MÅTTE BETALE BOMPENGER: Toyota Hiluxen ble kondemnert, og sjåføren ble kjørt bort med blålys.

Fikk ikke bompenge-fritak:

Hentet i ambulanse – måtte betale bompenger

Bilføreren kolliderte, og ble kjørt bort av ambulansen. Likevel måtte han betale bompenger for dette bilvraket.

Publisert

Bompengeselskapet nektet å ettergi bompengene da Hans Martin Hanssen kolliderte, og ble sendt til legevakt i sykebil:

– Kunden er ansvarlig for at alle opplysninger i avtalen er korrekte til enhver tid, skriver kundeservice i Bompengeselskap Nord.

Bergingsbil

Mens bileiere på Østlandet slipper å betale bompenger for biler som fraktes på tilhenger, er det en annen praksis i Nord-Norge.

– Jeg ble påkjørt av en lastebil. Bilen min ble kondemnert. Likevel måtte jeg betale bompenger for bilen da den ble fraktet vekk av bergingsbil, forteller Hans Martin Hanssen i Ofoten.

– Klagen min ble blankt avvist av bompengeselskapet.

Bompengebelastningen på 90 kroner skjedde på Hålogalandsbrua ved Narvik vinteren for to år siden.

– Jeg fikk til svar at ettersom brikken ikke var fjernet fra bilen min, måtte jeg betale, sier Hanssen.

Oppgitt

Motor har sett svaret fra bompengeselskapet. Kundeservice skriver at bompengebrikken blir registrert via radiosignal. Da blir ikke bilde tatt, og dermed hevder bompengeselskapet at de ikke har noen mulighet til å se hvordan bilen passerte.

– Passering blir ikke refundert uten legeerklæring, skriver bompengeselskapet.

Hanssen ga opp og betalte, fordi å fremskaffe legeerklæring ville koste mer enn å betale den sure bompengeregningen.

Han er oppgitt over den stivbeinte praksisen.

– Jeg ble sendt til legevakt. Da var det umulig for meg å først fjerne bompengebrikken.

90 KRONER: Siste reis for denne bilen kostet 90 kroner i bompenger.

– Rigide

Erling Adelstein Bortne, daglig leder i Bompengeselskap Nord, sier at bompengeregninger i slike tilfeller også kan ettergis dersom de får vite hvilken bergingsbil som fraktet bilen.

– Vi ettergir alle feilaktige passeringer dersom det kan sannsynliggjøres eller dokumenteres, skriver Bortne i en epost til Motor.

Hans Martin Hanssen synes han opplevde en langt mer firkantet behandling.

– De hadde ikke evne til å se praktiske løsninger, eller de var pålagt å følge et meget rigid regelverk, sier han.