NY GIV: PR- og informasjonsdirektør Stein Pettersen tror Peugeot E-3008, og flere kommende modeller, vil bidra til at merket klatrer på salgslistene.

Nye modeller:

Peugeot i Norge: – Vil ta tilbake den plassen vi mener vi fortjener

Peugeot-salget har gått trått de senere årene. Nå tror importøren de kan snu det med nye modeller og design.

Publisert

– Vi vil ta tilbake den plassen vi mener vi fortjener, sier Stein Pettersen, sier PR- og informasjonsdirektør for Stellantis og Peugeot hos importøren Bertel O. Steen.

Anledningen er at de viser fram Peugeots nyeste modell, E-3008 (les prøvekjøringen her). En elektrisk SUV i det mellomstore familiesegmentet. 

Merket har prestert uvanlig svakt i Norge de senere årene. 

I fjor havnet de helt nede på 14. plass på statistikken for nye personbiler, med en markedsandel på 1,92 prosent, ifølge tall fra Opplysningsrådet for veitrafikken. 

På starten av 2010-tallet var markedsandelen rundt fem prosent.

Pettersen forklarer fallet med at Peugeot de senere årene ikke har hatt biler i segmentene som genererer volum, eller riktigere sagt: De har ikke hatt elbiler i disse segmentene.

Bare små biler

Beholdningen har i hovedsak vært E-208 (les prøvekjøring her) og E-2008 (les prøvekjøring her), forholdsvis små biler i en del av markedet der volumet er beskjedent. Mens de store vinnerne er familie-SUV-er.

E-3008 er nå på vei ut til de norske forhandlerne og har en startpris på 429.000 kroner, mens beste utstyrsnivå, GT, starter på 459.000 kroner. Bilen har forhjulstrekk og en rekkevidde på noe over 50 mil. 

Til høsten kommer den 25 centimeter lengre E-5008, som har sju seter og er basert på den samme plattformen, STLA, som E-3008 er den aller første Stellantisbilen som bruker.

– Endelig er vi med i alle viktige segmenter, sier Pettersen.

Ujevn tilgang

Han tar også fram at de har hatt ujevn tilgang på biler, noe som har gjort at kundene fra tid til annen har måttet vente uheldig lenge på bilene. 

– Det er lettere å selge biler til 300.000 med kjapp levering, det er ikke så viktig for biler som koster 700.000 kroner.

TRE GENERASJONER: Peugeot 3008 kom på markedet i 2008 (til venstre), andre generasjon (til høyre) kom i 2016. Den nye er den første som er elektrisk.

Han er ikke sikker på hvilken av E-3008 og E-5008 som vil selge best, og tror det kan bli en 50/50-fordeling. Neste år kommer også begge bilene med firehjulsdrift, noe som er en klar fordel i det norske markedet. 

Samtidig vil E-3008 versjonen med forhjulstrekk ligge farlig nær den suverene bestselgeren for tiden, Tesla Model Y med trekk på alle fire hjul, i pris.

Det ytre teller

Produktsjef for Peugeot, Torill Middelbo, tror likevel E-3008 vil ha en god sjanse, på grunn av utseendet.

– Mange som kjøper seg bil, ønsker å se stilige ut, akkurat som med klær vi tar på oss. For mange er bil identitet. Tesla Model Y er som en regnfrakk fra HM, E-3008 er et designerplagg.

OPPGRADERT: E-3008 har nyeste versjon av Peugeots i-Cockpit.

Pettersen vil ikke ut med hva slags markedsandel de sikter mot med de nye modellene på markedet. Men at han forventer at den skal øke, er det liten tvil om.

Det er også viktig for Bertel O. Steen, som har de fleste Stellantis-merkene (Peugeot, Citroën, DS, Opel, Fiat, Alfa Romeo og Jeep), i tillegg Mercedes-Benz, Kia og Smart. Ingen av merkene til konsernet har hatt særlig med vind i seilene det siste året. Så langt i år har de en samlet markedsandel på rundt sju prosent. Tesla alene ligger på 16 prosent, og hadde det doble på samme tid i fjor.

Større variasjon

– Det som er viktig med Stellantis-merkene i tiden som kommer, er at det blir større variasjon mellom mellom dem. Så langt har det vært mye som er ganske likt, som for eksempel Opel Corsa (les prøvekjøring her) og Peugeot E-208, sier Pettersen.

Det betyr blant annet at Peugeot ikke kommer med en liten billigbil som Citroën e-C3. Derimot skal det komme en elektrisk versjon av 408-modellen mot slutten av året, som er en familiebil med et klassisk combicoupé-utseende.

– Stellantis-merkene har brukt tid på finne sine særegenheter. Framover vil de dyrke sin stil, og jeg tror det vil gjøre at bilene til sammen får en bredere appell i markedet. Og så gjør Stellantis noe som ikke alle andre gjør, de tjener penger, det åpner for en videre utvikling av merkene.