FØRST I KLASSEN: Nye iX3 er den første av 40 nye eller oppgraderte BMW-modeller som kommer de neste to årene.

Her er Neue Klasse:

BMWs prisbombe setter fyr på bilverdenen

Aldri har vel noen ventet på en ny bil som BMW har ventet på sin Neue Klasse: Her er nye iX3 — med startpris på 699.900 kroner.

Publisert Sist oppdatert

BMX iX3 50 xDrive

  • Pris fra: 699.990 kroner for M-sport Edition (levering Oslo), pluss vinterhjul.
  • Elbil, 1-trinns automat. Firehjulsdrift. 345 kW/469 hk/645 Nm. 108,7 kWt batteri (netto). 800V-teknologi, kan også lades ved 400V DC-stasjoner. Forbruk: 17,9-15,1 kWt/100 km. Rekkevidde: 678-805 km (preliminær WLTP). Maks ladeeffekt: 400 kW. 10-80 prosent: 21 minutter. AC: 11 kW standard, 22 kW tilgjengelig fra mars 2026.
  • 0–100 km/t: 4,9 sekunder. Toppfart: 210 km/t.
  • Lengde/bredde/høyde/akselavstand: 4782/1895/1635/2897 mm.
  • Bagasjerom: 520 liter (1750 liter nedfelt), pluss 58 liter frunk. Maks hengervekt: 2000 kg. Bilen får 20-toms lettmetallfelger som standard.
  • Utstyrsversjoner ved lansering: 
  • M-sport edition (M Sport design innvendig og utvendig, metallic lakk): 699.900 kroner.
  • Fully charged 3D Head-Up Display, rattvarme, Harman Kardon høyttalere, 3-soners klimaanlegg, hengerfeste): 729.900 kroner
  • Fully Charged M-sport edition (M Sport Edition, pluss Fully Charged): 749.900 kroner.
  • Supercharged (Fully Charged M Sport Edition, pluss panoramatak, Parking Assistant Professional og BMW Digital Premium): 779.900 kroner.
  • Konkurrenter: Mercedes-Benz GLC, Audi Q6, Porsche Macan, Zeekr 7X, Volvo EX60, Polestar 3 og 4, Xpeng G9.

MÜNCHEN (Motor): Denne bilen markerer starten på andre generasjon elbiler fra BMW, ganske nøyaktig 13 år etter at deres første serieproduserte elbil (i3) kom på veien. Da hadde de riktignok småfusket i elbil-faget i over 40 år allerede, men det som nå triller ut, er en helt, helt annen historie.

iX3 er dramatisk forbedret fra alt du har sett av elektrisk BMW tidligere, og den vil komme i en håndfull ulike versjoner.

  • Lanseringsutgaven er en 50 xDrive med firehjulstrekk og et batteri på 108,7 kWt. WLTP-rekkevidde er inntil 805 km, forbruket ned mot 1,5 kWt på mila, og hurtiglading med makseffekt er på 400 kW.

BMW Norge forventer at den bestselgende modellen blir en M Sport-versjon med Fully Charged utstyrsnivå til 749.900, pluss vinterhjul.

Dét er en interessant pris for det nyeste av tysk premium.

40 modeller

Dette er den første modellen i det som blir en heftig lanseringsperiode for BMW.

Nest ut, trolig tidlig i 2026, kommer en helt ny i3 – og da ikke en ny utgave av den lille i3-modellen som ble faset ut i 2022, men en sedanmodell designet i beste 3-serie-ånd med et ganske så djervt ytre design.

BMW varsler om nærmere 40 nye eller redesignede modeller på Neue Klasse-plattformen de neste to årene.

Det blir biler med hele menyen av drivlinjer – elektrisk, ladehybrid, bensin, diesel og hydrogen.

Ingen feil

Neue Klasse-begrepet til BMW stammer fra tidlig 60-tall og en serie av sedan- og coupémodeller som løftet merket opp fra noe nær økonomisk ruin, og beredte grunnen for BMWs premiumposisjon i tysk bilindustri.

Det er fristende å si at det er enda mer på spill ved denne andre Neue Klasse-lanseringen, og BMWs sjef over alle sjefer har ikke gjort noe for å dempe forventningene.

– Det kommer til å bli en prosess hvor ikke alle dagens aktører overlever, for vi er kommet til et punkt i bilindustrien hvor man ikke lenger kan gjøre feil, sier Oliver Zipse.

Og med den beskjeden slipper han det viktigste produktet han noensinne vil ha ansvar for, med et prispunkt som vil få konkurrentene til å trimme kalkulatorene:

  • Mercedes lanserte nylig sin mindre CLA, som vil koste nær 700.000 kroner i Shooting Brake-versjon med firehjulstrekk. På søndag kommer detaljene om deres antatte bestselger GLC – som neppe vil ligge under CLA i pris.

  • Audi er i en annen lanseringssyklus enn de to premiumkonkurrentene og vil i en periode ikke kunne matche BMW verken på pris eller funksjonalitet.

