KINA I EU: Kinesiske biler stilit ut i forbindelse med en bilutstilling i Torino tidligere i høst. Denne modellen heter Sportequipe S6 i Europa og Jetour Dashing i hjemlandet.
Foto: KJELL PETTER EIDSTEN
Kinesiske elbiler:
EUs tollmur kan ha virket mot sin hensikt
I november 2024 innførte EU straffetoll på elbiler produsert i Kina. Ett år etter er det lite som tyder på at det var en god idé.
For ett år siden innførte EU tollmur mot elbiler produsert i Kina. Straffetollen er på inntil 35 prosent, som kommer oppå den eksisterende tollen på varer fra Kina, som er 10 prosent.
Nå er det ting som tyder på at tollmuren, som var satt i stand for å beskytte europeisk bilproduksjon og arbeidsplasser, kan ha hatt motsatt effekt.
Her er de siste nyhetene vi har prøvekjørt:
– EUs beslutning om å målrette en spesifikk teknologi ved å innføre ekstra tollsatser for kinesiske bilprodusenter var skjebnesvanger, sier Philippe Houchois, administrerende direktør i Jefferies, et investeringsselskap basert i London, til Automotive News.
Øker i år
Salget av kinesiske biler i EU-regionen er ventet å passere 700.000 enheter i 2025, salget i fjor var 408.000.
Årsaken er at de kinesiske bilprodusentene rett og slett dreide over til ikke-elektriske biler. Dermed selger de i stedet store volumer av biler som går på fossilt brennstoff, da særlig hybrider.
I tillegg har ikke elbilsalget av kinesiske merker bremset opp. I fjor var andelen 44 prosent, i år var den 34 prosent fra januar til og med oktober.
– EU-avgjørelsen etterlot et stort hull, åpent for ladehybrider og hybrider som kommer fra Kina, sier Houchois.
Bilproduksjon er langt billigere i Kina enn i Europa, samtidig er det en knallhard priskrig i landet, med stor overproduksjon og langt flere produsenter enn markedet trenger. Det gjør at marginene på hjemmemarkedet er minimale, dermed er det uansett fristende å selge i Europa, der prisene er høyere.
Lite EU-produksjon
Det er i tillegg lite som tyder på at tollmuren har fått Kina-merkene til å etablere produksjon i Europa, som ville gjort at de unngår elbil-tollen. Noen produsenter har åpnet, eller planlegger å åpne, fabrikker i EU-regionen, men volumet av denne produksjonen er per i dag lav.
Det betyr at de aller fleste kinesiske bilene som selges i EU, fortsatt er laget i Kina. I tillegg er det mange land i regionen der elbilene ikke har tatt av, slik at markedet fortsatt domineres av fossilbiler.
– Bare hvis EU innfører et strengt krav for lokal produksjon, der all kinesisk import betaler en betydelig ekstra tollsats uavhengig av drivlinjer, ville kinesiske produsenter bli tvunget til å åpne fabrikker i Europa, sier Houchois.
PS: EUs tollmur på kinesiske elbiler gjelder ikke i Norge.
Har du lest disse sakene fra Motor?