TO UTGAVER: Volkswagen ID.3 kommer i to sporty utgaver, GTX og GTX Performance. Det er grunn til å tro at de aller fleste norske kundene velger den sistnevnte.

Mer muskler:

Volkswagen biffer opp ID.3

Volkswagen server en sportslig ID.3. Det er ikke en GTI, men en GTX.

Publisert Sist oppdatert

For noen dager siden slapp Cupra prisen og spesifikasjonene på en ekstra heftig versjon av Born, kalt Born VZ.

Ikke overraskende følger Volkswagen hakk i hæl med en tilsvarende variant av ID.3, ID.3 GTX.

De to bilene er som kjent svært identiske, med kun noen kosmetiske ulikheter.

Det er likevel en forskjell. Born VZ kommer i én utgave med 326 hk og et dreiemoment på 545 Nm. ID.3 GTX blir tilgjengelig i to, hvor Performance-utgaven har 326 hk, den vanlige 286 hk.

Større batteri

Alle sammen har et batteri som er noe større enn standardutgavene – 79 kWt.

ID.3 GTX gjør null til hundre på 5,9 sekunder, Performance er to tideler kjappere. Toppfarten er 200 kilometer i timen.

Ladehastigheten er på inntil 185 kW, og ladetid fra 10 til 80 prosent er rundt 26 minutter under optimale forhold. Begge utgavene har forvarming av batteriet. ID.3 GTX skal ha en rekkevidde på inntil 600 kilometer (WLTP), mens Performance inntil 590 kilometer.

UNDERSTELL: Volkswagen ID.3 GTX Performance leveres med adaptivt sportsunderstell.

Adaptivt sportsunderstell er standard på Performance.

ID.3 GTX koster fra 481.900 kroner inkludert frakt og levering Oslo, Performance koster 489.700 kroner.

Til sammenlikning koster Born VZ 449.900.

– Årsaken til prisforskjellen mellom Cupra Born VZ og Volkswagen ID.3 GTX Performance er blant annet standardutstyret som inngår i prisen på ID.3 GTX Performance, som AR Head-up display og Harman Kardon lydanlegg, sier Stian Blindheim, kommunikasjonssjef hos den norske importøren.

Utstyrspakke

ID.3 GTX Performance har en utstyrspakke utover standard GTX med verdi på over 70.000 kroner, til tross for at modellen kun koster 7800 kroner mer.

– Det betyr en kundefordel på over 60.000 kroner, som vi naturligvis mener er et veldig attraktivt tilbud for kunden. Vi har standardmodellen i prislisten for alle våre modeller, og så kan kunden velge det alternativet som passer kunden best, sier Blindheim.

Volkswagen har ikke glemt at Golf GTI har skapt historie blant de kompakte bilene siden 1976. ID.3 GTX skal ha flere hint til Golf GTI, blant annet i fargevalget. «Kings Red» metallic skal spille på den klassiske «Solid Tornado»-rødfargen til GTI. I tillegg leveres ID.3 GTX i Moonstone grå, Grenadill sort metallic, Glacier hvit og Scale sølv metallic.

Har du lest disse sakene fra Motor?