og Angelina Jolie, premiere 2000, den originale kom i 1974). Sølvgrå med svart stripe. Det er få igjen av den, tror jeg. Shelby Mustang GT500 («Eleanor» i filmen) får du nok ikke for under 2,5 millioner. Så det forblir en drøm.