ENDELIG ELEKTRISK: eVitara er Suzukis første elbil – med rundt 400 km rekkevidde og firehjulstrekk. Her i fargen Land Breeze Green Metallic.

Viste frem eVitara:

Her er første elektriske Suzuki – og neste Toyota

Hvor langt rekker japansk merke­vare i kampen om elbil­kundene? Suzuki tester sin første elbil – med beskjeden rekkevidde, knapp bagasjeplass og ukjent pris.

Publisert Sist oppdatert

MILANO (Motor): Mandag viste Suzuki frem eVitara i Milano. Om noen måneder kommer prisen. Og i mellomtiden skal Toyota presentere en ganske identisk modell under det antatte navnet bZ3X, et tilnærmet renhekla Suzuki-produkt, også den skrudd sammen i India. (PS: Toyota Norge opplyser at Toyota-navnet på ingen måte er bekreftet, og at informasjon om deres neste bil først kommer i desember).

Suzuki eVitara

  • Pris: Ikke klar.
  • Elbil, 1-trinns automat, forhjul- eller firehjulsdrift. 106 el 128/135 hk. Varmepumpe. To utstyrsversjoner, GL og GLX.
  • Lengde/bredde/høyde/akselavstand: 4275/1800/1635/2700 mm.
  • Rekkevidde: 400 km WLTC (trolig nær 400 km WLTP).
  • Batteri: 49 eller 61 kWt netto (jernfosfat), FWD leveres bare med 49 kWt batteri. Makseffekt hurtiglading 150 kW. Kan forvarmes ved lading.
  • Bagasjeplass: 306 liter. Baksetekonfigurasjon 40-20-40. Maks hengervekt: 750 kg.
  • Konkurrenter: Hyundai Kona, Peugeot E-2008, Toyota bZ3X.

Samarbeidet har lenge vært tett mellom japanske fabrikanter, slik sett er ikke tvillingene eVitara og bZ3X (om det nå blir barnets navn) noe å heve øyebrynene over.

Mer interessant er det at Suzuki spiller så til de grader på merkets klassiske kvaliteter når de først gjør elektrisk entré. 

Veldig mange av konkurrentene har brukt en slik anledning til innovasjon i design og plassbruk, ikke bare i det som er skjult under kupé og panser.

Men ikke Suzuki.

Importør RSA har solgt over 25.000 Vitara siden modellen kom til Norge i 1988. eVitara er riktignok elektrisk, men først og fremst en Vitara.

Ikke noe race

Enkelte japanske fabrikanter kritiseres støtt for å ha havnet på kraftig etterskudd i elbilskiftet, det gjelder kanskje Suzuki mer enn noen – når de nå debuterer elektrisk mer enn 15 år etter Mitsubishi og over 10 år bak Nissan.

Men høvdingen i selskapet, Toshihiro Suzuki, er akkurat like lite stresset som storebrødrene i Toyota med tanke på elbilrushet, og leser dette markedet helt ulikt de som nærsynt følger det norske.

Har du lest disse sakene fra Motor?

– Vi ser ikke på elbilmarkedet som et race. Batteriprisene er fortsatt høye, og det er på ingen måte noe modent marked ennå.

Men de som tolker den voksende kinesiske dominansen som uttrykk for at de der leser denne utviklingen bedre enn bilstormakten Japan?

Toshihiro Suzuki bare ler når vi spør hvordan han ser konkurransen, men det er ikke helt lett å tolke hvorfor han ler. Uansett:

– Vi ser nøye på prisutfordringene fra Kina. Og det gjelder nok ikke bare oss. Kvaliteten på kinesiske biler blir utvilsomt bare bedre og bedre, men vi har et merke som er sterkt, sier han.

TIDLIG I UTVIKLINGEN: – Vi ser ikke på elbilmarkedet som et race. Batteriprisene er fortsatt høye, og det er på ingen måte noe modent marked ennå, sier Suzuki-sjef Toshihiro Suzuki.

Kona og E-2008

Nå er det i sannhet mer enn pris som representerer en utfordring fra Kina. Nyhetene de ruller ut på løpende bånd, har kvaliteter som saktens kunne påvirke nattesøvnen til en fabrikant som mener eVitara kommer med helt unike egenskaper.

Ut fra klassiske elbil-mål er det verdt å spørre hva eVitara bringer som skal gjøre den preferert fremfor erklærte konkurrenter som Hyundai Kona og Peugeot E-2008, med rundt 400 km rekkevidde og 306 liter bagasjerom.

Det viktigste konkurranse-parameteret er fortsatt i det blå:

Prisen er ikke klar før på nyåret.

Men her er konkurrentenes kvaliteter:

  • Kona har over 500 km rekkevidde i Long Range-versjon, over 460 liter bagasjeplass og en prislapp like over 400.000 kroner.

  • E-2008 har rekkevidde omtrent som eVitara og 434 liters bagasjerom. Den kan riktignok ikke trekke henger, men prislappen er på under 340.000 kroner.

KLAR FOR NORGE: Suzuki har solgt 25.000 Vitara i Norge siden 1988. Salgssjef Lars Havre er klar for 25.000 til.

Ryddet og rensket

Suzukis trofaste kunder har aldri løpt til bilbutikken for å få siste skrik, men kan like det funksjonelle og trauste.

I så måte representerer eVitara en utvikling fra dagens bensinhybrid som er ganske voldsom.

Designmessig er det ryddet og rengjort – med nye signaturlys som mest minner om liggende ridesporer, stadig høyreist, med kraftige hjulbuer og svart tak. På bakdørene er håndtaket plassert oppe ved siden av vinduet, som på for eksempel Toyota C-HR.

Førermiljøet er moderne og minimalistisk, selv om versjonen med brunt og svart interiør har fire veldig tilstedeværende luftekanaler dominerende på dashbordet. I helsvart finish er de stadig markante, men ikke så brutalt dominerende rent visuelt.

Den store infotainmentskjermen er delt med kjøreinformasjon bak rattet og det øvrige over midtkonsollen.

Kjente toner

Med andre ord, løsninger som vi har sett i andre biler, men i en tiltalende miks. For den som liker merkevaren Suzuki, kan eVitara gi en grei introduksjon til det elektriske – hvis prisen er riktig.

Gitt lasteplass og rekkevidde bør den ikke ligge veldig mye over 350.000 kroner, hvis den skal hevde seg.

(PS: Saken er oppdatert 5.11.24 kl 9.37 med presiseringer om neste Toyota-modell)