RÅERE: ID.2 GTI ser tøff ut, men kanskje kommer det en enda heftigere versjon.

Volkswagen ID.2:

Leker med ny teknologi for firehjulsdrift

R-versjonen av ID.2 vil få 400 hester fra tre elmotorer. To av dem plassert inne i bakhjulene. 

Publisert

Teknologien er ikke ny, for å si det forsiktig:

På Teknisk museum i Oslo, kan du se en Lohner-Porsche. 

Det er en elbil fra starten av 1900-tallet, med batterikasser foran, under førersetet, og i hekken – og med elmotorer i forhjulene. 

Tegnet Bobla

Dette er en bil Ferdinand Porsche bygde for vognmakeren Lohner før han ble mer berømt for framkomstmidler i eget navn.

Og for ordens skyld: det var Porsche som designet Bobla.

Over 100 år senere leker altså Volkswagen igjen med de samme tankene, ifølge Autocar

KLAR: Foreløpig et konsept, men den ferdige GTI-modellen blir neppe ulik denne.

Langt råere

Denne gangen i en R-versjon av kommende ID.2. En temmelig realistisk konseptversjon av en GTI-versjon som skal gi 286 hester, er allerede lansert. 

Men i kjent VW-stil blir R-versjonen langt råere. 

Og den er planlagt med en tradisjonell elmotor i front, og to mindre elmotorer i hvert hjul – uavhengig av bakakselen. Det gir firehjulsdrift og trolig rundt 400 hester.

Kjøreegenskaper

Det er flere opplagte fordeler med teknologien der motoren er plassert inne i hjulene. 

Den er mindre plasskrevende, og frigjør dermed rom til batteri, bagasje og mer fleksible seteløsninger. 

Men først og fremst gir den mulighet til å finjustere både grep, stabilitet og framkommelighet, fordi hvert hjul kan styres individuelt.

Utfordringene handler om vekt, slitasje og vedlikeholdskostnader – og naturligvis pris.