FORNYET: Store forbedringer gjør Peugeot E-208 til årets beste bilkjøp i småbilklassen, etter Motors mening.

Prøvekjørt: Peugeot E-208

Endringene som gjør dette til årets beste småbilkjøp

Da vi testet E-208 i 2020, konkluderte vi med et lite ordspill og en ganske drøy påstand: ForELskelse som varer. Snart fire år senere, kan vi fastslå at følelsene består.

Publisert Sist oppdatert

Pluss:

Rekkevidde, design, kjøreglede

Minus:

Hjulstøy, kjøremodus, aldrende

BARCELONA (Motor): Modellen er like sjarmerende og kjøreglad ved inngangen til 2024, som i april 2020 (les testen her). Men uten oppgraderingene som kommer i disse dager, hadde ikke E-208 vunnet tittelen «årets beste bilkjøp» i småbilklassen her i Motor. 

Utviklingen går nemlig fort i elbil­verdenen, og E-208 har absolutt hatt behov for enkelte forbedringer.

Mindre leken, mer moden

Peugeot E-208

  • Pris: Ikke klar (dagens versjon koster fra 311.000 til 344.000).
  • Drivlinje: 51 kWt (netto) batteri, 156 hk/260 Nm, forhjulstrekk.
  • Rekkevidde (WLTP): 410 km.
  • Ladefart (kW): 100. 20-80 prosent på 25 min.
  • Lengde/bredde/høyde (cm): 406/175/143
  • Bagasjevolum (liter): 309
  • Vekt/hengervekt/taklast (kg): 1455/-/70
  • 0-100 km/t: 8,2 sek.
  • Konkurrenter: Jeep Avenger, Fiat 600e, DS 3 E-Tense

Ulempen med et fantasifullt og oppsikts­vekkende design er at det fort blir gammeldags. På utsiden holder E-208 seg svært godt, selv om vi muligens foretrekker de utgående detaljene i lyktedesignet. Det blir lekenhet mot modenhet.

Sammenliknet med dagens E-208, er lyktedesignet endret. Endringene i fronten framgår av bildene under, der vi blant annet ser at de tre klørne er senket et nivå lenger ned i lyssignaturen. 

Den karakteristiske hoggtanna er også borte. De svært detaljfokuserte kan også se at grilldekoren er strukket lenger ut mot hovedlysene. Dessuten er Peugeots nye logo på plass.

 

GAMMEL: Tre klør i hovedlyset koblet sammen med én hoggtann ned i asfalten. Denne lyssignaturen går nå inn i historien.
NY: De tre tennene er skjøvet ned i et mer adskilt felt, og grillen er utvidet med noen centimeter i både bredden og høyden. Totalt sett skal E-208 gi et mer voksent inntrykk.

Større skjerm

Motors lesere vet også at vi er begeistret for instrumentpanelet til alle moderne Peugeoter, kalt i-cockpit: Et lite ratt, og selve instrumentene på oversiden av rattkransen.

Men betjeningen i E-208 begynner å bli en smule utdatert, med de grovbygde skjermene og knapper dyppet i hardplast. Litt større 308 – nå også i elektrisk versjon (les mer her) – er langt mer moderne innvendig, uten at særpreget er blitt borte.

Det hjelper ikke så mye at den midtstilte skjermen er blitt noe større, og at funksjonene er blitt modernisert. 

MODERNISERT: Den midtstilte skjermen er blitt litt større, og girvelgeren er ny – og kjent fra en rekke øvrige modeller i Stellantis-konsernet. Litt for mye svartlakkert plast på ratt og midtkonsoll, etter vår mening.
BLANDET: Vippebryterne fungerer bra etter litt tilvenning, men et par av de andre integrerte knappene er små og litt knotete plassert.

Relevant for en småbil

En splitter ny batteripakke på 51 kWt netto og en motor med 20 hester mer enn tidligere – 156 totalt – utgjør mye i en liten bil som dette. Rekkevidden har økt med rundt fem mil, og er nå på over 40 mil på en god sommerdag. Det er plutselig klasseledende blant småbilene.

Det er også verdt å merke seg tallet 566 km. Det er såkalt «urban range», og trolig et tall som er mer relevant for bruken av en småbil. 

LITT STØRRE: 309 liter bagasjevolum er litt mer enn i den utgående modellen – og generelt bra i en småbil som dette.

Merkelig gammeldags

156 hester er mer enn sprekt nok på norske veier. Men du må sette bilen i «Sport» for å få disse kreftene konstant tilgjengelig. Og da gjentar vi det vi har nevnt hver gang vi har testet en elbil fra Stellantis-konsernet de siste årene, og som dermed framstår stadig mer gammeldags og knotete:

Alle bilene starter i «Normal», med 109 hester. 

Skal du ha maks effekt, må du trykke på en knapp som i E-208 sitter omtrent ved albuen din – altså langt bak på midt­konsollen – og videre trykke deg ned til «Sport» gjennom en visning med liten skrift i instrumentpanelet foran deg. 

LYSER OPP: De mange friske detaljene gjør at man legger merke til E-208 i trafikken. Og definitivt i denne nye gulfargen.

20 km forskjell

Du kan også velge «Eco», hvis rekkevidde­angsten truer. Da får du 82 hester og redusert effekt i klimaanlegget. Uansett modus, får du 156 hester ved kickdown. Ifølge bilens display skiller det 20 km rekkevidde mellom hvert av disse tre kjøremodusene.

Vi mener det er på tide at bilene også starter med 156 hester. 109 hester blir snaut i en moderne elbil. Og endringen av kjøremodus er som nevnt temmelig knotete.

Kjøreglede

På sommerlig asfalt i og rundt Barcelona er E-2008 både morsom og behagelig. Skal du kjøre litt aktivt, må du korrigere retningen litt oftere med det lille rattet, og selve styrefølelsen er noe tyngre. Men det gir en kjøreglede du ikke finner mange andre steder. 

Hjulstøyen er litt høyere enn vi liker. Og erfaringsmessig vet vi at lyden vil øke på norsk asfalt. Men setene er gode og kvalitetsfølelsen bra.

Vi venter på prisen på den oppgraderte modellen. Den vil neppe ødelegge konklusjonen: E-208 er best i småbilklassen.