OPPFRISKET: Peugeot E-2008 har fått en liten ansiktsløfting og bedre rekkevidde.

Prøvekjørt: Peugeot E-2008

For deg som aldri vil ha en Tesla

Det er neppe prisen som avgjør om du velger en Peugeot E-2008 eller Norges mest kjøpte bil. Heldigvis, for Peugeots del.

Publisert

Pluss:

Sjarm, støynivå, i-Cockpit

Minus:

Pris, gammeldags, upraktisk

Peugeot E-2008 har fått en oppfriskning av både utseende, batteripakke og motoreffekt. Fortsatt har den sjarmen og særpreget og individualismen som gjør den helt spesiell. Ikke minst sammenliknet med en Tesla Y

For vi skriver det allerede her: Prisen gjør E-2008 sammenliknbar med Tesla. 

Lettere absurd kanskje, men sant. For Tesla er jo på papiret mye større, og overlegen i det meste. Men også i bilverden er det forskjell på teori og praksis. Og E-2008 har absolutt sine kvaliteter. 

Peugeot E-2008

  • Pris fra: 389.000 (ekskl. omkostinger)
  • Pris testbil: 417.000 (inkl. omkostninger)
  • Motor/drivlinje: 51 kWt batterielektrisk, 156 hk/260 Nm, forhjulstrekk
  • Rekkevidde/forbruk: 406 km/13,8 kWt/100 km.
  • 0–100/toppfart: 9,0 sek/150 km/t.
  • Lengde/bredde (inkl. speil)/høyde/bakkeklaring (cm): 430/199/155/14
  • Bagasjevolum: 434 liter.
  • Vekt/nyttelast: 1548/407 kg.
  • Hengervekt/taklast: nei/70 kg.

14.000 prisforskjell

Men en like bra utstyrt Model Y med bakhjuls­drift koster altså bare 14.000 kroner mer enn E-2008. Og hvis du ikke må sitte høyt, så koster en Model 3 med en fersk og svært omfattende opp­gradering 8000 kroner mindre. 

Og da snakker vi om en Tesla med bedre rekkevidde, flere hester, større plass og mer høyteknologi. Men også om flakkende priser og høyst varierende kundetilfredshet.

Og ikke helt uvesentlig, stilt opp mot en modell som E-2008: En Tesla blir temmelig sjarmløs.

E-2008 er modellen som griper etter deg i nattemørket med sin karakteristiske lyssignatur inspirert av løvens klør, med mindre du ikke blir blendet av en Tesla med feiljusterte lys. 

Fransk blir normalt

E-2008 er bilen du snur deg etter en ekstra gang for å studere detaljene – med mindre det glir et såpestykke av en Tesla inn i synsfeltet ditt. Der Tesla jobber etter filosofien «less is more», er det nesten ikke grenser for hvor mange detaljer Peugeot-designerne ønsker å dele med oss.   

E-2008 er også bilen du i stor grad betjener med knapper, hjul og spaker i innlært avstand og høyde. I 2023 framstår en ganske sær fransk bil som noe av det mest normale på markedet. 

Og altså i skarp kontrast til Tesla, der alt av fysisk betjening gjøres på den store, midtstilte skjermen. 

LITEN SUV: De svartlakkerte panelene over skjermer og på støtfangere, gir E-2008 et robust preg, selv om den kun kommer med forhjulstrekk.

Annet ratt

E-2008 har den karakteristiske i-Cockpiten, med et lite og nesten rektangulært ratt, som krever litt mer arbeid enn ratt flest, men som også gir deg en deilig kontakt med bilen. 

Og du får hovedinstrumentene over rattkransen. I Tesla får du som kjent også hastighetsmåleren på den store midtstilte skjermen, men likevel lett synlig i høyre øyekrok.

FAVORITT: Vi liker dette førermiljøet, med det lille rattet og instrumentene på oversiden. Betjeningen er stort sett logisk. Vi er ikke like begeistret over plasten i midtkonsollen.

Hengerfeste

E-2008 er langt på vei bilen du vil ha fordi du aldri i verden vil ha en Tesla.

Da får du ikke bagasjeplassen som ligger i Teslaens halvmeter lengre karosseri, bygget som elbil fra grunnen av, inkludert en romslig frunk. Størrelses­messig presser de to modellene grensen i hver sin ende av familiebil­klassen. E-2008 er for mange en småbil, Model Y er for mange en storbil.

