POPULÆR OG UPOPULÆR: En stor andel sier de ikke vil velge Tesla neste gang de skal kjøpe bil, men det har blitt levert dobbelt så mange nye Model 3 i år sammenliknet med i fjor.

Politisk uenighet:

43 prosent vil styre unna Tesla

Selv om nær halvparten av de spurte i en fersk undersøkelse sier de ikke ville valgt Tesla av politiske grunner, er merket fortsatt det mest leverte på nybilmarkedet i Norge.

Publisert

Elbilisten er en årlig spørreundersøkelse blant landets elbilister med over 15.000 respondenter, gjort av Norsk elbilforening.

Det er 14. gang den gjennomføres, og nytt av året er spørsmålet:

– Er det noen bilmerker eller land du ikke ville valgt av politiske grunner?

Stort fall i Europa

Generalsekretær I Norsk elbilforening Christina Bu

Her svarer 63 prosent av elbilistene at det er tilfelle, mens 43 prosent oppgir at de ikke vil kjøpe Tesla av politiske årsaker, og 23 prosent sier det samme om biler fra kinesiske produsenter.

Dette betyr med andre ord at godt over halvparten av respondentene mener at politiske holdninger påvirker deres valg av bilmerke, og at litt under halvparten vil styre unna Tesla neste gang de skal ha ny bil.

Det som stemmer godt overens med resten av Europa den siste tiden. Tesla har hatt en tilbakegang på rundt 50 prosent i nybilleveringer i regionen i år, sammenliknet med i fjor. Og det i et marked som har hatt en betydelig økning i elbilandel.

Ikke bevisste

Samtidig er det ting som typer på at norske kunder ikke er så  bevisste når de faktisk skal handle bil. 

Så langt i år har har Tesla levert fire prosent flere nye biler enn på samme tid i fjor, viser tall fra Opplysningsrådet for veitrafikken. 

Riktignok har bilmarkedet totalt gått kraftig fram, 32 prosent, men Tesla holder i hvert fall samme fart som i fjor, til forskjell fra i de aller fleste andre land i Europe. 

LEVERINGSTALL: Ny utgave og en gunstig rentekampanje har fått fart på leveringstallene til Model Y i Norge.

Tesla Model Y har fått opp dampen skikkelig med den nye modellen og gunstige rentekampaner etter en litt seig start på året, og er så langt den mest leverte bilmodellen i 2025. Mens Tesla Model 3 har dobbelt så mange nybileleveringer som i fjor.

Mye for pengene

– Tesla Model Y er mye bil for pengene, så man kan jo bare spekulere på hvor høyt salget hadde vært dersom Elon Musk ikke hadde engasjert seg i MAGA-bevegelsen og Trump-administrasjonen, sier Christina Bu, generalsekretær i Norsk elbilforening

Hun påpeker også at Tesla har gått fra en markedsandel på 21,2 prosent for elbiler i 2024 til 13,8 prosent hittil i år. 

– Det er et ganske dramatisk fall.

Bu tror det handler om utvalg og pris, at mange synes det er vanskelig å droppe både kinesisk og Tesla. 

– Dessuten er det jo faktisk 50 prosent i undersøkelsen som ikke oppgir å ville unngå Tesla, og flere kjøper elbiler nå enn noen gang tidligere.

Flere saker med Tesla: