FÅR IKKE PENGENE: Ekteparet Hans Morten Bruun og Else Margarethe Torsvik Bruun i Bærum.

Betaler ikke ut pengene:

– Bilfirmaet har stjålet pengene våre

Ekteparet Hans Morten Bruun og Else Margarethe Torsvik Bruun får ikke oppgjøret på 410.000 kroner etter at de solgte bilen sin gjennom en bruktbilforhandler.

Publisert Sist oppdatert

NAF reagerer kraftig på måten Hans Morten Bruun og Else Margarethe Torsvik Bruun behandles på.

– Salgssummen fra bilsalget er ekteparets penger, ikke bilfirmaets, sier Vigdis Svennungsen, leder for NAF Advokat.

10. mars i år solgte bilfirmaet på Hamar ekteparets bil til en annen privatperson.

– Bilen ble solgt for 427.000 kroner. Vi skulle etter avtale få 410.000 kroner, forteller ekteparet, som bor i Bærum.

Da oppgjøret ikke kom, etterlyste ekteparet pengene. Flere ganger oppsøkte de bilforhandleren og mennene bak. De fikk forskjellige bortforklaringer, og flere lovnader om at pengene skulle komme.

– Vi fikk også en epost om at det var ingenting å bekymre seg over, forteller Hans Morten Bruun.

Men det skulle vise seg at det i høyeste grad var grunn til bekymring.

– Vondt

Vi spoler tilbake til i fjor høst. Da la ekteparet ut sin da to år gamle Polestar for salg på Finn.

Interessen fra kjøpere uteble. De ble imidlertid kontaktet av bilforhandleren Auto 1 Innlandet, som tilbød seg å ta bilen i kommisjon mot et honorar.

Bilforhandleren fristet ekteparet med en god salgspris. Polestaren ble lagt ut for salg på nytt med en pris på 559.000 kroner, noen tusenlapper mer enn ekteparet forsøkte å selge for.

Men responsen uteble også nå. Månedene gikk. Bruktbilmarkedet falt, og prisen ble satt ned flere ganger.

I mars i år ble bilen solgt for bare 427.000 kroner.

– Det var vondt å se at vi måtte sette ned prisen og selge til så lite, sier Else Margarethe Torsvik Bruun.

Det skulle imidlertid bli mye vondere.

– Reagerte ikke

Motor har fått kopi av kontrakten som ekteparet inngikk med bilforhandleren på Hamar. Logoen i kontrakten er for bilfirmaet Ncars, mens det er firmaet Auto 1 Innlandet som er oppgitt som firmanavn i kontraktens kontakt­informasjon og gjennomgående i teksten i kontrakten. Auto 1 Innlandet er eid av Ncars.

Over signaturen til bilfirmaets medarbeider, er det brukt et stempel til et tredje bilfirma, Autoco Hamar.

– Vi reagerte dessverre ikke på at det var forskjellige firmanavn i kontrakten, sier ekteparet.

Samme personer

Bilen ble annonsert av Ncars. Men da bilen omsider ble solgt, undertegnet ekteparet salgsmeldingen hvor bilen deres ble overført fra dem til bilfirmaet Bil-Partner, som like før salget hadde blitt det nye navnet på Autoco Hamar.

Det er delvis de samme personene som har vært eller er involvert i de forskjellige bilfirmaene, som alle har forretnings­adresse i Hamar-området.

Les lenger ned hva disse personene sier om anklagene som rettes mot dem.

ANNONSE: Faksimile av salgsannonsen som viser at Ncars solgte Polestaren til ekteparet.

Rystet

Polestaren til ekteparet ble solgt videre fra bil­forhandlerne til Frank Henriksen i Solbergelva utenfor Drammen. Han blir både overrasket og rystet når Motor forteller ham at ekteparet som eide bilen før ham, ikke har fått oppgjøret fra bilforhandlerne han kjøpte bilen av.

– Jeg får vondt av dem. Dette er ikke greit, sier Henriksen.

Motor har kopi av Henriksens kjøpe­kontrakt. Også i den er flere av firma­navnene nevnt. Kontrakten har logoen til Ncars, kontakt­opplysningene er til Autoco Hamar, og kontrakten er under­tegnet av daglig leder og styreleder for Autoco Hamar, senere Bil-Partner, med stempelet til Autoco Hamar.

I Finn-annonsen for bilen er Ncars oppgitt som selgere.

– Sauset sammen

– Dette bekrefter min teori om at alle selskapene er sauset sammen, og at personene bak bevisst forvirrer, sier Vigdis Svennungsen i NAF Advokat, som er NAFs advokatkontor.

Hun har på vegne av ekteparet rettet krav mot alle de tre firmaene, i forsøk på å få pengene som ekteparet rettmessig har krav på.

Det ene firmaet, Bil-Partner, tidligere Autoco Hamar, ble i mai slått konkurs. Etter det Motor får opplyst fra bostyrer Tore Müller Famestad, er det mange krav og ikke midler i konkursboet – slik at ekteparets muligheter for å få oppgjøret sitt fra konkursboet er små.

– Men vi mener at det er Auto 1 Innlandet som i realiteten har solgt bilen for ekte­paret, og at det er fra disse ekteparet skal ha pengene sine, sier Svennungsen.

Svarer ikke

BILSALG: Lokalene til Ncars ved Hamar flyplass.

Motor har oppsøkt forretningsadressene til bilfirmaene. På forretningsadressene som er oppgitt i Brønnøysund­registrene, er det nå andre firmaer i bilbransjen som holder til.

– Etter at vi overtok lokalene, har mange av deres kunder kommet hit og vært sinte, forteller en mann som nå driver bilsalg med et annet firma fra lokalene.

Ncars har flyttet virksomheten sin til en annen adresse på Hamar, like ved Hamar flyplass.

Når Motor kommer dit, får vi beskjed om at daglig leder og styreleder Claudio Ahumada Cepeda i Ncars er opptatt i møter.

Senere på dagen ringer han oss tilbake, med beskjed om at vi må kontakte hans advokat.

– Har du dårlig samvittighet for at kundene deres ikke får pengene sine?

– Du må ringe advokaten min, sier Cepeda.

Bestrider

Hans advokat, André Lillehovde van der Eynden i Advokatfirmaet Campbell, skriver i en epost til Motor følgende:

«Etter konkursen har enkelte kunder gjort gjeldende å ha avtale om kommisjons­salg med de øvrige parter du nevner.

Dette er bestridt hva gjelder min klient, og her foreligger det en uenighet både om faktiske og rettslige omstendigheter, som denne side ønsker å føre dialog direkte med de aktuelle kundene om, og ikke gjennom media.»

Advokaten skriver avslutningsvis at han ikke har noen ytterligere kommentarer.

Motor har også kontaktet daglig leder og styreleder i Auto 1 Innlandet, Anders Baksetersveen. Han svarer følgende i en tekstmelding:

«Auto 1 innlandet AS har ikke noe utestående oppgjør til kunder. Har ingen kommentar utover dette.».

Espen André Fraurud er daglig leder og styreleder i Autoco Hamar, som før konkursen fikk navnet Bil-Partner. Han har ikke besvart gjentatte telefonoppringninger og tekstmeldinger over flere dager fra Motor.

Motor har forelagt de tre kritikken fra ekteparet.

– Tyveri

ADVOKAT: Vigdis Svennungsen i NAF.

For ekteparet Hans Morten Bruun og Else Margarethe Torsvik Bruun er bilsalget en erfaring de skulle vært foruten.

– Vi trodde det skulle være ekstra trygt å la bilfirmaet selge bilen for oss.

De har møtt mennene bak firmaene flere ganger. Både ansikt til ansikt, på telefon og på epost, har de fått beskjed om at pengene vil komme.

– Den ene sa til oss at han til og med skulle ta opp privat lån for å få betalt oss. Men pengene har ikke kommet, sier Else Margarethe Torsvik Bruun, og fortsetter:

– Jeg er sjokkert. Jeg skjønner ikke at de har mage til dette. Dette er tyveri. De har solgt bilen vår, fått penger av kjøperen, men gir ikke pengene til oss, sier hun.

– Vi er svindlet, sier ektefellen Hans Morten Bruun.

Også advokat Vigdis Svennungsen har tatt kontakt med mennene bak firmaene.

– De sier til meg at deres advokat skal komme tilbake til meg. Men bilen ble solgt i mars, og pengene skulle vært overført da. Derfor forventer vi snarest oppgjøret.

Motor har tidligere skrevet om Autoco Hamar. Den siste artikkelen er denne: