UTFORDRER: Peugeots beste modeller kommer omsider med firehjulsdrift.

Peugeot E-3008 og E-5008:

Blir overraskende billig med firehjulsdrift

Mange venter på «norgesbilen» til Peugeot, altså den med firehjulsdrift. Prisen gjør ventetiden hyggeligere.

Publisert Sist oppdatert

Peugeot E-3008 (E-5008)

  • Pris: 499.000 (539.000)
  • Pris med Motor-pakka*: 551.000 (592.000)
  • Batteri (netto)/motor/drivlinje: 73 kWt/325 hk/509 Nm/ettrinns automat, firehjulsdrift.
  • Forbruk/rekkevidde: 17,7 kWt/490 km (18,7 kWt, 467 km)
  • Ladefart: 160 kW. 20-80 prosent, cirka 30 min.
    • Bagasjevolum femseter (liter): 470 (690)
  • Lengde/bredde (med speil)/høyde/bakkeklaring (cm): 454/211/164/20 (479/211/169/20)
  • Vekt (kg): 2262 (2331)
  • Hengervekt (kg): 1350/1000
  • Hjul: 235/50R20
  • Konkurrenter:  Skoda Enyaq Coupé, Kia EV6, Hyundai Ioniq 5, BYD Sealion 7, BMW iX2, Volvo C40, Tesla Model Y (Mercedes-Benz EQB, Byd Tang).
  • Motor-pakka: Her velger vi utstyrsgraden og tilleggene vi mener gir mest for pengene. Vinter­hjul, ladekabler og valgfri metallic lakk er alltid inkludert. Varme i seter og ratt er et krav. Adaptiv fartsholder prioriteres alltid, generelt også den mest avanserte lys­teknologien. Henger­feste er inkludert fra kompaktklassen og oppover. Kan bilene leveres med firehjulsdrift, velger vi som regel dette. Service/vedlieholdspakker er ikke inkludert. Gjelder prisene en begrenset tids­periode (kampanjer), opplyser vi om det

MULHOUSE (Motor): Det er ingen tvil om at Peugeot-importøren har jobbet hardt for å gjøre E-3008 og E-5008 konkurransedyktige i et uoversiktlig marked av rentekampanjer og kontantavslag.

Sjuseter

I første omgang kommer både E-3008 (les Motors test her) og sjuseteren E-5008 (les Motors prøvekjøring her) til Norge i en lanseringsutgave, pimpet med utstyr.

Standard er blant annet åpningsbart panoramatak, Alcantara seter med massasje, 360 graders kamera, 20 toms felger og  lydpakke fra Focal (ikke på E-5008 med sju seter). 

Til sammen utstyr til over 50.000 kroner.

Løfte modellene

Men viktigst: Firehjulsdrift.

Tryggheten norske bilkjøpere flest prioriterer når de skal bruke en halv million på bil – og faktoren som vil løfte de to modellene noen lange scroll opp på registreringslistene. 

I øyeblikket ligger de på henholdsvis 36. plass (E-5008) og 54. plass (E-3008).

Motor-pakka

Prisene, inkludert omkostninger og i fargen blå metallic, blir da:

E-3008: 499.000

E-5008: 539.000

I «Motor-pakka» ligger det i tillegg vinterhjul (30.000), valgfri metallic (11.000) og hengerfeste (11.000) – altså en merkostnad på 52.000 på de to modellene.

SJUSETER: E-5008 tilbyr det meste en norsk familie ønsker, firehjulsdrift og sju seter.
ENDELIG: Små bokstaver, stor forskjell. E-3008 og E-5008 blir langt mer attraktive med firehjulsdrift.

Egen klasse

E-3008 går rett inn i den tøffeste klassen, mens E-5008 nærmest danner sin egen klasse – større og mer komfortabel enn Mercedes EQB, og vesentlig rimeligere enn BYD Tang.

Søndag kan du lese mer om Motors inntrykk av de to bilene.