Du får heller ikke hengerfeste. På Model Y med bakhjulsdrift kan du trekke 1600 kilo. Ja, hengerfeste er til og med inkludert i prisen (Model 3 kan trekke 1000 kilo, her koster hengerfeste 10.000 ekstra). 

Du må også nøye deg med rundt fem mil dårligere rekkevidde, og – hold deg fast – 183 færre hestekrefter.

AKSEPTABELT: Baksetet er ok for barn, og greit nok over kortere distanser for voksne, men tunnelen i midten sladrer om at dette er en bil bygget på forbrenningsmotorens premisser.

Litt klønete

Selv med en splitter ny batteripakke på 51 kWt netto og 20 hester mer enn tidligere – 156 totalt – blir franskmannen nærmest stillestående i alle farts­disipliner sammenliknet med en Tesla. 

Men for all del, 156 hester er mer enn sprekt nok på norske veier.

Litt mer om Peugeots nye motor: Også etter oppgraderingen følges den litt merkelige logikken i at bilen alltid starter i «Normal», med 109 hester. Skal du ha maks effekt, må du trykke på en knapp som sitter litt klønete til bak på midtkonsollen, og videre trykke deg ned til «Sport» gjennom en visning med liten skrift i instrumentpanelet foran deg. 

ROMSLIG: Bagasjevolum på 434 liter er større enn hos for eksempel 25 cm lengre Nissan Ariya med firehjulsdrift. Her er gulvplaten tatt ut for å få maks volum.
JEVNT GULV: I det daglige er bagasjerommet lettlastet, med gulv i flukt med lastekanten. Men fravært av gjennomlastingsluke eller tredelt baksete er et minus.

109 hester for snaut

Du kan også velge «Eco», hvis rekkeviddeangsten brer seg. Da får du drøye 80 hester og redusert effekt i klimaanlegget. Uansett modus, får du 156 hester ved kickdown. Ifølge bilens display skiller det 20 km rekkevidde mellom hvert av disse tre kjøremodusene.

Her kan du lese hvordan DS 3 og Jeep Avenger med samme batteripakke gjorde det i sommerens store elbiltest.

Alle elbilene fra det store Stellantis-konsernet (Peugeot, Citroën, Opel, Alfa Romeo, Jeep, DS m.fl.) følger i øyeblikket denne filosofien. Vi mener det er på tide at bilene også starter med 156 hester. 109 hester blir litt snaut i en moderne elbil. Og endringen av kjøremodus er som nevnt temmelig knotete.

i E-2008 får du heller ikke følelsen av å være en teknologisk spydspiss i trafikken. Heller et ledd mellom gammel og ny tid, i tråd med Stellantis-ledelsens uttalte filosofi. 

FORSKJELL: Lysdesignet er den største forskjellen på gammel (t.v) og ny E-2008. Men man ser også at mønsteret på grillen er dratt lenger ut på den nye, og at underdelen av støtfangeren har fått et annet utseende.

Hoggtanna borte

E-2008 er en elektrifisert fossilbil, noe plassutnyttelsen og de praktiske løsningene bærer preg av. Men en gjennomlastingsluke i baksetet kunne i det minste Peugeot ha bidratt med i forsøket på å redusere det praktiske gapet til Tesla.

Sammenliknet med dagens E-2008, er lyktedesignet endret. Endringene i fronten framgår av bildet over, der vi blant annet ser at de tre klørne er senket et nivå lenger ned i lyssignaturen. Den karakteristiske hoggtanna er også borte, samt at grilldekoren er trukket lenger inn mot hovedlysene.

Et designmessig tilbakeskritt med i overkant for mange elementer, etter Motors mening.

Nummer én – og 30

Bilen er blant de mest stillegående i klassen, og den virker godt sammen­skrudd og isolert mot underlaget. Interiørkvaliteten fikk mye ros ved lanseringen for snart fire år siden. Men utviklingen går fort. Nå er den passert av flere – primært kinesiske – konkurrenter.

Sjarmen og særpreget er fortsatt på plass. Men norske nybilkunder tenker først og fremst på lommeboka. Derfor er Tesla Model Y nummer én på registreringslistene, Peugeot E-2008 nummer 30.