LYNLADER: Mercedes-Benz CLA har en oppgitt ladefart på 320 kilowatt.

Mangler omformer:

Nye Mercedes CLA takler ikke 400 volts ladestolper

De senere årene har stadig nye elbilmodeller blitt lansert med et batterisystem på 800-volt. Normalt virker disse også på hurtigladere som gir 400-volt, det gjør ikke nye Mercedes-Benz CLA.

Publisert

Til høsten kommer Mercedes-Benz med en ny generasjon elbiler. Den første modellen ut er CLA, med et 800 volts-batterisystem. 

Det betyr at den tåler høy ladefart, men til forskjell fra de fleste andre nyere elbilene som bruker en liknede elbilarkitektur, fungerer ikke ladingen på hurtigladere som bruker 400 volt-teknologi.

100 kilowatt

800 volt

  • Volt er et mål på elektrisk potensial eller «trykk», hastigheten som elektrisitet passerer gjennom et system. Jo høyere spenning, jo høyere potensial for å lede elektrisitet gjennom et system. Et 800 V-system kapasitet til å håndtere mer «trykk» enn et 400 V-system.
  • Sammenliknet med et 400 V-system har 800 V-systemet høyere effektivitet på grunn av redusert strøm ved samme effektutgang, noe som fører til lavere motstandstap.
  • Dette gir forbedret ytelse, spesielt i høyytelsesapplikasjoner, noe som gjør det ideelt for elbiler med høye ytelser.
  • Høyere spenning muliggjør større effektlevering, noe som fører til raskere ladetider og potensielt høyere drivlinjeeffektivitet.

Kilde: Drive Electric

På Mercedes' tyske hjemmeside, der konfiguratoren til CLA er oppe og går, kan man lese dette:

– Vær oppmerksom på at det ikke er mulig å lade ved 400 V-ladestasjoner, og derfor vises disse heller ikke i navigasjonen.

Dette bekrefter også den norske importøren, Bertel O. Steen.

Det betyr dermed at bilen ikke kommuniserer med for eksempel Tesla-ladere, bortsett fra de aller nyeste, kalt V4.

Ifølge Jan Tore Gjøby, rådgiver for lade- og batteriteknologi i NAF, vil problemet også oppstå på de eldre 50 kilowatt-laderne, men bilen vil fungere på de aller fleste ladestasjoner som leverer mer enn 100 kilowatt.

– Kommer du på en ladestasjon som gir over 100 kilowatt, så er det høyst sannsynlig en som kan levere opp til 1000 volt.

Gjøby forklarer at Mercedes tydeligvis har valgt å ikke inkludere en innebygd DC-DC-omformer i bilen som hever spenningen fra ladestasjonen. En slik omformer ville normalt gjort det mulig å lade på et bredere utvalg av hurtigladestasjoner. De fleste andre elbiler med 800 volts-batterisystem har en slik intern løsning.

– Biler med 800 volts-batterisystemer er ikke kompatibelt med eldre ladestasjoner, som leverer opp til 500 volt, med mindre bilen er utstyrt med en omformer som øker spenning internt.

For biler som har en batterispenning på over 500 volt, vil ladestasjoner med lavere spenning skape utfordringer. 

Viser bare kompatible ladere

Hvis en bil med 800 volt kobles til en ladestasjon som ikke kan levere så høy spenning, må bilen omforme spenningen internt så den blir høy nok. Denne omformingen kan gjøre ladingen tregere.

Det er kjent at biler med 800 volts-batterisystemer har støtt på problemer under lading i Norge, og at det så langt ikke har vært noe løsning for å vise hvilke ladere som gir 400 volt.

Ut fra informasjonen til Mercedes virker det som de har løst problemstillingen med at kun ladeplasser som støtter bilens system, dukker opp som ladealternativer.

– Med operativsystemet MB.OS og navigasjon med Electric Intelligence, vil sjåføren alltid bli henvist til en kompatibel ladestasjon, skriver Bertel O. Steen i en e-post til Motor.