MER RUVENDE: En rekke detaljer er justert for at Nissan X-Trail skal skille seg mer fra lillebror Qasqhai.

Prøvekjørt: Nissan X-Trail

Kundene liker elektrisk – derfor laget Nissan denne bilen, som går på bensin

Nye Nissan X-Trail er modellen for folk som ønsker seg opplevelsen av å kjøre en elbil, uten noensinne å ta i en kabel.

Publisert Sist oppdatert

LJUBLJANA (Motor): Den fjerde generasjonen av Nissan X-Trail, som lanseres i disse dager, er ikke en vanlig hybrid – og definitivt ikke en elbil. Men bak rattet føles det som du kjører elektrisk. Og det er hele poenget.

– Vi fant ut at kundene våre klart foretrekker elbiler fremfor tradisjonelle hybrider, forklarer Nissan-senioringeniør Daniel Connelly.

Nissan X-Trail e-4orce e-Power

  • Motor/drivlinje: To batterielektriske motorer som til sammen yter 157 kW og 213 hester. Disse lades av en tresylindret bensinmotor. Firehjulsdrift.
  • Dreiemoment foran + bak (Nm): 330 + 195
  • Forbruk og CO2-utslipp: 0,63–0,65, 143–148 g/km
  • Toppfart og 0–100 km/t: 180 km/t og 7,0–7,2 sekunder (5- og 7-seter)
  • Lengde/bredde/høyde/bakkeklaring (cm): 468/184/173/19,5
  • Bagasjerom: 575 liter
  • Hengervekt/takvekt (kilo): 1650/100

– De liker det lave lydnivået og den direkte responsen fra motorene. Men noen har fortsatt ikke muligheten til å lade, sier han.

Utstyrt med generator

Ladingen er det nemlig bensinmotoren som tar seg av. Den tresylindrede motoren på 1,5 liter har ingen direkte forbindelse med bilens akslinger, men fungerer utelukkende som en generator.

Motor har tidligere hatt glede av å prøve samme teknologi i en Qasqhai med forhjultrekk.

X-Trail e-Power e-4orce (jepp, navnet er en munnfull) har drift på alle fire hjulene, gjennom to elmotorer.

Resultatet er et behagelig lavt støynivå, en tanke snillere bensinforbruk, visstnok, og fravær av rykk og napp.

Elbilvante sjåfører vil neppe få bakoversveis av akselerasjonen, men det er ikke lenge siden 213 hester og sju sekunder fra 0 til 100 var ganske imponerende. Vi mener at det fortsatt holder i lange baner.

NYTT OG GAMMELT: 12,3-tommers berøringsskjerm, men også knapper for sentrale funksjoner. Førerassistansesystemene fungerte utmerket under Motors testrunder.
EKSTRA LAGRINGSPLASS: En fin detalj.
NAPPASKINN: Infiniti-slektskap hos toppmodellen.

Barna først

Det er da heller ikke sportsbilegenskaper som skal selge denne bilen. Nissan er riktignok opptatt av at X-Trail skal fremstå som mer muskuløs enn tidligere, men øverst i prioriteringshierarkiet står et annet aspekt:

– Dette er en familiebil, slår produktsjef Aditya Moorthy ettertrykkelig fast.

Og han farer ikke med løgn. Listen over hva man kan få i de best utstyrte versjonene, synes ganske komplett – sett fra et bakseteperspektiv. Vi nevner ...

  • egen AC-sone,
  • oppvarmede seter,
  • solgardiner,
  • panoramatak (tross alt morsomst bakover i bilen) og
  • mulighet for å lene setene bakover.

Til kamp mot bilsyke

Nissan gjør også et poeng av at baksetepassasjerene skal unngå å føle seg uvel under bilturer. Her bidrar et litt hevet sete, for bedre utsyn.

BRA BAK: AC-sone, setevarme, USB A + C.

Men viktigst, ifølge ingeniørene, er samarbeidet mellom elmotorene foran og bak.

Umiddelbar kraftoverføring mellom akslingene skal gi bilen uvanlig god stabilitet under både akselerasjon og oppbremsing. Vi har ingen grunn til å sette spørsmålstegn ved denne påstanden etter flere lange prøveturer på svært varierte, slovenske veier.

Dør på vid gap

Familiehensynene stopper ikke der. Alle som husker den første, strevsomme fiklingen med et bakovervendt barnesete, ser fordelen ved at bakdørene kan åpnes til en 85 graders vinkel – den beste løsningen i så måte på denne siden av måke-/falkevingedører. I hvert fall så lenge ingen har parkert rett ved siden av.

ALT KAN REGULERES: Merk vinkelen på døråpningene og de skyvbare baksetene. Bakseteryggene kan også justeres.

Man kan dessuten bestille modellen med to seter til, forbeholdt ikke altfor store passasjerer.

Andre seterad kan skyves hele 22 centimeter, enten for å lette innsteget for passasjerene, eller for å få mer bagasjeplass når det er nødvendig.

Ikke at det skorter på plass i utgangspunktet: Bagasjerommet på 575 liter, beregnet med både seteraden og setevinkelen i midtposisjon, holder langt i hverdagen. Med alle seter slått ned har man på det meste et sted mellom 1298 og 1396 liter å rutte med, avhengig av versjon.

FOR SMÅTASSER: Så mye over 160 centimeter bør nok ikke passasjer nummer 6 og 7 være.
FLEKSIBELT: Bagasjerommet kan tilpasses på en rekke måter. Skiluke er på plass, litt høyt oppe på ryggen.

Konkurrenten: RAV4

Nissan X-Trail e-Power e-4orce har en startpris på 626.356 kroner og kan leveres til kunder fra desember i år.

Nissan tar for gitt at det først og fremst er denne modellen som er aktuell i Norge, men for ordens skyld: To versjoner med tohjulsdrift, en variant med 1,5-liters bensinmotor og en med e-Power, vil også bli å finne i produktutvalget. Disse er priset til henholdsvis 524.569 og 561.550 kroner.

Hovedkonkurrenten er åpenbar – Toyota RAV4. Men også Mazdas nye ladehybrid CX-60 nevnes.

Det gjenstår å se om noen av disse nyere modellene kan ta markedsandeler fra Toyotas mangeårige bestselger. Nissans folk erkjenner glatt at nye X-Trail på mange måter bare representerer et trinn på veien mot en helelektrisk bilstall, men svært mye tyder på at dette trinnet allerede er passert for de fleste norske nybilkunder.

INGEN FARE I Å DRA TIL FJELLS: Også biler med bensintank har rekkevidde. Her er den beregnet til 1100 kilometer.
PLASS TIL UTVENDIG LAST: X-Trail kan dra opp til 1650 kilo tunge tilhengere og frakte 100 kilo på taket.
TAKLER TERRENG: Motor fikk beskjed om å gasse på gjennom vannet og var ikke vonde å be. Bilens vadedybde er 45 centimeter.