Peugeots elektriske start har vært med små biler. Fra iOn til E-208 og E-2008. Nylig beveget merket seg over i kompaktklassen med E-308, og om ikke lenge er familie-SUV-en E-3008 på plass i butikkene.
Med E-5008 tar Peugeot ytterligere størrelsessteg med en sjuseters elbil.
E-5008 er basert på den helt nye plattformen STLA Medium, og bilen, motoren og batteriet bygges i Frankrike.
Akselavstanden på E-5008 er 2,9 meter, som gir god innvendig plass. Den totale lengden på bilen er 4,79 meter, litt lengre enn en Tesla Model Y.
Introduksjonen i Norge, som er i september, er med utgaven som importøren kaller «standardmodellen».
Bilen vil etter hvert bli tilgjengelig med flere motoralternativer og to batteristørrelser, med rekkevidde fra 500 til 660 kilometer.
Variantene med lengst rekkevidde, ikke overraskende kalt Long Range, og firehjulstrekkeren er på plass neste år.
Standardmodellen har 210 hestekrefter og 345 newtonmeter, og Long Range har 230 hestekrefter og 345 newtonmeter. To-motors firehjulsdrevet versjon gir en totaleffekt på 320 hestekrefter og 345 newtonmeter foran og 170 newtonmeter bak.
Standardbatteri for både to- og firehjulsdrift er 73 kWt, og Long Range får 98 kWt. Det betyr med andre ord at 4x4 ikke blir levert i kombinasjon med det største batteriet.
Annonse
Bagasjeplass
Maks ladefart er oppgitt til 160 kilowatt. Batteriet har en 400-volts arkitektur, med en kjemisk sammensetning av nikkel, mangan og kobolt.
Peugeot sier det skal være god plass også på tredje seterad, og at adgangen skal være enkel.
Bagasjerommet er oppgitt til 748 liter i femseters konfigurasjon og 259 liter i syvseters konfigurasjon. Med alle seter slått ned er volumet 1815 liter.
Importøren sier den norske prisen vil bli offentliggjort nærmere lansering, trolig over sommeren.