BEGRENSNINGER: Særlig store elbiler med mange seter kan støte på vektproblemer når bilene er fylt opp med folk og bagasje. Det er problematisk for nyttetransporten.

Nye regler:

Går mot vektøkning for B-førerkortet

Har du B-førerkort og kjører en elbil som er farlig nær vektgrensa på 3500 kilo? Da har vi antagelig en god nyhet til deg.

Publisert Sist oppdatert

Et nytt førerkortdirektiv er under behandling, som følge av at elbilene jevnt over veier mer enn biler med forbrenningsmotor. Og et EU-direktiv som ble vedtatt for en tid tilbake kan få følger for regelverket rundt førerkortklasse B i Norge.

I dag er det en øvre vektgrense på 3500 kilo for denne førerkortklassen, mens de nye reglene åpner for at det skal bli lov til å føre kjøretøy som veier inntil 4250 kilo.

– Dette er foreslått i forbindelse med det nye førerkortdirektivet som ikke er vedtatt per i dag. Statens vegvesen vil etter vedtakelsen vurdere endringer i førerkortforskriften, sier Anette Moen Johnsrud i avdelingen Trafikant og kjøretøy i Statens vegvesen.

Tunge batterier

Forslaget til nytt førerkortdirektiv, kalt fjerde førerkortdirektiv, ble kunngjort av kommisjonen 1. mars 2023 og behandlingen ligger under Samferdselsdepartementet. 

Her står det blant annet: «Førerkort i klasse B foreslås å gi førerrett for kjøretøy med alternativt drivstoff (særlig elbil og hydrogenbil) der vekten overstiger 3500 kg, men ikke 4250 kg.»

Det begrunnes med at biler med som bruker det de kaller «alternativt drivstoff» har tyngre motorsystem, for eksempel på grunn tunge batterier. Det siktes med andre ord til elbiler, som jevnt over veier mer enn biler med forbrenningsmotor. 

Dette har gjort at en del større elbiler ikke kan ha stort av last eller passasjerer før det bryter vektgrensen. 

Innført i Nederland

Utfra ordlyden i direktivbehandlingen er dette særlig et poeng når det gjelder persontransport med nullutslippskjøretøy med inntil ni sitteplasser, som har vært etterspurt av aktører i drosjenæringen.

Boosted melder at lignende forskrifter har allerede trådt i kraft i andre land, som en følge av EU-direktivet. I Nederland ble det lovlig å kjøre et kjøretøy med en tillatt totalvekt på opptil 4250 kilogram fra 1. juli 2025. Tidligere var grensen 3500 kilogram.

Det skal samtidig være visse krav knyttet til den nye vektgrensen i Nederland, sjåføren må ha hatt førerkort i minst to år.

Johnsrud i Statens vegvesen sier de ikke har noen informasjon om når et nytt førerkortdirektiv kan forventes godkjent.

Utviklingen i saken kan følges på på regjeringens hjemmesider, her vil det også blir klar når direktivet blir godkjent.

Powered by Labrador CMS