HOT HATCH: Alpine ønsker å gjøre sjangeren «hot hatch» elektrisk, med A290.

Satser elektrisk:

Alpine KAN komme til Norge – men ingen vet ennå

Renaults sporty nisjemerke, Alpine, skal vokse med mange nye elektriske modeller de kommende årene.

Publisert

Alpine er et lite underbruk av Renault. En gang i tiden lagde de små sportsbiler basert på Renault-modeller, i dag er de en del av Renault-konsernet, som en sportsavdeling med Formel 1-satsingen, og én sportsbilmodell.

– Alpine er i gang med en total restruktering av brandet. Med salg av kun A110, til nå å entre den elektriske verden med et bredt utvalg av spennende modeller, sier Roger Andersen, markedsdirektør hos den norske Renault-importøren.

Den første bilen ut i denne lanseringsstrategien blir A290. En heftig versjon av Renaults kommende 5. Nylig fortalte Alpine at den skal komme på det franske markedet neste sommer, rettet mot kunder som både vil ha design og fart.

Urban sportsbil

– Alpine A290 er den første modellen i en ny elektrisk generasjon, og innvier vår «drømmegarasje» på best mulig måte. Denne urbane sportsbilen markerer introduksjonen av Alpine til et bredere publikum og gjenoppliver en glemt kategori, hot hatch, som er så elsket for den kjøregleden den gir, sier Philippe Krief, konsernsjef i Alpine, i en ellers lite informativ pressemelding.

SPORT: Alpine A290 skal bli en sportslig variant av Renaults kommende elektriske 5.

Det er ikke kjent hva slags effekt som er tiltenkt i bilen, men det er all mulig grunn til å tro at den blir betraktelig kraftigere enn den som kommer i Renault 5, der det er 150 hestekrefter. 

I tillegg skal det altså komme mer.

– De har selv uttrykt at de vil lansere minst 7 hel-elektriske biler de kommende 6 årene og derfor også vokse fra et «mikro-brand» til å bli en spennende konkurrent til dagens el-bil merker, sier Andersen.

Ikke avklart

Hvordan Alpine skal selges kontra Renault, er ennå ikke helt avklart.

– Frem til nå har de enten hatt stand-alone utsalg, eller et «Alpine-corner» hos en Renault-forhandler.

Andersen sier den nye strategien, som skal ta høyde for potensialet og kundegrunnlaget i de ulike markedene, er under utarbeidelse. Om dette også inkluderer Norge, er i det blå.

– Det litt «kjedelige» svaret er at vi ikke vet ennå, det er rett og slett ingen avtale som foreligger per dags dato rundt lansering av Alpine i Norge

Har du lest disse sakene fra Motor?