SPENNING: Volvo holder sin nye familie-SUV hemmelig, men det kan fort bli en attraktiv bil for oss nordmenn.

Ny XC70:

Hemmelighold rundt «drømme-Volvoen»

På papiret likner dette drømmebilen for norske familier. I hvert fall inntil vi får vite mer.

Publisert Sist oppdatert

Volvo har sendt ut en pressemelding om Volvo XC70, bilen du ser på bildene her. Altså en mellomstor SUV med klare likhetstrekk med lille EX30 og store EX90.

Men: Ved lansering er den kun tilgjengelig i Kina. Og: Ved lansering kommer den kun som ladehybrid. 

Så hvorfor skulle Volvo her i Norge bruke tid på dette hvis bilen ikke var tiltenkt også et norsk marked?

Firehjulsdrift?

På spørsmål fra Motor om bilen for eksempel kommer med firehjulsdrift – en avgjørende forutsetning for å kunne kalle det en drømmebil – får vi bare til svar at dette kan ikke Volvo svare på, men at mer informasjon kommer senere.

Men utenfor de offisielle pressekanalene kan vi blant annet finne dette bildet:

AWD: Alt tyder på at XC70 kommer med firehjulsdrift, selv om du må ha lupe for å se det.

Helelektrisk?

I pressemeldingen står det uansett mye om at bilen «tar opp arven etter ikoniske XC70, og at den er klar for alle eventyr». Det bør jo ligge en forpliktelse i dette.

Og viktigst her i Norge, er kanskje spørsmålet om den kommer i helelektrisk versjon. Det får vi heller ikke vite – ennå.

MIX: Litt EX30 og litt EX90, og i sum lekrest?

Rekkevidde 20 mil

Det vi derimot vet, er at den får en elektrisk rekkevidde på 20 mil. Det er bedre enn mange av elbilene vi ser på veiene  i dag, til og med bedre enn en splitter ny versjon av en godt selgende modell som Mazda MX-30.

Men den ladbare teknologien er ganske effektivt stoppet av det norske avgiftssystemet. 

Kanskje bør myndighetene se en gang til på de store, trygge, familiebilene som kan kjøre helelektrisk stort sett alle årets dager?