
Fikk ikke bompenge-fritak:
Hentet i ambulanse – måtte betale bompenger
Bilføreren kolliderte, og ble kjørt bort av ambulansen. Likevel måtte han betale bompenger for dette bilvraket.
Bompengeselskapet nektet å ettergi bompengene da Hans Martin Hanssen kolliderte, og ble sendt til legevakt i sykebil:
– Kunden er ansvarlig for at alle opplysninger i avtalen er korrekte til enhver tid, skriver kundeservice i Bompengeselskap Nord.
Bergingsbil
Mens bileiere på Østlandet slipper å betale bompenger for biler som fraktes på tilhenger, er det en annen praksis i Nord-Norge.
– Jeg ble påkjørt av en lastebil. Bilen min ble kondemnert. Likevel måtte jeg betale bompenger for bilen da den ble fraktet vekk av bergingsbil, forteller Hans Martin Hanssen i Ofoten.
– Klagen min ble blankt avvist av bompengeselskapet.
Bompengebelastningen på 90 kroner skjedde på Hålogalandsbrua ved Narvik vinteren for to år siden.
– Jeg fikk til svar at ettersom brikken ikke var fjernet fra bilen min, måtte jeg betale, sier Hanssen.
Mer om bompenger:
-
Tall for Oslo-bomringen:
Bilister i Oslo øst betaler mest
-
Vegvesenet vil kutte fordeler:
– En elbil er også en bil som tar plass i trafikken
-
Fjellinjen-telling:
Rekordstor biltrafikk i Oslo
-
Sjekk prisforskjellene:
Ni ganger dyrere uten bompengebrikke
-
Fikk ikke bompenge-fritak:
Hentet i ambulanse – måtte betale bompenger
-
Avkrevd gebyr for bil på henger:
Denne bompenge-regningen kan du faktisk avslå!
-
Kostnadsberegning:
Elbil er klart billigst å eie – bensinbil er dyrest
-
Mot slutten for bom-rabatt:
– Elbilen blir den nye melkekua for bilavgifter
-
Mer bompenger for å dekke tap:
– Denne avgiftsregjeringen må snart stikke fingeren i jorda
-
Vil undersøke effekten:
Åpner for å redusere bomtaksten for gassdrevne kjøretøy
-
Mener myndighetene teller feil:
NAF: «Bilistene har betalt milliarder mer enn de skulle»
-
Fikk regninger for 12.500 kr:
Solgte eldre bruktbil, fikk kjøperens bompasseringer
-
Oslo og Viken i 2021:
Mer trafikk og flere elbiler i bomringene
-
«For billig å kjøre bil»:
Oslo vil øke bompengene betydelig
-
Bomselskap brøt lov:
Bilistene må betale bomselskapets bot
-
Sp uten gjennomslag:
– Veldig my bæ og veldig lite ull om bompenger
-
Mener det lønner seg økonomisk:
Kjøpte ID.4 i påvente av Skoda for å slippe å kjøre dieselbil
Oppgitt
Motor har sett svaret fra bompengeselskapet. Kundeservice skriver at bompengebrikken blir registrert via radiosignal. Da blir ikke bilde tatt, og dermed hevder bompengeselskapet at de ikke har noen mulighet til å se hvordan bilen passerte.
– Passering blir ikke refundert uten legeerklæring, skriver bompengeselskapet.
Hanssen ga opp og betalte, fordi å fremskaffe legeerklæring ville koste mer enn å betale den sure bompengeregningen.
Han er oppgitt over den stivbeinte praksisen.
– Jeg ble sendt til legevakt. Da var det umulig for meg å først fjerne bompengebrikken.

– Rigide
Erling Adelstein Bortne, daglig leder i Bompengeselskap Nord, sier at bompengeregninger i slike tilfeller også kan ettergis dersom de får vite hvilken bergingsbil som fraktet bilen.
– Vi ettergir alle feilaktige passeringer dersom det kan sannsynliggjøres eller dokumenteres, skriver Bortne i en epost til Motor.
Hans Martin Hanssen synes han opplevde en langt mer firkantet behandling.
– De hadde ikke evne til å se praktiske løsninger, eller de var pålagt å følge et meget rigid regelverk, sier han.
Har du lest disse sakene?
-
55 kommuner får Enova-støtte:
Disse 15 kommunene vil fortsatt mangle hurtigladere
-
Vi som diskuterer sportsbiler så grusen spruter:
– Du får tommel opp med Aston og finger’n med Ferrari
-
2700 Toyota bZ4X tilbakekalles:
Hjul kan falle av – bilkundene må vente
-
Høye drivstoffpriser:
Slik sparer du 3400 kr på drivstoff
-
Toyota RAV4 oppgraderes:
Dette blir nytt på bestselgeren
-
Lanseres først i Kina:
VW strekker elbil-utvalget med ny limo
-
77
Test: Mercedes C-klasse ladehybrid
Denne går fint 10 mil bare på strøm
-
Stor prisoversikt:
Så mye koster ladingen akkurat nå
-
Ny batteri-teknologi:
Skal lage BMW-SUV som går 100 mil på én lading
-
Modifisering av biler:
Nesten ingen søker om godkjenning
-
Bruktbil havarerte:
Eksperter stempler BMW-motor som «for dårlig»
-
Stor ladetest:
Disse nye elbilene lader best – og dårligst
-
76
Test: Lexus NX 450H+
Vi skjønner at Norges mest fornøyde eiere kjører denne
-
Revidert nasjonalbudsjett:
Kjører videre med elbil-moms over 500.000 kroner
-
Knipset elbiler på feil sted:
– Hva gjør elbilene her?
-
Gikk ikke «sinnssykt bra»:
Modifisering skadet bil for 171.000 kroner
-
VW jakter Tesla på salgstoppen:
Lanserer ny utstyrsversjon av ID.4 med firehjulsdrift