LITT EKSTRA: Cupra Born VZ byr på litt mer av det meste, sammenlignet med en standardversjon.

Moderne GTI:

Cupra «skrur opp volumet»

Cupra Born VZ er en kompaktbil med sportslige ambisjoner, som en god gammel GTI-bil.

Publisert

Cupra Born ble lansert i 2021 og har levd skyggen av den ganske identiske Volkswagen ID.3. Mens det er registrert vel 1000 Born i perioden, har det blitt levert ti ganger så mange ID.3.

Det er tydelig at folk flest ser etter et kjent merke når bilene er så like.

Nå kommer Cupra med en Born-modell som skiller seg en smule ut. Ikke så mye på det ytre, men med effekt. Born VZ er en ekstra heftig utgave. VZ er forkortelsen på det spanske ordet Veloz, som betyr rask. Cupra sier dette er en versjon der de har «skrudd opp volumet».

Bøtteseter

Her er det snakk om en effekt på 326 hk, 40 prosent mer enn dagens utgave. Dreiemomentet er økt til 545 Nm, som er 75 prosent mer enn noen annen Born-versjon. Dette gjør at Born VZ gjør null til hundre på 5,7 sekunder og har en toppfart på 200 kilometer i timen.

Innvendig følges det opp med bøtteseter. I tillegg har bilen en ny infotainmentskjerm på 12,9-tommer, opp fra 12-tommer. Skjermen er også oppgradert med belyst betjeningspanel for volum og temperatur.

Som tilvalg kan man velge «Smartlight». En lysstripe på dashbordet som skal gi viktig førerinformasjon mens du kjører.

Større batteri

Batteriet er to kWt større enn det som er i Born 77, altså på 79 kWt. Rekkevidden er oppgitt til 588 km, mens ladefarten er på 185 kW. Forvarming av batteriet er inkludert.

Urban-utgaven av Born VZ inkluderer det mest populære ekstrautstyret, som adaptiv cruisekontroll, ryggekamera, nøkkelløs adgang og mørke ruter bak. Frakt og levering er også inkludert. Det tilbys hjemlevering til kunder som bor i deler av lander hvor denne tjenesten er tilgjengelig.

SPORT: Cupra Born VZ sportsseter foran, eller bøtteseter, som noen kaller dem.

Startprisen for Urban-utgaven er 449.900 kroner. Det er 50.000 kroner mer enn Born 77 Urban eller ID.3 Pro S Highline.

Bestillingene åpner nå og de første bilene vil være i Norge i november.

For øvrig er Volkswagen også klare med en tilsvarende versjon av ID.3, kalt ID.3 GTX, så det spørs om VZ kan hjelpe Born ut av skyggene.

Har du lest disse sakene fra Motor?