Du får naturligvis også toppmodellen M60 xDrive, men da starter prisen på 1.115.000 kroner. Herlig bil på de fleste vis (les Motors prøvekjøring her), men også 340.000 kroner over den ferskeste – og mest spennende – nyheten fra BMW denne høsten:
i5 xDrive 40 Touring. Altså stasjonsvogna med firehjulsdrift.
Motor har også tidligere omtalt de rimeligere og mer snusfornuftige versjonene av BMW som de beste kjøpene. Men salgstallene viser at BMW-kunder flest er både svært entusiastiske og ganske pengesterke.
De råeste versjonene selger best. I hvert fall hvis vi holde oss til den litt mindre i4. På i5-nivå er bildet mer nyansert.
Annonse
Rekkevidde
Vi tror også at den nye Touring-versjonen vil justere dette forholdet enda mer i de rimeligere versjonenes favør. For det enkle spørsmålet er hvor mye krefter du vil ofre for 340.000 kroner?
xDrive har 394 hester, M60 har 601 hester. Det skiller 1,6 sekunder fra 0 til 100 – hvis du driver med sånt.
Det er ingen rekkeviddeforskjell å snakke om: Den rimeligste av disse to går i teorien 17 km lengre (519 mot 502 km). Skal du ha maks rekkevidde, må du bestille versjonen med bakhjulsdrift og 558 km. Denne er i praksis 20.000 rimeligere enn den nye xDrive.
«I praksis» betyr her at majoriteten av BMW-kundene velger utstyrsversjonen «Fully Charged». Det er denne som gir mest for pengene, som BMW baserer seg tyngst på – og prissetter deretter.
Dette er prisene på i5 Touring «Fully Charged» – som også inkluderer vinterhjul:
i5 eDrive: 800.000
i5 xDrive: 820.00
i5 M60: 1.160.000
Produksjonen av xDrive starter i november, og de første bilene kommer til Norge før jul.