MIDTPUNKT: Helelektriske Renault 5 er nå offisiell.

Renault 5 E-Tech presentert i Geneve:

Slik blir 70-tallsikonet i helelektrisk versjon

Nordmenn finner ikke så mange gode grunner til å kjøpe småbiler. Men her kommer det en, med Europa-pris på 25.000 euro. Den må trolig under 300.000 kroner for å lykkes i Norge.

Publisert Sist oppdatert

Renault 5 E-Tech Electric (52 kWt)

  • Pris: Klart nærmere salgsstart. 
  • Batteri/motor/drivlinje: 52 kWt, 150 hk/245 Nm, ettrinnsautomat, forhjulstrekk.
  • Lengde/bredde/høyde: 392/177/150 cm.
  • Rekkevidde (WLTP): 400 km.
  • Ladefart: 100 kW. 15-80 prosent: 30 min.
  • Vekt: 1450 kg.
  • Bagasjevolum: 326 liter.
  • Hjul: 195/55 R18
  • 0-100/toppfart: 8,0 sek/150 km/t.
  • Konkurrenter: Mini, Peugeot E-208.
  • Annet: Kommer senere også med 40 kWt batteri, rekkevidde inntil 300 km og 95 eller 120 hk. Uvisst om denne tas inn til Norge.

PARIS (Motor): Renault 5 – med tilleggsbetegnelsen E-Tech Electric, heretter kalt bare Renault 5 –  er splitter ny og helelektrisk. 

I dag lanseres den offisielt i Geneve.

Motor har fått en grundigere visning av bilen i Paris i forkant.

De designmessige likhetstrekkene med ikonet fra 1972 er mange og opplagte. Spesielt hekken, med de smale vertikale lyktene som går omtrent opp til midten av vinduet. 

Samlerverdi

Historien forteller at designeren ville at lyktene skulle gå helt opp til taket. De ble riktignok ørlite høyere i en modernisert versjon, men aldri på nivå med for eksempel en Volvo 850 eller en Fiat Punto godt over 20 år senere.

Konturene over bakhjulene gir et hint av monsteret Renault 5 Turbo, som man må betale rundt millionen for i dag – hvis man finner en til salgs.

KOMPAKT: Renault 5 er faktisk hele 13 cm kortere en allerede lille Peugeot E-208, og bare fem cm lenger enn Mini.

Plass til baguetten

Instrumentpanelet kunne med fordel hatt ett litt mer minimalistisk preg, når det først skal være en link til historien.  Men her er det stort sett hyllevare som vi i dag finner i mange andre Renault-modeller. Både eksisterende Megane og  kommende Scenic har det samme instrumentoppsettet.

Men de vertikale sømmene på panelets overflate, minner litt om originalen. Og selvsagt finnes det en kurv tilpasset en stor baguette – ofte kalt pariserloff av den litt eldre garde.

KARAKTERISTISK: Baklyktene kjenner vi igjen fra originalen. De skjulte håndtakene til bakdørene er derimot en moderne løsning.
PATRIOT: Trikoloren har fått sin plass i toppen av frontlyktene.

Standard 18 toms

Originalen fra 1972 hadde et luftinntak langt bak på panseret, foran sjåføren. I 2024 er denne erstattet av et stort 5-tall som fylles etter hvert som bilen lades.

Hjulene – uansett utstyrsversjon – er 18 toms. Her kunne man fint gått ned et par tommer, og nærmet seg rekkevidden til større og dyrere biler. Men Renault ønsker ikke å inngå kompromisser rundt det muskuløse og sporty designet. 

Det er en filosofi vi liker. Dette er uansett ikke en bil som skal tynes ned til siste kilovattime på langturer.

Firedørs sedan

Det synes ikke umiddelbart at 2024-versjonen har fire dører. Det er også designerens ønske. Originalen hadde to dører på hver side, men ble etter hvert også levert med to til. Og da hopper vi raskt over det spanskbygde misfosteret av en sedan med fire dører – kalt Renault 7.

Som mange andre fornuftige biler som vil se litt mer sporty ut, er de bakre dørhåndtakene gjemt i det svarte feltet opp på c-stolpen. 

RÅTASS: Renault 5 Turbo hadde 160 hester, bakhjulsdrift og utbygde skjermer. Samleverdien er skyhøy.
LAGT PÅ RØRET: Både fasttelefonen og 1974-årgangen av Renault 5 er sjeldne syn.
MORE IS MORE: Renault puttet inn så mange instrumenter de klarte i turboversjonen. Setene var definitivt også av det sportslige slaget.

Mest kjøreglad?

Bilhistorien har noen eksempler på at det kreves mer enn å bare likne på noen kule forfedre. Derfor kommer Renault med en uttalt ambisjon om å bli klassens mest kjøreglade bil. 

Da går tankene umiddelbart til en annen elektrisk tass med forhjulstrekk: Mini.

Hengerfeste

Effektmessig havner Renault et stykke bak i alle øvelser. Men som vi vet, kjøreglede handler om mye mer enn tørre tall. Styrefølelse, balanse, stabilitet, bremser, sittestilling, instrumentering. 

Og i den grad argumentet er særlig tungt i en klasse som dette:

Renault 5 er en femseter, Mini er bare godkjent for fire. Kanskje er det viktigere at franskmannen faktisk kan trekke en henger på 500 kilo.

Prisen blir naturligvis helt avgjørende. Den kommer i utgangspunktet i tre utstyrsversjoner, slik vi kjenner fra øvrige Renault.

Startprisen må godt under 300.000 for å bli attraktiv for noe mer enn øyet. Renault er foreløpig tilbakeholdne om prisen, men Automotive News opplyser fra kilder at den starter rundt 25.000 euro – marginalt med enn Citroën ë-C3.

LOFFEN: Pariserloffen har fått sin naturlige plass. Selve instrumentpanelet finner vi igjen i andre Renault, men designet på øvrige paneler minner litt om originalen.
BRA: 326 liter bagasjevolum i en såpass liten bil, er bra. Det er bedre enn for eksempel den 30 cm lengre nykommeren Volvo EX30.
KONSEPT: Modellen til venstre er særdeles original, men den til høyre er konseptversjonen av nye Renault 5 som vi kjenner fra 2021.