– Alle steder utenom i Oslo og Bergen betaler du uten brikke det samme som for en dieselbil uten brikke. Derfor den store forskjellen, forklarer Tone Hansen Finstad, kommunikasjonsansvarlig i Fremtind Service.
Det er kun i Oslo og Bergen det er en egen elbiltakst, hvor de med brikke får 20 prosent rabatt på elbiltaksten. Alle andre steder er det fullpris uten brikke.
Annonse
– Relativt mange
Mange vet ikke om dette, ifølge Hansen Finstad.
– Relativt mange ferske elbilister vet ikke at de må ha bombrikke for å få elbilfordelene. De kjører frem til de første fakturaene fra operatørene kommer.
Da ringer de bompengeselskapet.
– Det skjer gjerne etter at de har vært på langtur og blitt belastet fullpris i bomstasjonene, sier Finstad.
274 kroner
Motor har sjekket innfartsveiene til Oslo på Østlandet, hvor bomstasjonene mange steder står tett i tett. Størst forskjell i prosent er det på strekningen Elverum–Oslo.
Men i kroner er det størst forskjell mellom Otta og Oslo, hvor det skiller 274 kroner bare én vei på å ikke ha brikke og å ha brikke.
Der hvor det er færre bomstasjoner, som fra Østfold, er forskjellene mye mindre.
Selv om besparelsen ved å ha brikke er stor, er det fortsatt mange som ikke har det. Ifølge Autopass var det ikke bompengebrikke i 22 prosent av bompengepasseringene i 2020.
PS!
Det er ikke like store forskjeller for de som har diesel- eller bensinbil. Uten brikke mister du med fossilbil «bare» brikkerabatten på 20 prosent, i tillegg til timesrabatten, der dette er innført.