GA FRA SEG TESLAEN: Per Kristian Østern trodde han solgte Teslaen sin til en seriøs bruktbiloppkjøper. Han leverte bilen, men begynte å ane ugler i mosen da pengene ikke kom. Dette er ikke Østerns Tesla.

Per Kristian slapp med skrekken:

Ga fra seg bilen til falsk bruktbil­forhandler

Da biloppkjøperen slutta å svare, ante Per Kristian Østern ugler i mosen. Problemet var bare at han allerede hadde gitt fra seg Teslaen sin.

Publisert

– Det føltes ikke bra. Jeg hadde bare lyst til å dra for å hente bilen med en gang jeg oppdaga det, forteller Østern.

En septemberdag i fjor hadde han lagt ut bilen sin, en Tesla Model Y, for salg på Finn. Etter kort tid ble han kontakta av et firma på Hamar, som mente at de kunne selge bilen for ham. 

Kvinnen som henvendte seg, var veldig ivrig på å selge bilen hans, og mente de kunne gjøre det for en god pris.

– Jeg snakka en del med dem frem og tilbake, før vi ble enige. Jeg hadde sjekka flere løsninger, og dette var det beste tilbudet jeg fikk. Jeg ville sitte igjen med en del mer ved å velge dette firmaet, for avtalen var slik at hvis de solgte den for mer eller mindre, fikk de fortjenesten eller tapet, forteller han.

Dermed reiste Østern til Hamar, hvor han ble tatt imot i en svær bilhall og fikk et godt førsteinntrykk av firmaet.

– Det var masse biler der. Det virka seriøst, og jeg fikk forståelsen av at de solgte mye. Kontrakten så også helt grei ut – jeg leste gjennom og så ikke noe uvanlig ved den. Derfor signerte jeg og leverte bilen, forteller han.

Har du lest disse sakene fra Motor?

Bilen var levert og pengene uteble

Selskapet han hadde skrevet avtale med, het Auto1 Innlandet. Men på kontrakten stod et annet firmanavn, for Auto1 Innlandet påstod at de solgte bilen på vegne av firmaet Ncars. 

[Selskapenes representanter ønsker ikke å kommentere saken – se nederst i artikkelen]

Det stolte Østern på, og han klarte ikke å se at det var noe rart med avtalen han skrev navnet sitt på.

– Når jeg tenker tilbake på det, var det litt naivt, men det virket reelt. Også nettsiden så profesjonell ut ved første øyekast, sier han.

Avtalen med Hamar-firmaet var at pengene skulle komme når bilen ble solgt. Men tida gikk, og pengene uteble.

– Jeg hørte ikke noe mer fra firmaet etter at jeg signerte kontrakten, så etter hvert prøvde jeg å kontakte dem selv. Jeg fikk ikke svar, hverken på telefon eller meldinger. Til slutt fikk jeg beskjed om at den ansatte jeg hadde snakka med nettopp hadde slutta, forteller han.

HAR LÆRT: – Det var flaut å kjenne på at jeg var blitt lurt, sier Per Kristian Østern, og råder folk til å gjøre nøye undersøkelser hvis de vurderer et biloppkjøpsselskap. Nå kjører han en Mitsubishi Outlander.

Først da skjønte Østern at noe var galt. 

Han satte i gang med grundigere research om firmaet han hadde gitt bort bilen sin til, og da han klikket seg videre inn på nettsiden deres, fikk raskt en uggen følelse. Her var samme informasjon kopiert inn flere steder, og tekst som ikke hang helt på grep.

Så dukket det opp avisartikler om andre som hadde blitt rundlurt av akkurat samme selskap. Folkene han leste om, hadde gitt fra seg bilene sine uten å ha fått oppgjøret på konto. Noen av dem hadde gått til sak mot firmaet.

Motor har tidligere skrevet om Hans Morten og Else Margrethe: 
– Bilfirmaet har stjålet pengene våre

– Jeg ble frustrert og sint. De hadde tydeligvis gjort dette mot flere, sier Østern.

– Useriøst opplegg

Fortvilelsen og følelsen av å ha gått rett i fella ble ikke mindre av å sitte 20 mil unna. For bilen stod på Hamar, og selv satt Østern hjemme i Horten. Heldigvis hadde han en bekjent på Hamar.

– Jeg ba en venn av meg om å dra dit med en gang og hente bilen. Han troppa opp på kontoret og konfronterte dem, mens jeg var med på telefon. Det var et useriøst opplegg da han kom der, for de som satt der, var ikke en del av firmaet jeg hadde gjort avtale med. Dessuten hadde de bare noen tullete svar å komme med, forteller han.

Likevel endte det godt for Østern. Bilen var ennå ikke blitt solgt, og stod fremdeles der han hadde forlatt den. Vennen hans fikk henta ut nøklene, og bilen kom tilbake til Horten.

– Det var jo rart at de ga ut bilen når de ikke jobba i det samme firmaet, men jeg var bare letta og fornøyd over at jeg fikk ut bilen min, minnes han.

Advarer mot mellommannssalg

Senioradvokat i NAF, Vigdis Svennungen, har sett flere saker som ligner Østerns opplevelse. 

Ofte ender det med at folk gir fra seg bilen sin uten å få pengene.

– Dette er et veldig aktuelt tema, for her er det mye lureri. Om en bruktbilselger ringer og sier at de ønsker å kjøpe bilen din, da ville jeg i utgangspunktet vært skeptisk, forteller hun.

MYE LURERI: NAF-advokat Vigdis Svennungsen ser mye lureri i bransjen for bruktbiloppkjøp, og advarer folk mot å selge bilen uten at de har møtt kjøperen eller fått pengene.

I tillegg til at du bør være kritisk til firmaer som vil kjøpe bilen din usett, vil Svennungsen spesielt advare mot å gjøre avtaler med forhandlere som sier at de kan selge bilen for deg.

– Slike mellommannssalg har vi dårlig erfaring med, og her ser vi mange eksempler på at folk ikke får oppgjøret fra forhandleren etter at de har levert fra seg bilen, sier hun.

Episoden ble Østerns første møte med biloppkjøpsselskap. Nå råder han andre til å sjekke grundig før de vurderer det samme.

– Det var rett og slett flaut å kjenne på at jeg var blitt lurt. Om man blir kontakta, bør man undersøke firmaet nøye før de gjør en avtale, sier han.

Vil ikke kommentere

Auto1 Innlandet ble meldt oppløst i desember 2023, og tidligere styreleder i firmaet, Anders Baksetersveen, vil ikke kommentere saken. 

– Auto1 Innlandet er lagt på is. Det ble tvangsavviklet på grunn av manglende revisor, så utover det har jeg ingen kommentar, sier Baksetersveen. 

Styreleder og daglig leder i firmaet Ncars – som Auto1 Innlandet påstod at de solgte bilen på vegne av – Claudio Ahumada Cepeda, har ikke svart på Motors henvendelser.