FIREHJULSDRIFT: BMW i5 xDrive – altså med trekk på alle fire hjul – kommer i desember.

BMW i5 xDrive 40 Touring:

Dette blir prisen på den beste versjonen

Hvis du vil ha BMW stasjonsvogn med firehjulsdrift til godt under millionen, er det denne som gjelder.

Publisert Sist oppdatert

Du får naturligvis også toppmodellen M60 xDrive, men da starter prisen på 1.115.000 kroner. Herlig bil på de fleste vis (les Motors prøvekjøring her), men også 340.000 kroner over den ferskeste – og mest spennende – nyheten fra BMW denne høsten: 

i5 xDrive 40 Touring. Altså stasjonsvogna med firehjulsdrift. 

Råest selger

Motor har også tidligere omtalt de rimeligere og mer snusfornuftige versjonene av BMW som de beste kjøpene. Men salgstallene viser at BMW-kunder flest er både svært entusiastiske og ganske pengesterke. 

De råeste versjonene selger best. I hvert fall hvis vi holde oss til den litt mindre i4. På i5-nivå er bildet mer nyansert.

RÅERE: Mange er villig til å betale godt over millionen for å få 601 hester i en BMW i5 M60 Touring.

Rekkevidde

Vi tror også at den nye Touring-versjonen vil justere dette forholdet enda mer i de rimeligere versjonenes favør. For det enkle spørsmålet er hvor mye krefter du vil ofre for 340.000 kroner?

xDrive har 394 hester, M60 har 601 hester. Det skiller 1,6 sekunder fra 0 til 100 – hvis du driver med sånt.

Det er ingen rekkeviddeforskjell å snakke om: Den rimeligste av disse to går i teorien 17 km lengre (519 mot 502 km). Skal du ha maks rekkevidde, må du bestille versjonen med bakhjulsdrift og 558 km. Denne er i praksis 20.000 rimeligere enn den nye xDrive.

Nye priser

«I praksis» betyr her at majoriteten av BMW-kundene velger utstyrsversjonen «Fully Charged». Det er denne som gir mest for pengene, som BMW baserer seg tyngst på – og prissetter deretter.

Dette er prisene på i5 Touring «Fully Charged» – som også inkluderer vinterhjul:

i5 eDrive: 800.000

i5 xDrive: 820.00

i5 M60: 1.160.000

Produksjonen av xDrive starter i november, og de første bilene kommer til Norge før jul.