  • Nye kinesiske modeller som Zeekr 7X og Xpeng G9 er i samme nabolag prismessig som BMWs nye SUV-maskin. Og iX3 gjør det ikke noe lettere å regne pris på Volvos kommende EX60, som lanseres på nyåret.

Se flere bilder av bilen her (artikkelen fortsetter under):

BMW iX3 50 xDrive Foto: BMW
BMW iX3 50 xDrive Foto: BMW
BMW iX3 50 xDrive Foto: BMW
BMW iX3 50 xDrive Foto: BMW
BMW iX3 50 xDrive Foto: BMW
BMW iX3 50 xDrive Foto: BMW
BMW iX3 50 xDrive Foto: BMW
BMW iX3 50 xDrive Foto: BMW
BMW iX3 50 xDrive Foto: BMW
BMW iX3 50 xDrive Foto: BMW
BMW iX3 50 xDrive Foto: BMW

Gigantsatsing

Neue Klasse-satsingen som BMW meislet ut for fem år siden med en ramme på titalls milliarder kroner, var ment å skulle utlikne forspranget til Tesla – noe som ikke minst kommer til uttrykk gjennom de digitale forbedringene som er gjort fra dagens modeller.

Men konkurransetrollet har plutselig fått veldig mange hoder.

Uansett om det er Kina, heller enn USA, som vil gjøre livet vanskelig for tyske bilstoltheter, er det utvilsomt grenseløst mye som står på spill for BMW med denne lanseringen.

Hva er det så BMW byr på?

Tress i ess i elbilsammenheng: lavere forbruk, lengre rekkevidde og raskere lading.

Grunnlaget for de forbedringene ligger i den nye digitale teknologien. Neue Klasse-prosjektet hviler tungt på en ny elektronikk- og programvarearkitektur med fire «superhjerner», som BMW kaller det. Resultatet skal være en enestående dynamikk og presisjon, men også en ny generasjon teknologi for automatisert kjøring og bruk av bilen.

Ny teknologi

BMW slipper med iX3 sjette generasjon av sin eDrive-teknologi, med el-motorer som har fått helt nye høyspenningsbatterier med sylinderformede celler og 800V-teknologi. Sammenlignet med forrige generasjon reduseres energisvinn med 40 prosent, lover BMW.

Batterikonseptet med sylinderformede celler gir 20 prosent høyere energitetthet og 30 prosent raskere lading. Likefullt er BMW langt unna tallene fra de nyeste kinesiske modellene og premium-rival Porsche. Å hurtiglade innen 10–80 prosent-intervallet tar fortsatt over 20 minutter.

Den bedrede batterieffekten skyldes ikke minst at Neue Klasse-modellene har battericellene integrert direkte i batteripakken, som betyr redusert vekt og økt energitetthet. Samtidig er batteriet selv støpt inn som en del av bilens bærende struktur, som igjen skal bidra på komfort og kjørefølelse på veien.

Bilen får også toveis ladefunksjon, slik at den i prinsippet også kan brukes til å lade andre biler.

Enklere prosess

Selve ladeprosessen er gjort enklere: Ikke bare skal KI registrere når du ønsker å lade, slik at ladeluken åpner og lukker seg automatisk. Opptil 10 ladeavtaler med frittstående ladeleverandører kan lagres digitalt i bilen med støtte for Plug & Charge.

Den nye programvarearkitekturen betyr også ny teknologi for å styre drivlinje, bremser, energigjenvinning og styring. Den behandler informasjon opptil ti ganger raskere enn tradisjonelle systemer – som ifølge BMW gir øyeblikkelig kraftlevering, smidig kraftoverføring, maksimal stabilitet og effektivitet.

«I daglig kjøring håndteres 98 prosent av all bremsing gjennom regenerering alene, uten bruk av mekaniske bremser, en viktig faktor for den mest sømløse nedbremsingen noensinne i en BMW, kalt Soft Stop», skriver selskapet i sin produktomtale.

Ledningsstrukturen er forenklet, i det elektriske systemet er tradisjonelle sikringer erstattet med mikroskopiske sikringer satt inn i databrikke (eFuse), og bilene vil ha trådløs oppdatering av programvaren.

Futuristisk

Inne i bilen kommer det futuristiske designet som er vist i konseptmodellene:

En stor 17,9-tommersskjerm troner på dashbordet, mens den såkalte «panoramic vision»-løsningen gir informasjon i nedre kant av frontruten – i dens fulle bredde. Du kan selv bestemme hvilke funksjoner som skal vises på ruten.

Alle modellvariantene, unntatt innstegsversjonen, har dessuten head-up-display med integrert navigasjon.

De viktigste funksjonene har fortsatt egne fysiske knapper og brytere, blant annet for vindusviskere, blinklys, speiljustering, volum, girvelger, parkeringsbrems, nødblink, bakrutevarmer og defrost.

Stemmestyring og et multifunksjonsratt som kombinerer lys og haptiske berøringsflater betyr at ytterligere funksjoner kan gjøres lett tilgjengelige – samtidig som berøringsskjermen har en forvalgsmeny du kan stille inn etter egne preferanser.

Bilens digitale nøkkel kan settes opp på smartklokker og telefoner.

Powered by Labrador CMS